Skalare- Hål i huvet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kagemusha
    Användare
    • February 2015
    • 12

Skalare- Hål i huvet?

Hej!
    Ville bara fråga om lite råd kring de symptom som man kan se på min skalare. Verkar se likadant ut på denna och en annan men inga andra fiskar verkar lida av detta. Är det hål i huvet? Är det preparat som gäller då eller vet ni veteraner några andra husknep?
    De testar jag tagit visar på i övrigt bra vattenvärden och jag byter ca 20% varje vecka.

Tack på förhand!
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1080532.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,2 KB
ID: 700665
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Ja det är "hål i huvudet "Octozin" kan hjälpa lite men det är svårt att få bort. Jag har haft/har samma problem med en fisksort o det verkar som att det bara drabbar vissa av "tonåringarna" det blev bättre med täta vattenbyten o efter en liten test så (bara personlig tanke) så verkade det som att boven var för hög Nitrat halt, så mät Nitratet i karet o se vad det hamnar på. Mille.
    Dieselråttan

Kommentar

• kagemusha
      Användare
      • February 2015
      • 12

Hej!
      Tack för svar! Verkar som jag ligger på runt 100mg/l vilket borde vara precis på gränsen till ok. Dock verkar vattnet ha ganska högt ph-värde. Är det för övrigt en smittsam sjukdom? Tänkte om det finns en överhängande risk att andra får det för då kanske jag ska flytta på de individerna som jag ser symptom på.

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Vid dom höga värderna borde du göra minst ett 50% vattenbyte,hur högt PH ? scalarer ska ha ganska lågt. Jag har själv inte märkt att det är smittsamt, hade mina ihop o alla mindre var ok, alla fullvuxna var ok men ett par av tonåringarna fick det,verkar som det kom precis när dom började bli könsmogna,detta var under ca 1 års tid,så hos mej smittade det inte.Mille
        Senast redigerad av Repen1; 02 April 2015, 08:22.
        Dieselråttan

Kommentar

• kagemusha
          Användare
          • February 2015
          • 12

Vad jag kunde se på färgskalan så låg det närmare 7-7.5. Vilket är lite underligt. Men jag ska byta vattnet som du sa och försöka ta stickprov de närmaste dagarna.

Kommentar

• kagemusha
            Användare
            • February 2015
            • 12

Sådär, vattnet utbytt till ca 50% och nitratet i alla fall nere på runt 50mg/l och ph runt 7. Får se hur det utvecklas. Tänker inte slänga i mer preparat nu. Tack för tipsen!

Kommentar

• {_AquA_}
              Användare
              • February 2013
              • 1300

Få FLAGYL utskriven så löser det sig, men kan döda växter.
              // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• kagemusha
                Användare
                • February 2015
                • 12

Räknas det som Munchausers syndrom även om det gäller ens fiskar? :p Man kan ju försöka hustla till sig ett recept
                Skämt åsido, tror jag låter det vara nu. Fiskarna verkar ju trivas i övrigt(två lekpar lagt rom samtidigt....) så vill inte röra för mkt i det.
                Tack för tipset ändå

Kommentar

Arbetssätt...