Juwel Bioflow 3.0

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • February 2015
    • 65

    Juwel Bioflow 3.0

    Hej,

    Har ett innerfilter Juwel Bioflow 3.0 till mitt Rio 240 där jag har Malawiciklider. Har bytt ut pumpen från original som ger 600 l/h till en som ger 1000 l/h. Har också ett Eheim 2075 ytterfilter. Vad rekommenderar ni för svampar till innerfiltret ? Nu har jag originaluppsättning med två fina blå, en blå grov, en grön nitrax, en svart kolsvamp samt den vita filtervadden. Funderar också på att sätta in en cirax patron/filter i det och kanske skippa någon annan svamp. Kanske bara köra de blå grova rakt av plus cirax ? Hoppas någon har lite tips/erfarenhet.

    Med vänlig hälsning

    Niclas
  • wanegardh
    Användare
    • December 2013
    • 9

    #2
    Jag har cirax och bara grova i mitt.

    Kommentar

    • BrigTSD
      Användare
      • October 2014
      • 67

      #3
      Jag kör med Eheim substrat pro istället för cirax. Men cirax fungerar nog lika bra. Mitt filterarrangemang finns beskrivet i den här tråden.

      Kommentar

      • NiclasVH
        Användare
        • February 2015
        • 65

        #4
        Hej,
        Intressant, hur får du i och vilken " strumpa " BrigTSD ?
        Wanegardh, har du cirax i nedre hållaren och de grova i övre eller tvärtom ?

        /Niclas

        Kommentar

        • BrigTSD
          Användare
          • October 2014
          • 67

          #5
          Det är en vanlig filterpåse i nylon som finns att köpa i akvariebutiken. Den här eller den här exempelvis. Men det går lika bra att köpa en tvättpåse i närmaste klädbutik. De är likadana. Skölj filtermaterialet, häll det i påsen, ställ påsen i filterhållaren och fira ner den i nedre filterkammaren. Den övre filterhållaren står på den nedre så det är därför båda måste i. Det är inte så bra att täcka shuntöppningen som sitter mellan filterkamrarna. Då stryps flödet genom den övre kammaren. Med lite pill går det kanske att få det att fungera utan den nedre filterhållaren men det är inget jag har lagt ner någon tid på.

          Jag rekommenderar att du sätter cirax (eller vilken biorening du nu väljer) i botten och svampar i toppen. Pumpar du smutsigt vatten genom bioreningen så sätter den igen och slutar fungera. Ju mer sällan bioreningen måste tvättas desto bättre.

          Kommentar

          • wanegardh
            Användare
            • December 2013
            • 9

            #6
            Har cirax längst ner.

            Kommentar

            • NiclasVH
              Användare
              • February 2015
              • 65

              #7
              ok tack båda två. Får se hur jag gör med strumpan men cirax ska jag absolut ha i. Kör nog på med endast grov blå svamp i toppen och sedan cirax i botten.

              Kommentar

              • BrigTSD
                Användare
                • October 2014
                • 67

                #8
                Blir nog kanonbra.

                Kommentar

                • NiclasVH
                  Användare
                  • February 2015
                  • 65

                  #9

                  Kommentar

                  Arbetssätt...