Abborren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Abborren?

    Tja! Jag funderar lite på att följa abborrar i deras vandring i livet. Typ så som walle gör med en gädda. Problemen är.:
    Hur ska jag få tag i abborryngel?
    Vad ska akvariet innehålla? Sand som botten och långa växter bland lite sten?
    Mvh
    Robin
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Abborryngel är nog inte det lättaste att hitta men tusenbröder brukar man ju få till förbannelse när man metar i vissa sjöar.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Små tusenbröder borde vara ganska lätta att hitta. Svårigheten tror jag är att få upp dem utan att behöva meta. Finns det nån som vet hur?
      Såg förresten på programmet om Abborren på svt2 nyss. Ganska intressant faktiskt. Tony Holm tror jag han hette som gjort den, han ska ha en eloge för en bra naturfilm.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • spaceace
        Användare
        • February 2003
        • 93

        #4
        Ifall du känner någon som brukar meta så kanske du kan låna en agnhåv.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

        Kommentar

        • B-Lunn
          Användare
          • April 2003
          • 47

          #5
          Man brukar ju alltid se småabborrar i strandkanterna när man badar i insjöar annars. Jag brukade alltid gå runt med håv och hink och försöka fånga såna när jag var mindre. Dom är rätt snabba men med lite tålamod så går det. Dom brukar stå nere vid botten gärna i närheten av nån vass (fin sandbotten är nog bäst), så det är bara ut och jaga.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

            #6
            Man kan slänga i lite bröd och annat gott för att locka dom till håven. Funkar kanon.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #7
              Sänkhåv vid något lämpligt ställe i sjön, ex. en risvase, ger garanterat både abborre och mörtyngel.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • abborre
                Användare
                • June 2002
                • 16

                #8
                Hej!!

                Jag håller själv ett gäng (c:a 15 stycken á 5 gram)abborrar i ett 375 liters.
                Ett bra sätt att fånga yngel på är sänkhåv med mäskning amed t.ex. bröd , röda mygg eller maggots. Annars kan man fiska upp lite större fisk med pimpelspö med en röd mormyska angnad med maggot.

                När det gäller att hålla abborre så är de ganska lätta. De är dock vansinnigt glupska, och det blir därför lätt smutsigt i akvariet. Det är även svårt att hålla annan mindre eller lika stor fisk tillsammans med dem, då de har stor aptit på allt som rör sej.

                Jag matar mina med frysta röda mygg eller artemia vilket de slukar med stor aptit. Se bara till så att alla får mat så att ingen växer ifrån de andra och därmed ser sina forna kompisar som mat!!!

                Lycka till

                /Jens

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #9
                  Jens! Vad har du för inredning/instrument i ditt abborreakvarium?
                  Hur och var får mån tag på en sänkhåv?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • VäxaLätt
                    Användare
                    • August 2003
                    • 75

                    #10
                    Sänkhåv finns på en vanlig fiskeaffär och går under namnet Agnhåv
                    Mvh Erik
                    http://www.umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

                      #11
                      Använd agnhåv och håva nära risvasar som någon sa. Du kan även skapa en egen om det inte finns någon i sjön. Lite sent på året nu kanske. Men släng ner lite björkris på ett djup av ca 1-1,5 meter. Runt detta kommer det att flockas med mört och löjor. Detta lockar till sig abborrar. Sänk håven så att den ligger på botten. Släng sedan i ned blöt havregryn i lagoma portioner över håven. När det har gått ett tag på kan du chansa att dra upp. Får du inte upp någon fisk på några försök så har det troligen inte kommit någon fisk till stället, det kan vara så illa att du måste vänta till nästa sommar.

                      Jag använder förövrigt små abbrorrar på ca 4 cm som mat till min oscar och jaguarciklid.

                      En sak jag funderar på bara, var det mig du menade med det här:
                      citat:Typ så som walle gör med en gädda.
                      Om det var mig du menade så har du nog missuppfattat situationen litegrann. Jag har en gäddciklid (crenicichla proteus), alltså inte en vanlig gädda som finns i våra sjöar. Denna som jag har kommer från Sydamerika.


                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Små gäddor, runt 7-10cm, hade jag när jag var liten. Fångade dessa i de små pölar som blir kvar när vattenståndet i ån där hemma blir mindre och mindre ju längre sommaren kommit.
                        Hade dessa med en brutal rödciklid hanne som tyvär såg allt och alla som mat oavsett storlek eller form, han anföll till och med min hand flera gånger.

                        Kommentar

                        • salar
                          Användare
                          • June 2002
                          • 227

                          #13
                          En kallvattensfisk som mår dåligt i ett vanligt hemakvarium precis som gäddan.
                          SALAR

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #14
                            salar:
                            Det beror ju på, killen kanske tänker ha dom i en kall källare eller kanske rentav har en kylare. Fråga innan du dömer.



                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              #15
                              Sorry Walle. Jag tog fel på dig och en annan användare.
                              Jag tror iaf att jag ska prova agnhåven nästa år. Nu har jag ingen plats för ett till akvarium. Har malawi i mitt just nu. Får se hur det blir nästa år.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...