Är det någon som känner sig skyldig?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Herregud! Dvärgmal, säger de, men hur stor blir den?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Vilken mal är det dock tro, de anger ju inget vetenskapligt namn på den. Kan det vara Ameiurus melas tro? Den verkar ju redan varit väldigt i övriga europa utspridd, om wikipedia har rätt så finns den ju redan i Danmark och södra finland isf. Verkar bli ca 30-35 cm isf men ibland över halvmetern. Av temp angivelserna så är den ju sjukt tålig dock.Kommentar
-
Det stod att den fanns många och att de lyckats föröka sig kraftigt! Undrar vad de levt av (ätit av) i ett vattenfyllt grustag?? Borde inte ha funnits så många "naturliga" fiskar där väl? Lite tråkigt att de ska ha ihjäl alla men jag förstår varförBe careful when speaking. You create the world around you with your words.Kommentar
-
Släpp in en gädda eller fler så äter de upp malyngel, billigare än att fylla igen hela vattenhålet.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag kanske tänker helt tokigt, men om man fyller igen grustaget med sand/grus så borde väl vattnet försvinna åt något annat håll och bilda små eller större vattensamlingar i dess närhet.
Är inte risken då att man fortfarande kanske i en framtid hittar arten igen fast på andra ställen dit man förflyttat vattnet s.a.s. ?
Utan att veta ett dugg om arten så verkar det ju som den är en överlevare i främmande miljöer, och att det finns tillgång till mat i form av grodyngel eller annat insektsliv i de nya pölarna kanske räcker för dessa.
Vad vet jag, en tanke som slog mig bara.Mvh ThomasKommentar
-
-
Jag kanske tänker helt tokigt, men om man fyller igen grustaget med sand/grus så borde väl vattnet försvinna åt något annat håll och bilda små eller större vattensamlingar i dess närhet.
Är inte risken då att man fortfarande kanske i en framtid hittar arten igen fast på andra ställen dit man förflyttat vattnet s.a.s. ?
Utan att veta ett dugg om arten så verkar det ju som den är en överlevare i främmande miljöer, och att det finns tillgång till mat i form av grodyngel eller annat insektsliv i de nya pölarna kanske räcker för dessa.
Vad vet jag, en tanke som slog mig bara.
Förövrigt väldigt tråkigt att folk inte kan hålla sig från att släppa ut djur i naturen.
Men väldigt rolig diskussion bland kommentarerna på aftonbladet.Kommentar
-
Vattenytan kan mycket väl ligga på samma nivå som grundvattnet och fyller man då igen så blir det grundvatten av vattnet igen, inga nya pölar alltså.
Förövrigt väldigt tråkigt att folk inte kan hålla sig från att släppa ut djur i naturen.
Men väldigt rolig diskussion bland kommentarerna på aftonbladet.Mvh ThomasKommentar
Kommentar