"100% Biologiskt akvarium" - inte behöva byta vatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    • September 2006
    • 1798

Ursprungligen postat av mikoto
    Ordna en anaerob miljö är ju inte så svårt. Du behöver en hög pelare med fin sand bara som vattnet passerar mycket långsamt igenom. Detta är ganska utspritt inom saltvatten och det finns mängder av information under ämnet Deep Sand Bed(DSB). Det svåraste är snarare som nämns innan att hålla den miljön stabil. Det är också väldigt jobbigt om akvariet får ett strömavbrott och "filtret" stannar. Då kan svavelväte bildas och det är akut giftigt för fiskarna.

Det börjar ju även dyka upp vissa kommersiella system för detta som DyMiCo där de verkar kontrollera syrenivån i en djup sandbädd med en elektronisk mätare kopplat till en dator som reglerar nivån automatiskt. Var ett litet tag sedan jag läste ordentligt om det men teorin var god då minns jag. http://www.ecodeco.eu/products/dymic...on-system.html artikel på AA om DyMiCo: http://www.advancedaquarist.com/2012/2/aafeature
    Att få till en hög sandpelare, samtidigt som vattnet ska passera mycket långsamt, verkar tekniskt lite svårt. Låter mer som ett fluidiserande sandfilter, som väl är en aerob miljö.
    Deep Sand Bed trodde jag är en just djup sandbädd, med kanske växter, där vattnet passerar ovanpå, och det i botten skapas en anaerob bakteriemiljö.
    Ungefär vad jag tror kan ske om man har ett växtkar med ett tjockt lager sand på kanske 15-20 cm, och en måttlig cirkulation över botten, samt inga fiskar som bökar runt för mycket i sandlagret.

Kommentar

• mikoto
      NCS Medlem
      • March 2014
      • 314

Absolut, men vattnet måste ju på något vis passera genom de djupare lagren med där de anaeroba bakterierna lever, annars kan de ju inte filtrera det nämna vattnet. Jag är inte helt säker men det kan ju vara så att vattnet cirkulerar genom lagren "av sig självt bara man erbjuder ett lätt flöde övanför sandbädden. Jag har ingen praktiskt erfarenhet egentligen mer än att jag stött på enskillda områden som blivit anaeroba i sanden i saltvattenskar när jag rivit de. När de hittas och bakterierna gett med sig blir sanden där svart och lutar svavelväte, vilket i sin tur luktar bedrövligt.

Kommentar

• Pabbe
        • September 2006
        • 1798

Ok, då är jag med. Var bara användningen av orden "hög pelare" ihop med sand som förde tankarna till ett fluidiserande sandfilter.

Kommentar

• mikoto
          NCS Medlem
          • March 2014
          • 314

Ja visst, nej jag syfta mest på höjden av sandbotten när jag sa pelare här. Inget så mycket formen. Till skillnad från ett fluidiserande filter så finns det inget egentligen behov av att en djup sandbädd ska vara i en rund behållare.

Jag ser att jag skrev en detalj om dymico helt galet i natt med, det är givetvis inte syre utan koldioxid som skjuts in i deras mer kontrollerade sandbädd.

Kommentar

• Freppo
            Användare
            • November 2014
            • 37

Det jag vill få till är ett system där processen går genom de olika stegen. De vanliga filtret där skit blir till nitit som sen blir nitrat är syre krävande processer, därefter vill jag den sista delen där nitrat blir koldioxid o vatten. Knepet är att tillföra kolkälla (inget problem) och lyckas med att allt fritt syre förbrukas hos bakterierna som bryter ner till nitrat. Där det kvar en anaerob miljö. Problemet är om drt finns kvar syre för då tar bakterierna det istället för nitratet.

Imorgon blir det ett normalvärdes kontroll för att se hur nitratet ligger.

