Streamer/Wavemaker

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • February 2015
    • 65

Streamer/Wavemaker

Hej,
    Har nu fått igång mitt Juwel Rio 400 och funderar nu på en streamer. Hur kraftig anser ni att den ska vara ? Vilken modell ska jag satsa på ?

/Niclas
  • Carpus
    Användare
    • September 2012
    • 142

Hej
    Beror väll lite på vad du ska ha i karet och hur mycket fart du behöver.
    Jag kan varmt rekomendera tunze nanostream, tysta och smidiga streamers. Själv kör jag en 6045 i mitt 375 liters med tanganyika, bra cirkulation utan att bli storm

Kommentar

• judas
      Användare
      • October 2005
      • 33

Kan också rekommendera Tunze. Har flera själv, både "vanliga" av äldre modell & nanostream. De äldsta är ca 10 år & verka fungera lika bra fortfarande.

Kommentar

• NiclasVH
        Användare
        • February 2015
        • 65

Ok men är tunze nanostream tillräckligt i ett 450 liter ? Hur mycket ger det?

Kommentar

• hollowman
          Användare
          • February 2006
          • 199

Finns väl olika modeller/flöden har jag för mig

Kommentar

• Carpus
            Användare
            • September 2012
            • 142

Om det är tillräckligt beror ju helt på vad du vill med det, min 6945 levererar ca 4500 l i timmen. Fullt tillräckligt för mina tanganyika. Körde ett trimmat 6015 i början och det funkade också fint

Kommentar

• BrigTSD
              Användare
              • October 2014
              • 67

Tunzes synkron-blåsare (6015, 6025, 6045) fungerar utmärkt om du bara vill sätta fart på vattnet. Om du absolut ska blåsa vattnet (och fiskarna) från ena gaveln till den andra så kan du gå upp till 6055. Den blåser 150 cm.

De flesta av de dyrare varianterna är avsedda för koraller som kräver alternerande strömriktningar som ändras olika tider på dygnet.

Kommentar

• NiclasVH
                Användare
                • February 2015
                • 65

Ok, nä blåsa sand och fiskar vill jag nog inte
                Kanske får duga med en som ger ca 5000 lit i timmen.

Kommentar

• riktlinjer
                  Användare
                  • August 2013
                  • 343

Ursprungligen postat av NiclasVH
                  Ok, nä blåsa sand och fiskar vill jag nog inte
                  Kanske får duga med en som ger ca 5000 lit i timmen.
                  Måtten på akvariet spelar lite in i vad du lämpligen har för att få vettig cirkulation.

I mitt 2000*600*700mm akvarium kör jag 2st tunze 6085 på 8000 l/tim i flöde. De sitter i varsitt hörn, ena riktad mot mitten av framrutan ungefär och den andra fortsätter denna 'ström' och blåser längs med bakväggen.
                  Det blir bra cirkulation av detta, lite mindre intrimning just när sanden var helt ny för att den inte skulle blåsa iväg.
                  Nu ett halvår senare skulle jag nog kunna gå på en större storlek utan problem.
                  Eller så kompletterar jag med ytterligare en streamer.

Är ditt akvarium längre än 1500 skulle jag rekommendera minst 2 streamers för cirkulation i hela akvariet.

Kommentar

• NiclasVH
                    Användare
                    • February 2015
                    • 65

Ok, mitt är 1500 långt, 500 djupt och 600 högt har jag för mig.

Kommentar

Arbetssätt...