Luftslang halkar av.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    Luftslang halkar av.

    Detta är nu tredje gången luftslangen halkar av från backventilen. Pumpen driver 5 akvarier och det är ingen rolig syn när det inte bubblar i akvarierna. Hitills har inga fiskar dött, men nu har jag plockat bort backventilen.
    Bifogade filer
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 342

    #2
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Detta är nu tredje gången luftslangen halkar av från backventilen. Pumpen driver 5 akvarier och det är ingen rolig syn när det inte bubblar i akvarierna. Hitills har inga fiskar dött, men nu har jag plockat bort backventilen.
    Ny slang och sedan säkra antingen med slangklämma eller kattstrypare så sitter det fast och lossnar inte av sig självt.

    Kommentar

    • hollowman
      Användare
      • February 2006
      • 199

      #3
      Rugga upp pipen på backventilen lite med ett sandpapper så fastnar den bättre kan ju även dra på ett litet bultband på den .

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

        #4
        Vet inte om det är bilden som ljuger, men för mej ser det ut som att piparna på backventilen är koniska åt fel håll, o dom är smalast längst ut, är normalt tvärt om, även med en liten (skalle) längst ut.Som det ser ut så när slangarna hårdnar lite så glider dom av med trycket.Bäst är nog att skaffa en annan backventil. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • March 2014
          • 314

          #5
          Framför allt bör man ha silikonslangar istället för PVC. De härdar inte och blir lättare att trä på hela vägen.

          Jag använder aldrig backventiler dock, antingen är jag rock'n roll och kör ändå eller så lägger jag pumpen ovanför det översta karets vattenivå så kan situationen man vill undvika inte uppstå. Mycket bra val av pump iaf!

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Förmodligen är det felkonstruktion på den backventilen. Jag har samma sorts backventiler på två andra likadana luftpumpar och där händer inte detta. de har nog gått i två år utan problem. Så det lutar åt att "Kina backventiler" är ett lotteri.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            Arbetssätt...