Kommentar

• mikoto
              NCS Medlem
              • March 2014
              • 314

Fast problemet med att syret ska gå för långt ner i sandbädden(tex.) är ju väldigt lätt att kringgå. Man låter bakterierna välja själva helt enkelt :-) Detta genom att göra sandbädden väldigt hög. Då kommer den syrefria zonen uppstå av sig självt och även flytta sig upp och neråt i sandbädden automatiskt beroende på vart i bädden syrenivån tar slut.

Det farliga är ju om akvariet drabbas av ett strömavbrott man ej har kontroll över och det får stå. Risken är ju att vattnet står stilla över och i sandbädden framför allt i den anaeroba delen. För de bakterierna kommer då att ta syre från sulfatjonerna istället och skapa det farliga svavelvätet vilket är ett stort hot för fiskarna om det kommer i kontakt med de.

Det är ju den här risken och det faktumet att man inte har något jättebra kontroll över den djupa sandbädden som gör detta till ett lurigt filter. Så man bör helst ha ett stort akvarium(eller stor vattenvolym) och undvika göra för stora vattenbyten som kan skapa snabba ändringar i nitratmängden i vattnet som bakterierna inte hinner anpassa sig till.

En väldigt bra fördel med den här metoden kan vara om man har Malawi eller Tanganyika fiskar, för då kan man göra sandbädden av kalksand. I nedre delen av sandbädden kommer PH att sjunka och långsamt lösa upp sanden där vilket kommer släppa lös tex kalcium till vatten och hjälpa buffra det och göra det mer alkaliskt. Så kan man få en långsam men stabil justering av sina vattenvärden utan att behöva arbeta med det direkt på egen hand.

Varför tycker du att kolkällan är en nödvändighet? Såvitt jag kan se så bör det fungera rätt bra helt passivt även om man har möjlighet att styra med en kolkälla på ett annat sätt. Det är väl mest för stimuleringen av tillväxt hos bakterierna?

Kommentar

• Freppo
                Användare
                • November 2014
                • 37

Ursprungligen postat av mikoto
                Fast problemet med att syret ska gå för långt ner i sandbädden(tex.) är ju väldigt lätt att kringgå. Man låter bakterierna välja själva helt enkelt :-) Detta genom att göra sandbädden väldigt hög. Då kommer den syrefria zonen uppstå av sig självt och även flytta sig upp och neråt i sandbädden automatiskt beroende på vart i bädden syrenivån tar slut.

Det farliga är ju om akvariet drabbas av ett strömavbrott man ej har kontroll över och det får stå. Risken är ju att vattnet står stilla över och i sandbädden framför allt i den anaeroba delen. För de bakterierna kommer då att ta syre från sulfatjonerna istället och skapa det farliga svavelvätet vilket är ett stort hot för fiskarna om det kommer i kontakt med de.

Det är ju den här risken och det faktumet att man inte har något jättebra kontroll över den djupa sandbädden som gör detta till ett lurigt filter. Så man bör helst ha ett stort akvarium(eller stor vattenvolym) och undvika göra för stora vattenbyten som kan skapa snabba ändringar i nitratmängden i vattnet som bakterierna inte hinner anpassa sig till.

En väldigt bra fördel med den här metoden kan vara om man har Malawi eller Tanganyika fiskar, för då kan man göra sandbädden av kalksand. I nedre delen av sandbädden kommer PH att sjunka och långsamt lösa upp sanden där vilket kommer släppa lös tex kalcium till vatten och hjälpa buffra det och göra det mer alkaliskt. Så kan man få en långsam men stabil justering av sina vattenvärden utan att behöva arbeta med det direkt på egen hand.

