hur länge är ett akvarium hållbart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyottosson
    Användare
    • February 2007
    • 124

    hur länge är ett akvarium hållbart?

    Ska snart flytta till nyköpt hus och vill absolut inte riskera att förstöra golven där om akvariet skulle ge vika, har både ett 375 och ett 540, 540 är nu tömt och får nog stå, men funderar nu på att behålla 375, men ålder på det är nog ca 6-8år, tittar man på silikonet så ser det ganska gammalt ut, men känns rätt bra, ska man våga flytta det?
    börjat fundera på terrarie istället men vill inte lämna en så fin hobby och har hittat ett fint lekpar som jag vill behålla, hur skulle ni gjort? hur ofta byter man ut kar? hur stabila är 375, samt 540?. 720 har man ju hört en hel del olyckor med gällande flyttar.
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Akvarier kan hålla "hur länge som helst" eller kan gå sönder imorgon. Jag har ett 80 liters akvarium jag limmade 1972 och silikonfogarna är fortfarande smidiga. Jag har också 2 rostfria akvarier byggda på den tiden det inte fanns silikon. De är på 500 liter och numera silikonade invändigt. Så de är från 60 talet. Still going strong. Är man försiktig vid flytt av akvarier så händer inget. Peppar peppar............
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • August 2013
      • 342

      #3
      Ursprungligen postat av Jimmyottosson
      Ska snart flytta till nyköpt hus och vill absolut inte riskera att förstöra golven där om akvariet skulle ge vika, har både ett 375 och ett 540, 540 är nu tömt och får nog stå, men funderar nu på att behålla 375, men ålder på det är nog ca 6-8år, tittar man på silikonet så ser det ganska gammalt ut, men känns rätt bra, ska man våga flytta det?
      börjat fundera på terrarie istället men vill inte lämna en så fin hobby och har hittat ett fint lekpar som jag vill behålla, hur skulle ni gjort? hur ofta byter man ut kar? hur stabila är 375, samt 540?. 720 har man ju hört en hel del olyckor med gällande flyttar.

      Har akvarierna hela tiden varit bra uppställda, ingen snedbelastning och inte utsatta för mycket solljus så bör de hålla många år. Skulle tippa att femton år är ingen ålder men före tjugo kanske det ändå är lämpligt att byta om du inte vill riskera något.

      Å andra sidan är ju inte själva akvariet så jättedyrt, det som kostar är ju all teknik och fiskar så en sprillans nytt akvarium med den inredning, fisk etc du har?

      Kommentar

      • KJE
        Användare
        • December 2013
        • 24

        #4
        Mitt första akvarium var ett 250-liters aluminiumramsakvarium som jag hade medan jag bodde hemma, sedan fick det stå i en ladugård (tomt) i drygt 8 år innan jag tog det i drift igen och det var lika tätt som tidigare trots förvaring i ouppvärmt utrymme utan att vara vattenfyllt i över 8 år
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Jimmyottosson
          Användare
          • February 2007
          • 124

          #5
          Tack för svaren, känns lite tryggare, men i det stora hela är det ju ingen större kostnad med nytt, så får bli ett nytt 540 om några veckor, så får vi hoppas det håller! så kan man ha dem gamla som reserv.

          Kommentar

          Arbetssätt...