Uaru-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Uaru-akvarium

    Jag har under en längre tid planerat att någon gång prova Uaru, och om jag under hösten och vintern får i gång ett akvarium av lämplig storlek kanske jag gör slag i saken. Kanske enbart därför att jag trots allt alltid uppskattat något inslag av växter i mina burkar och Uaru har tyvärr ett rykte om sig att vara växtätare av stort format.

    Växter i all ära, men det jag "oroar" mig för är att akvariet skall se kargt och lite trist ut med enbart rötter och lite stenar - förvisso kommer fiskarna att vara de som drar till sig intresset, men ändå. Det skulle därför vara väldigt intressant om någon hade bilder på sina Uaru-akvarier. Kanske detta kunde ge lite inspiration och tips.

    Finns det för övrigt någon som något så när lyckats få växter att överleva tillsammans med Uaru?

    Eller kanske det finns någon som vill övertala mig att prova något annat liknande i fiskväg som är lite snällare mot växter. Hantelcikliden är en gammal favorit som visserligen är hyfsat tolerant mot växter, men en aning tröttsamt är deras ständiga lekande med åtföljande bökande i gruset etc.

    Erik
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    När jag hade Uaru slet de sönder allt i växtväg. T.o.m. hårda och sega javaormbunkar stod på menyn.

    Varför inte prova jordätare? Kanske en grupp Geophagus? Jag har mina Orange-Head med växter utan problem. Ser man till att plantera växterna mellan rötter och stenar blir de inte uppgrävda.

    /Hasse

    Kommentar

    • ErikP
      Användare
      • April 2002
      • 61

      #3
      Jordätare står också på listan över alternativa invånare. Har för närvarande några Guianacara sp. "red cheek", och hade ett tag en grupp tuppkammar. Acarichtys heckelii vore kul att pröva, men som vanligt har jag lite svårt att bestämma mig. Ett ytterlighetsalternativ vore väl att skaffa två eller tre stora akvarier till, men dels är inte alla i familjen - inte ens jag själv -övertygad om att det är någon smart lösning, och dels vet jag av erfarenhet att det med tiden blir lite si och så med skötseln av alla burkar.

      Kanske det blir någon kombination av hantlar och jordätare som jag tidigare haft och som jag har trevliga minnen av. Crenicichla vore också intressant, och kanske altumskalarer. Nu lutar det åt flera akvarier igen... Det finns helt enkelt för mycket av det goda om man så säger.

      Erik

      Kommentar

      • Danny_C
        Användare
        • April 2003
        • 334

        #4
        rekomenderar Geophagusar jag med, Lätt finaste fiskarna.
        Intressanta, vackra, tuffa, trivs i fina miljöer som är fin för oss med
        /danne

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

          #5
          Fantastiska foton på Uaru:


          Kommentar

          • ErikP
            Användare
            • April 2002
            • 61

            #6
            Fantastiska foton på otroligt vackra fiskar. Svårt att lämna tanken på Uaru. Tommy, vad har du haft tillsammans med Uaru (har för mig att du har/haft denna art) och i hur stora akvarier?

            Erik

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #7
              Hej Erik.
              Mina Uaru (9 st) har haft många olika kompisar under de nästan 2 år jag haft dem. Det har varit helt problemfritt med scalarer, pansarmalar, ancistrus, sebrafiskar, neontetra och andra tetror, guppy, molly, praktbotia... bäst att jag slutar innan någon på forumet får slaganfall
              Jag hade hoppats att kunna ha dem tillsammans med mina diskus men det funkade inte. Diskusarna var för veka t o m för denna snälla fisk.
              Nu går de äntligen för sig själva i ett 720. Ett fantastiskt par har jag fått, de är c:a 25 cm långa och mycket vackra. De gillar trots parbildningen att bilda stim i alla fall. Som Hasse säger är de fullständigt hopplösa gräsklippare. De har t o m bitit sönder min omsorgsfullt husfixade och lackade frigolitbakgrund. Mangroverötter är ett måste, de gillar att bita sönder även dessa.
              Annars är de nog de intelligentaste ciklider jag har haft. T o m min sambo (som inte gillar fiskar överhuvudtaget) har fattat tycke för dessa fiskar. Kan du tänka dig ett kar utan växter så ska du def. prova Uarun!

              Kommentar

              • ErikP
                Användare
                • April 2002
                • 61

                #8
                Tommy, hade du någonsin några andra ciklider än diskus och skalare tillsammans med Uaru? Jordätare borde väl fungera. Hantlar kanske är för tufft sällskap för Uaru - eller vad säger den församlade experitsen - och med två så stora arter blir kanske de flesta kar för små. Tackar för tipsen.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  lillebror har Uaru tillsammans med 2st 3x så stora påfåglar och ett jämnstort par VF rivulatus. Hans påfåglar är iofs riktigt dumsnälla, och rivulatusarna har inte lekt eller blivit tillräckligt stora för att bli elaka så hittils så går allt smärtfritt.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Tommy K
                    Användare
                    • May 2002
                    • 309

                    #10
                    Stora blåciklider hanterade de utmärkt, trots att de var riktiga bråkstakar. De har gått tillsammans med Geophagus Surinamensis som försökte sticka upp några gånger i början. Det var heller inga problem, de båda sorterna ignorerade varandra totalt efter någon dag. Hantlar är säkert inga problem det heller. De har även gått med festivum, flaggciklider, utan minsta bekymmer.
                    Jag kan inte svara på hur Uarun funkar när de ska leka däremot. Det är tydligen snack om en ev artikel i Ciklidbladet om detta.

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • May 2002
                      • 309

                      #11
                      Jag har provat att sätta ned en kraftig Anubias och märkligt nog får den vara ifred. Jag utfodrar med gröna ärtor varje dag, kanske det täcker deras behov av grönsaker. Ganska kass bild på karet finns på:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...