Diskusreak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salar
    Användare
    • June 2002
    • 227

    Diskusreak

    Vad beror det på när jag köpte för snart två år sedan små diskus i storlek på 4-5cm.
    Jag valde 5st bruna och 5st röd turkos.Alla var i samma storlek och i perfekt kondition. Alla hamnade i ett 170 liters akvarium.

    Nästan samtliga åt som grisar men de bruna var mer försagda.De rödturkosa nådde snabbt storlek men de bruna förblev ganska små.Jag flyttade de turkosa till ett större och de växte till sig rejält och var helt orädda.

    De bruna vart kvar i 170 liters men växte trots allt bättre än jag trodde.De växte ikapp de rödturkosa trots att de var mer rädda av sig.Mycket märkligt.Men det visade sig att de bruna var icke vanliga bruna utan mer blå diskus.De bruna är ganska räddhågade av sig och har en del missbildningar i fenor.Väldigt vackra annars men som sagt missbildningar i fenorna.

    Min teori är att mina bruna har en genetisk defekt som inte bara visar sig genom fenorna utan även har med det psykiska att göra.De kan vara skitskraja ibland medans de rödturkosa är i det närmaste helt orädda.

    Inavel tror jag.Vad tror ni?
    SALAR
  • alie
    Användare
    • June 2003
    • 54

    #2
    Oja. Det tror jag på - inavel kan säkert förstöra psyket. Nu har jag inte några diskusar, inte ens fiskar med dåligt lynne. Men väl två marsvin varav den ena är en "gatukorsning" som är lugn, stabil, öppen och nyfiken. Den andra har inavel på fem ställen i sin stamtavla. Han är hårt avlad eftersom han är ett dalmatinerfärgat marsvin. Jag tyckte att färgen var så fin, men visste inte vilken hård avel som bedrivs på den här typen av onaturligt färgade marsvin när jag köpte honom. Om jag vetat så hade jag inte köpt honom. Han är skelögd, har stannat i växten, är jätterädd och hispig och har problem med njurarna och ögonen. Sen har man väl även hört att katter som blir inavlade blir lite lustiga i sättet. Även hundar har man ju hört... så varför inte fiskar?

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #3
      LOL.De bruna går i ett 222liters nu tillsammans med några corydoras.De mår bra annars men det är måttligt kul när de trycker i ett hörn vid matdags.Får väl skaffa ett större akvarium och ha alla diskusar tillsammans.De borde bli mer orädda i ett större stim.
      SALAR

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

        #4
        Har i princip samma erfarenheter. Tror dock inte på någon genetisk defekt utan tror att det ligger mer på aveln. Bruna varianter har ofta närmre släktskap till VF än vad de flesta Turquoise /pidgeonvarianter har.
        Dessa varianter (Turquoise /pidgeonvarianter) som odlats i generationerner är vana vid "burklivet" och har inte mycket kvar av VF beteendet.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • June 2002
          • 227

          #5
          Har en del med miljön att göra har jag märkt.Men inte hela sanningen.Vildfångade kan vara orädda.Har haft sådana själv ett tag. Det här med Diskus är och förblir nog ett mysterium.Mycke därför man håller på med denna otroliga fisk.
          SALAR

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

            #6
            Själv har jag inte märkt någon koppling till räddhet och värgvarianter hemma hos mig. Min egen koppling är att det har bara med vatten att göra om fiskarna är rädda och då inte kopplat till pH och liknanade utan bra pumpar och vattenbyten

            Tyvärr är flera diskus sorter som flera ungfödare sönderavlade så att det inte går avla på dom på vanligt sätt. De äter upp yngel och de hittar inte till kroppen på diskusen.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • salar
              Användare
              • June 2002
              • 227

              #7
              Ja nog sköter jag dom väl tror jag.Vattenbyten ca30% minst 2 gånger i veckan,mjukt vatten ph7. Ett 222liters med 5 st nästan fullvuxna Diskus är i minsta laget,jag vet.Oxhjärtemix har jag dock slutat med då det förorenar vattnet för mycket(lat).Ett 4liters ytterfilter (ehfisubstrat mm. rengjort efter 6mån) gör tjänst.Ingen nitrit.De har aldrig visat symptom på sjukdom och eller mörknat.

              De är för det mesta lugna och kan bli klappade men ibland får de utbrott tillsynes utan orsak.De skrämmer upp sig själva verkar det som.Kanske de blir rädda för deras grannar, ett annat större diskusakvarium som står mittemot.Eller fåglar som flyger förbi i fönstret.Fullständigt vild panik kan det bli med vatten på golvet, och jag är ej närvarande i rummet,bara hör.

              Mycket märkligt.
              SALAR

              Kommentar

              • salar
                Användare
                • June 2002
                • 227

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Johan1

                Själv har jag inte märkt någon koppling till räddhet och värgvarianter hemma hos mig. Min egen koppling är att det har bara med vatten att göra om fiskarna är rädda och då inte kopplat till pH och liknanade utan bra pumpar och vattenbyten

                Tyvärr är flera diskus sorter som flera ungfödare sönderavlade så att det inte går avla på dom på vanligt sätt. De äter upp yngel och de hittar inte till kroppen på diskusen.
                Är väl enda vettiga förklaringen.Men nog verkar det skilja en del i känslighet mellan olika diskusar.Heckeln skall ju t.ex vara känsligare.
                SALAR

                Kommentar

                Arbetssätt...