Lagom mat till malawi?, dålig tillväxt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • May 2014
    • 78

Lagom mat till malawi?, dålig tillväxt

Har 18 st malawi, golden,delfiner,rödzebra, virgatus gome i varierande storlek i ett 450 liters kar. Är väl bara rödzebrorna och möjligtvis någon av golden som är fullvuxna.

Jag tycker det inte händer något med tillväxten, så jag undrar om jag matar för lite. Dom får aquatic nature african cichlid color pellets (small), ca en tesked om dagen som dom äter upp på 1- 1½ minut.
    Alla hinner få i sig mat även om dom stora fiskarna kanske är mer glupska, ska jag prova att mata mer.

Men just nu så har jag lite algproblem så det kanske är bättre att prova tills dom försvinner.

/Kalle
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Börja mata 2 ggr/dag, en tesked per gång. Sen kan du öka mängden om det behövs.

Vad är det för problem med alger?

Kommentar

• Krypto
      Användare
      • May 2014
      • 78

oj, behöver dom så mycket, ja då är det väl inte konstigt att det går segt, är bara rädd att mata för mycket men men...

Algproblemet beror nog på flera olika saker, men har åtgärdats med: växter,lite större vattenbyte, rengjort filter (och slangar som typ inte har rengjorts på ett år, nu blev vattnet genast renare).

Sen tänkte jag drar ner ljustimmarna lite grann, men behöver man verkligen byta gamla lysrör om dom lyser på bra (T5 blue), hur bildar gamla lysrör alger lättare?

/Kalle

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Hur lång tid har du belysningen igång?
        Du behöver inte byta lysrör om du inte har ljuskrävande växter, fiskarna klarar sig ändå

Kommentar

• Krypto
          Användare
          • May 2014
          • 78

8 timmar, ändrat till 7, borde väl växterna klara

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av Krypto
            Har 18 st malawi, golden,delfiner,rödzebra, virgatus gome i varierande storlek i ett 450 liters kar. Är väl bara rödzebrorna och möjligtvis någon av golden som är fullvuxna.

Jag tycker det inte händer något med tillväxten, så jag undrar om jag matar för lite. Dom får aquatic nature african cichlid color pellets (small), ca en tesked om dagen som dom äter upp på 1- 1½ minut.
            Alla hinner få i sig mat även om dom stora fiskarna kanske är mer glupska, ska jag prova att mata mer.

Men just nu så har jag lite algproblem så det kanske är bättre att prova tills dom försvinner.

/Kalle
            Hur mycket eller lite växer de, säg per månad? Det är ju absolut ingen nackdel att de växer sakta sålänge de inte är undernärda.

/Kalle
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Krypto
              Användare
              • May 2014
              • 78

På en månad händer inte mycket, på sex månader tycker jag bara se en liten ökning

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

På en månad händer inte mycket, på sex månader tycker jag bara se en liten ökning
                Okej, ungdjuren behöver lite mer mat än dem får nu. Gör som Eric föreslår men.var mycket försiktig när du ökar på mängden mat per dygn.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Mony
                  Användare
                  • December 2013
                  • 187

Vad händer om man ökar för snabbt? Så länge maten blir uppäten är det väl ingen fara?

Undrar själv nämligen, då jag matar ganska olika mycket beroende på vad jag ger.

Kommentar

• Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

Ursprungligen postat av Mony
                    Vad händer om man ökar för snabbt? Så länge maten blir uppäten är det väl ingen fara?

Undrar själv nämligen, då jag matar ganska olika mycket beroende på vad jag ger.
                    Om man varit bortrest en vecka eller så, och de inte fått mat under tiden, så är de ju väldigt hungriga när man börjar mata. Ger man då för mycket av t.ex pellets så kan de föräta sig och helt enkelt få förstoppning, som för fiskar kan vara ganska besvärligt (svårt att ge dem lavemang...;-)

Kommentar

Arbetssätt...