Otroligt men sant?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Otroligt men sant?

För några veckor sedan gjorde jag i ordning ett akvarium för att härbärga Labeotropheus trewavasae .
    Akvariet fick stå med vatten i en vecka, sedan hade jag i två Black Molly som fick gå där ensamma i en vecka. Mitten förra veckan åkte trewavasae paret i akvariet och det var lugnt ihop med Black Mollyna. När jag kom hem från ciklidstämman upptäckte jag att de två Black Mollyn var spårlöst försvunna. Kollade bakom akvariet och runt på golvet, inga Molly. I akvariet fanns inga lik. har trewavasaen käkat upp dessa två Black Molly?
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Jimmyottosson
    Användare
    • February 2007
    • 124

Hej!
    har varit med om liknande, hade ett gäng trewavasae och släppte ner ett 15tal guppy i(behövde tillfälligt kar), alla var borta på några minuter, några rester av dem som stjärtfenor var bara kvar.

Kommentar

• Freppo
      Användare
      • November 2014
      • 37

Ursprungligen postat av Jimmyottosson
      Hej!
      har varit med om liknande, hade ett gäng trewavasae och släppte ner ett 15tal guppy i(behövde tillfälligt kar), alla var borta på några minuter, några rester av dem som stjärtfenor var bara kvar.
      Öhhh... Men det är väl som att ge ett skadat rådjur till hungriga lejon!

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8623

Nja, det borde ju inte vara någon fara. Trewavasae är ju veganer. Och Black molly borde inte heller väcka några aggressioner eller territorieförsvarsreaktioner. Men, trewavasae är ju ilskna av sig, så kanske det är förklaringen.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Fredrik89
          Användare
          • March 2012
          • 124

Ursprungligen postat av Mikael W
          Nja, det borde ju inte vara någon fara. Trewavasae är ju veganer. Och Black molly borde inte heller väcka några aggressioner eller territorieförsvarsreaktioner. Men, trewavasae är ju ilskna av sig, så kanske det är förklaringen.
          Hej! Jag håller inte med om att Labeotropheus trewavasae är veganer de äter definitivt yngel. Jag tycker inte att de är så aggressiva jämfört med andra mbunor. Jag tror att de kan ha slagit ihjäl Molly eller att Molly dog av andra omständigheter och de sedan ätit upp dem.

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Jag tror inte att de dog av andra omständigheter. Har tjockt med Molly så några behöver omplaceras, så får jag se.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Nu har jag sett med egna ögon att processen görs kort.
              mvh Wilhelm

Kommentar

• Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

Fiskar beter sig långt ifrån alltid som förväntat. Jag har en massa Endlers guppy i mitt SA. Håvade upp en del yngel i olika storlek och tänkte det blir bra levandeföda till mina lamprologiner i Tanganyikakaret. Förväntade mig en kort process, framförallt från Neolamprologus sexfasciatus . Men de verkar aningen bekväma. Bytet ska tydligen var framför nosen på dem. Jaga runt verkar de inte vara alltför pigga på...

Kommentar

• ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

Jag köpte 5 st. Guianacara geayi yngel för två år sen, 4 cm stora och släppte ner de i ett kar med 15 st. fiskar som var 2.5 cm långa (p. furcatus).
                  Nästa dag var furcatus bara 10 kvar.
                  De fick gå kvar med guianacaror och det finns fortfarande ett antal furcatusar kvar... hungriga fiskar kan äta både mer och teoretiskt fel mat.

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

men mbunas är opportunister, de äter allt de kommer över, även fisk såklart.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...