räkmix till Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

    Jag kör med ägg som bindemedel. 2 ägg per kg räkmix. Ingen värmning. Funkar bra tycker jag.
    Jag körde både 1 ägg (med skal) och 1 påse fryspulver (bindmedel för sylter och geleer som inte skall kokas - det stelnar istället i kyla) till 1 kg mix. Släpper ingenting, blir fast och fint. Min mix består iofs av 1/3 ärtor, 1/3 bläckfisk, 1/3 räkor, plus lite småstuff (och jag använde apelsinjuice som vätska vid mixningen).

    När jag skall mata yngel tar jag en klump av ovanstående i vatten, och suger med en nål-lös 20 ml spruta. Då slits klumpen sönder i små bitar lagom åt yngel.

    Mina fiskar får räkmix var varannan till var tredje dag, övriga dagar omväxlar jag med hackad daggmask, torrfoder, artemia, mygglarver etc etc.

    Har funkat fin-fint.

    Men särskilt fryspulvret kan vara ett tips. Det funkar.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Vart har du hittat fryspulvret och vilket märke är det?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • July 2003
        • 44

        #18
        Mygglarver är väl inte det lämpligaste fodret till malawi ciklider.

        Kommentar

        • MusiCat

          #19
          Jag har oxå en liten fråga: Hur mycket räkmix ska man egentligen ge malawi? De kastar ju i sig hur mycket som helst på ett par minuter som är rekommenderat, så hur mycket är rimligt?

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #20
            Det tycker jag man ser bäst själv...Blir det mkt på botten har man gett för mycket..Sen ser du juh även formen på din fiskar börja dom bli för runda får du ge mindre/mer sällan är dom för smala får du ge oftare/mer

            Kommentar

            • MusiCat

              #21
              Okej, men fiskarna simmar ju runt nere vid botten och äter där oxå?

              Men jag får testa mig fram alltså, o se hur de ser ut?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Hur stora och hur många är dina fiskar MusiCat?

                Kommentar

                • MusiCat

                  #23
                  Tricella:
                  Det är 15 fiskar mellan 4-10 cm cirka. Sen finns det ju ett par malar oxå, men de kanske inte ska räknas in? Däremot ska jag köpa till en del fiskar nu i morgon så då blir det kanske 6 till eller något sådant.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Ok...då har du ungefär som jag vill säga...*S*

                    Jag lägger i 3st bitar som är i tändsticksasks storlek men hälften så tjock. Du kan starta med 2st bitar så ser du ifall det är rätt att öka...eller inte. 2st bitar av den storleken bör de sluka i sig fort...*S*

                    Ser det ut som om alla fiskar får sig en bit så är det bra mängd, de plockar sedan rent på botten av det som fallit från matbordet...
                    Ser det ut som om bara ett fåtal fiskar får en större bit var så se till att mata på olika ställen. Får de mindre inte någon bit då heller så får du öka på mängden lite. Snart "känner" du vad som är rätt mängd...men ett förslag är att du startar lågt och ökar allteftersom. På detta vis slipper du övermatning och risker med dålig vattenkvalitet.

                    Räkmix är en av de fodersorter som smutsar ned mycket och som kan ge dåliga vattenvärden.

                    Hoppas detta hjälper lite...lycka till! *S*

                    Kommentar

                    • MusiCat

                      #25
                      Det gör det verkligen! Tack så jättemycket! (Tycker det låter som jättemycket mat. *skratt*)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...