Häromdagen köpte jag fyra Golden och fyra Rostciklider i en välkänd akvariebutik. Det var dom första cikliderna jag köpt på ungefär 25 år så oerfarenheten är ganska stor. :-) Jag bad om att i möjligaste mån få en hane och tre honor av båda arterna och fick till svar att det var svårt att avgöra på ungdjur men att han skulle göra vad han kunde. Redan när jag släppte ut dom i akvariet så ville jag gärna ha det till två hanar och två honor av Golden att dömma av färgen på buk och analfenor och efter några dagars beteende studier så är min tro på att det är 2+2 ännu fastare. Rostcikliderna fick jag två "rostfärgade" och två grå-grå eller möjligen grå-brun. Jag trodde att dom skulle anta "rätt" färg efter lite anpassning men det har dom inte gjort. Även här tror jag att en av dom rostfärgade är hane och den andra hona och samma sak med dom grå-bruna.
Är det så att dom "myglar" på en lika många hanar som honor för att inte stå där med bara hanar kvar eller är det en tillfällighet? Kan jag även ha fått två snygga och två mindre färgade Rostciklider med flit för att dom ska bli av även med dom mindre vackra?
Är det så att dom "myglar" på en lika många hanar som honor för att inte stå där med bara hanar kvar eller är det en tillfällighet? Kan jag även ha fått två snygga och två mindre färgade Rostciklider med flit för att dom ska bli av även med dom mindre vackra?
Kommentar