Lepidiolamprologus kendalli

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Lepidiolamprologus kendalli

När jag fått igång mina 700 och 800 litersburkar, så tänkte jag ha Lepidiolamprologus kendalli i ett av karen. Problemet är ju att kendallin verkar vara lite argsint av sig. Nu undrar jag vilka firrar jag kan ha ihop med dessa?
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Nu var inte mina så stora, men så länge arterna inte går in i munnen så borde det väl vara okej? Kanske kan undvika arter som liknar dem för mycket för att de inte ska missta någon annan för en rival.

Vad har du tänkt dig ha med dem?

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ursprungligen postat av johho

Vad har du tänkt dig ha med dem?
      Det är just min fråga. Funkar foae, leptosoma jumbo?
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

foae måste ju klara sig vad gäller matbiten iaf, klipper de verkligen en vuxen jumbo? Kanske om de är väldigt gamla och vuxna, men jag tänker att det borde fungera. Om inte någon annan sitter på praktiskt erfarenhet.

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Jag har fyra st små, 6 cm. De går med "likar", så att säga. Fyra vuxna Neolamprologus leleupi , två Neo. sexfasciatus runt 12 cm och ett litet gäng calvus, små. Vet ju ännu inte hur det kommer att utveckla sig, men de är helt klart orädda gentemot de större sexfasciatus och leleupi. Jag slängde ner ett gäng guppy, både små yngel och lite större. Visst visade de genast intresse, men verkar lite som gäddor som väntar i vassen på bytet. Inget jagande.
          Så hur de skulle funka med lepostoma. Tja, jag tror personligen att de är den typen av rovfisk som bara intresserar sig för byten som är lättillgängliga.
          Testa!

Kommentar

• Pabbe
            NCS Medlem
            • September 2006
            • 1805

Nu har min största kendalli (hane?) nått ca 12 cm. De tre andra ca 10 cm. Såhär långt kan jag bara konstatera att sådär överdrivet rovgiriga verkar de inte vara. Fortfarande går det kvar gyppys som var tänkt som mat och som de gott och väl kan svälja. Sinsemellan råder väl lite gruff, men ännu inget allvarligt. Vet ju inte könsskillnad. Genetemot övriga tar de det med ro. Nu är de övriga, leleupi, sexfasciatus och calvus också rätt tuffa.

Kommentar

• Christer5
              Användare
              • December 2012
              • 155

Guppy som mat ?

Kommentar

• Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

Ursprungligen postat av Christer5
                Guppy som mat ?
                Ja, jag har ett sydamerikakar där det blir yngel i överflöd av vildvarianten. Slänger över några då och då. Färskare mat kan de ju knappast få. Sen är det intressant att se dessa rovfiskars instinkter komma ut

Kommentar

• Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

Någon som egentligen vet hur stora kendalli verkligen blir? I vårt artregister anges upp till 22 cm. Mina verkar ha avstannat på runt 13-14. På andra forum och sidor anges att de landar däromkring ibland. Sen har vi frågan om kendalli och Lepidiolamprologus nkambae verkligen är två olika arter. Nkambae anges till 14 cm, sen kallas ibland en variant av Lepidiolamprologus kendalli, Lepidiolamprologus kendalli "nkambae".

Hursom så är jag nöjd med mina. Tre av fyra är 12-14, en runt 10-11, och håller sig lite för sig själv. Inga anmärkningsvärda aggressioner, vare sig inom arten eller gentemot andra.

Kommentar

Arbetssätt...