Nu har jag fogat alla skarvar med latex för att få ännu bättre övergång och slippa luft fickor i plasten.
Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium
Kollaps
X
-
-
Här kommer lite Ca priser på ett 1000 liters:
plywood, lim och skruv = 1100kr
Epoxi http://www.carbix.se/product.html/ep...category_id=25*= 7,75 kg 1689kr Det behövs nog inte så mycket skulle tro 4 kg räcker
väv*http://www.carbix.se/product.html/gl...category_id=11= 2 lager ca 10 meter 380kr
Glas 12 mm = 1000kr ungefär beroende på vart man köper det
Totalt Ca 4500 krKommentar
-
Tänkte även på trycket från rutan mot den där 4 cm kanten, kan inte själva trät ge med sig där du har sammanfogat plywood skivorna? För de vart väll ingen träram upptill där rutan skall fästas heller?
Ser grymt proffsigt ut även detta bygge!Kommentar
-
Kommer det alltså inte behövas några stag över akvariet? Eller längsgående reglar eller sådant?
Tänkte även på trycket från rutan mot den där 4 cm kanten, kan inte själva trät ge med sig där du har sammanfogat plywood skivorna? För de vart väll ingen träram upptill där rutan skall fästas heller?
Ser grymt proffsigt ut även detta bygge!Kommentar
-
Sådana tankar har slagit mig också. För när man tittar på det så ser det ut som om den lilla limfogen som satt ihop plywooden med inte skulle palla trycket. Särskilt nere vid botten där trycket är störst.
När du skriver "klassiska glas stag" där uppe, hur menar du då. Om du fäster staget i glasrutan fram, vad fäster du den i där bak då? Eller du menar att du bara ska ha en sarg/kant ovankant runt om ?Senast redigerad av mrazster; 17 February 2015, 08:51.Kommentar
-
Jag limmar en ram i glas som det är på helglas akvarium, så som du gjorde mrazter på ditt kar. Jag kommer att ha en eller två mitt stagKommentar
-
Nu har jag börjat plasta akvariet. Den här gången provar jag att lägga ett lager med plast utan väv. Detta lager är för att stänga trät innan jag börjar plasta med väven. När jag gjorde mitt stora så sög trät massa med plast och det gick åt onödigt mycket plast. När detta lager har torkat slipar jag av det lätt så nästa lager fäster ordentligt.Kommentar
-
Nu har jag börjat plasta akvariet. Den här gången provar jag att lägga ett lager med plast utan väv. Detta lager är för att stänga trät innan jag börjar plasta med väven. När jag gjorde mitt stora så sög trät massa med plast och det gick åt onödigt mycket plast. När detta lager har torkat slipar jag av det lätt så nästa lager fäster ordentligt.
Gjorde väven så att trät drog extra plast? Annars begriper jag inte hur de ska gå mindre plast denna gången?
Målar du utsidan sen med något?
Är då enormt sugen på att börja bygga min balja nu med men har 100 ideér och tankar i skallen som måste sållas och divideras ut först.Kommentar
-
Fördelen med epoxi är att den är luktfri inte som Polyester plasten som luktar sjukt mycket. Så jag var tvungen att dricka både öl och vin Så länge plasten är i flytande form så sugs plasten in i trät. När den har torkat så fungerar den som primer och porerna i trät kan inte suga in mer plast. Utsidan ska måls eller tapetseras har inte funderat så mycket på den sidan ännu.Kommentar
-
-
Kommer bli snyggt med svart väv. Vad är det för något du plastar med? Luktar det något? Jag hade köpt 2-komponents epoxy från biltema och det stank som FAAAAAAAAAAAAN kan jag säga till dig.
Vill ha något som inte luktar något alls och som inte gör penseln/rollern hård efter någon minut!// Nasser H
Följ mina projekt:
Tråd 1: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979
Finns mer gott på följande sida!
Min Zoon: http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1Kommentar
-
Epoxi 275A från www.Carbix.se den luktar inget. Biltema har väl bara polyester och det stinker och är rent miljö farligtSenast redigerad av Pettap; 22 February 2015, 16:13.Kommentar
-
Fördelen med epoxi är att den är luktfri inte som Polyester plasten som luktar sjukt mycket. Så jag var tvungen att dricka både öl och vin Så länge plasten är i flytande form så sugs plasten in i trät. När den har torkat så fungerar den som primer och porerna i trät kan inte suga in mer plast. Utsidan ska måls eller tapetseras har inte funderat så mycket på den sidan ännu.
Tjusigt kar i bakgrunden på bild 1 också!
Vad tror du om iden med en bakåtsluttande framruta?
Min sambo såg en bild på ett sådant kar och tyckte att de ger så här stor baljor ett lättare intryck inredningsmässigt.
tänker mig en skillnad på 10 cm nertill och upptill... skulle det fortfarande fungera med ett plywood kar eller är det att be om problem?Kommentar
-
Fan vad bra, det underlättar ju mycket för mig att bygga akvariet hemma i vardagsrummet sen då, trodde de skulle lukta typ limfabrik.
Tjusigt kar i bakgrunden på bild 1 också!
Vad tror du om iden med en bakåtsluttande framruta?
Min sambo såg en bild på ett sådant kar och tyckte att de ger så här stor baljor ett lättare intryck inredningsmässigt.
tänker mig en skillnad på 10 cm nertill och upptill... skulle det fortfarande fungera med ett plywood kar eller är det att be om problem?Kommentar
-
Kommentar