Håller själv på med ett bygge där jag ska använda 2st 20W flood lights (länk finns i min sigantur) och sedan komplettera med några stipes med rgb led med tillhörande fjärrkontroller för att ställa in exakt det jag vill ha. Jag kommer köra dom som 2 separata slingor så ledstirpsen får agera gryning och skymningsljus och eventuellt nattljus också. Jag planerar att ha lite växter som inte är särskilt ljuskrävande då jag vill ha en något dämpad belysning med skuggspel för att få det lite mer autentiskt. Jag har provkört här hemma med flood lighten och bara genom se på ljuset så gissar jag att om ska ha lite mer växter så behöver man upp i minst 50W och 3 kanske 4 lampor beroende på längden på karet. Sedan beror ju så klart valet av växter också en avgörande roll.
En annan sak som ofta påträffas är ju diskussionen kring watt.
Ideologin om att en watt är en watt oavsett vilken ljuskälla man har stämmer överhuvudtaget inte alls längre. LED ger ut ganska många mer lumen per watt än tidigare teknik. En viktigare fråga borde vara "-Hur många lumen ljuskällan ger ut?"
En annan sak som ofta påträffas är ju diskussionen kring watt.
Ideologin om att en watt är en watt oavsett vilken ljuskälla man har stämmer överhuvudtaget inte alls längre. LED ger ut ganska många mer lumen per watt än tidigare teknik. En viktigare fråga borde vara "-Hur många lumen ljuskällan ger ut?"
Kommentar