sällskap till sötvattens muränor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lordberg

    sällskap till sötvattens muränor

    Undrar om någon kan rekommendera något bra sällskap till sötvattensmuränor, som är stort nog att inte bli mat men samtidigt inte för aggresivt mot dessa. helst inom ciklidfamiljen. har en del ideér men det skulle vara kual att höra vad ni föreslår.

    Tack på förhand.
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    ooooh vilken art "sötvatten"-muräna är det du har?

    å vilka vattenvärden gillar den så man kan rekomendera rätt fiskar till den?
    fish r friend

    Kommentar

    • lordberg

      #3
      det kanske jag borde ha nämnt.
      det är Echidna rhodochilus temp 23-25 söt till bräck vatten. accepterar de flesta vattentyper och går ut i havet för att leka. hålls i ett relativt mjukt vatten och neutralt ph för tillfället.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        åååhå det är ju den finaste av de 4 arter som hålls i söt/bräckt vatten. Blir inte så förbaskat stor heller.

        Vattenvärdena pekar mot en sydamerikansk art, kanske Rivulatus skulle passa om karet är stort nog. Uaru är kanske för snäll. Eller påfåglar! dom e nog ganska lagom i temperament.
        fish r friend

        Kommentar

        • lordberg

          #5
          Jag lekte även med tankarna kring sydamerikaner, jag funderad dock på någon jordätare, rivulatus tror jag kan vara för aggressiv och tanken är i minsta laget. bara 250 L. får förmodligen flytta till en större tank när de växer.

          Uaru kan dock vara ett bra alternativ, de tycker också om lite grönt i deras kost och tar hand om de värsta algerna.

          personligen är dock min kunskaps om sötvattens muränor förutom denna art, tämligen begränsad, så om du har några bra länkar eller så, så tar jag tacksamt emot det.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            Den här killen verkar veta vad han pratar om:



            Jordätarnas eviga plockande i bottnen och livliga beteende kan nog vara lite störande för sötvattensmuränor, jag inbillar mig att de är lite känsliga? Sen vill de gå i stim helst .. men en mindre typ gymnogeophagus kan nog fungera.
            fish r friend

            Kommentar

            • lordberg

              #7
              Jo, då, de verkar känsliga okey. klarad knappt frakten hit utan höll på stressa ihjäl sig i påsarna med syrebrist som följd, men de piggnade till efter några timmar med buken upp på bottnen. men det är ett tag sedan nu. annars verkar de tämligen timida, men inte så lätt störda. de dras sig lite längre in i grott öppningarna om man rotar runt allt för mycket men. jag tror snarare att en lite livligare fisk kan ge dem annat att fokuser på.

              dessutom tror jag det är bar med fiskar som inte är substratruvare så de inte skaffar lekrevir på samma sätt, eftersom muränerna då annars nog kommer på skam.

              tack för dina insikter

              Kommentar

              • INXS

                #8
                Jag provade med da kallade sotvattens muranor ett par ganger och dom gick over till att simma ryggsim ganska snabbt.

                Sedan dess har jag fragat runt lite grann och det verkar som om dom inte gor sa bra ifran sig i rent sotvatten. Dom blir visst mycket battre i brackt och annu battre i saltvatten.

                Enligt dom rekommendationerna skulle man nog prova med "Orange Chromide" eller "Green Chromide" fran asien. Eller kanske nagat fran Afrika.

                Kommentar

                • lordberg

                  #9
                  Jag vet, men hittils har de funnit sig väl tillrätta i sötvatten, har dock starkt funderat på att salta ner det och hålla dem tillsammans med diamantciklid som ju också gärna har bräckt vatten för att leka och kommer från samma världsdel i alla fall, samt är mycket vacker.

                  några tankar kring detta?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...