Lek av "fjärilar", Mikrogeophagus ramirezi
Kollaps
X
-
-
-
Jo, det är riktigt kul med detta par.
Dom lekte i ett 420 och sedan snodde jag över denna kull till ett separat kar, föräldrar åkte också med.
Plockade bort föräldrarna senare och ynglen växer för fullt.
Nu är det nya yngel på gång i 420:t igen, så jag kommer göra samma sak igen.Kommentar
-
Hur stora kullar blir det? Antar att de är lättsålda både privat och till butik. Populära och inte så långlivade, så det är väl stor omsättning på dem.Kommentar
-
Jag tippar på 200+ faktiskt, men den gick hädan i karet.
Detta är den första kull jag tar hand om och fler hoppas jag det blir då dom nu har kläckta yngel i skrivande stund som jag kommer sno över till ett annat kar senare.
Jag försökte leka dom i ett separat kar men det sket sig totalt, efter lek så jagade hanen honan och jag tog bort henne och efter nån dag så var rommen borta. Det verkar funka bäst i sällskapskaret då dom får lägga fokus på att hålla borta dom andra invånarna och jag tror det är viktigt för dom då aggressionen som verkar finnas i lekbestyren får komma ut.
För annars så fokuseras den på partnern och det vet vi hur det går
Det jag vet är att butikerna gärna köper in fjärilar, finns en tjej som odlar stort nånstans efter västkusten och hon verkar ha avsättning för allt hon får fram.
Det jag gillar är att föräldrarna är yngelvårdande och det ska bli kul och se ifall avkomman blir likadan.Kommentar
-
Ja, duktiga yngelvårdare är det bästa i denna hobby. Jag låter gärna ynglen gå kvar så länge som möjligt, även om det innebär ett visst bortfall, om de går i sällskap med andra arter.Kommentar
-
Jag är emot detta med artificiell uppfödning, det förstör hobbyn helt klart.
Har diskus och dom funkar inte som dom gjorde förr och jag tror det hänger ihop med artificiell uppfödning.
Dom leker och hanarna verkar inte riktigt förstå vad dom skall göra m.m. men det är ju så när uppfödning blir starkt kommersiell, vissa betingelser ärvs inte ned då dom inte har gått med föräldrarna, tragiskt rent ut sagt att det görs idag när vi har sett resultaten innan.
Det får nog bli VF på diskusfronten längre fram.Kommentar
-
Är det inte så att diskusyngel nästan är beroende av något slags sekret från föräldrarnas kropp, de kan livnära sig på den första tiden? Som en slags motsvarighet till bröstmjölk.Kommentar
-
-
Nepp, det ska vara "natural way" !
Var så god !!Kommentar
-
-
Kommentar
-
Jag var med när David Lundkvist köpte spön av dig nån gång på 90-talet. Och jag har för mig att jag och Tomas Berg köpte quenchmix via dig vid nåt senare tillfälle också. Och fick lite tips om var viskans karpar fångades. Rämje är efternamnetKommentar
-
Fiskar du karp själv nu för tiden ?Kommentar
-
Kommentar