Varför tycker du att kolkällan är en nödvändighet? Såvitt jag kan se så bör det fungera rätt bra helt passivt även om man har möjlighet att styra med en kolkälla på ett annat sätt. Det är väl mest för stimuleringen av tillväxt hos bakterierna?
                Hmm ja det där med svavelvätet visste jag inte och nä det låter inte helt bra för fiskarna med vätgas. Strömavbrott måste man räkna med att det kan inträffa.
                Jag har haft liknande högt sandfilter men med filter massa (den blå 10) och där den nedre delen skulle kunna varit anaerob, men det är bara vad jag gissar. Sandfilter av kalkstensgrus låter smart. Har funderat på att göra det av snäckskalskross.
                Den anaeroba processen behöver en kolkälla som mat till nitratet. Samma som med dig, du vill gärna ha en biff till potatisen

Idag gjorde jag en koll på nitrat nivån, och hoppsan!!! Den var 4ggr så hög som den brukar. Blev ett större vattenbyte och en ny koll. Lika högt nu 2 tim senare. Undra sa flundra! Jag tror nog att mina tester har gått ur datum. Ännu en anledning att besöka en akvariebutik norr om stan.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Det bildas inte koldioxid utan kvävgas då aneroba bakterier bryter ned nitrat.

Problemet som jag ser det är att nitratet finns i vattnet och för att det ska brytas ned måste det då kommer till ett område där det är syrefritt och det finns dessa aneroba bakterier. Tillsammans med nitratet i vattnet finns ju syre i vattnet! För att det ska fungera vill man ju bara ha nitraten inte syret till en anerob miljö hur går det till?

Varianten med hög sandpelare fungerar ju bara om man forslar ned vattnet till den djupare delarna i sanden och då för man samtidigt ned syre.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• mikoto
                    NCS Medlem
                    • March 2014
                    • 314

DaRe: Precis där har du dilemmat jag är osäker på, hur får man vattnet att gå ned till den syrefria zonen och denitrifieras och sedan återvända igen till akvariet. Men det går köra ett sandbäddsdenitrifikationsfilter(långt ord!) i en hink med bara utlopp och inlopp i toppen av hinken med kraftiga mätbara resultat så jag antar att bakterierna i sanden kan till viss del forsla runt vattnet i sanden själva. I saltvattensvärlden så rekommenderas och i princip verkar det vara ett krav med grävande djur som lever i sanden med och de med kommer att flytta runt vattnet när de gräver runt.

I sötvatten har vi ju fortfarande inte riktigt samma fauna av smådjur som finns i havet men tex malaysiska sandsnäckor borde vara utmärkta kandidater.

Sök på DSB in a bucket om man är sugen på att se exempel på sandbäddar i hinkar och hur de implementeras.

En variant på en lösning är att ha ett utlopp i botten av sandbädden så att man får ett konstant och riktat flöde genom hela bädden från uppifrån och ner men det är nog lite besvärligt att bygga så och flödet behöver nog vara väldigt lågt.

Snäckskalskross är nog inte en bra idé till en sådan här sandbädd. För det ligger lagrat massa med fosfat i de och om det löser sig i vattnet och man dessutom lyckas ta bort allt nitrat så kommer nog akvariet bli under attack av en konstant cyanobomb.

Kommentar

• Freppo
                      Användare
                      • November 2014
                      • 37

Det andra steget i prcessen är när nitrit blir till nitrat kräver fritt syre i vattnet. Nästa steg är då meningen att allt fritt syre ska vara förbrukat och en anaerob miljö skapats. Då måste dessa bakterier ta nitratets bundna syre och omvandla till koldioxid o vatten dvs två andra föreningar med syre. Skulle det dock inte vara en helt anaerob miljö så tar bakterierna de fria syret först för det är mycket mindre energikrävande än att dela på nitratet. Då blir oxå nitratet kvar och den önskade processen uppfylls inte.

En hög sandpelare har troligtvis en aerob övee miljö som en bit ner övergår till anaerob. Men hur hög den ska vara vet jag inte occh det är i kombination med flödeshastihheten genom filtret. Jag skulle vilja ha en mätutrustning som kunde mäta fritt syre. Skulle vara så mycket enklare att veta vad som då händer och dessutom styra processen.

det där med syrefria delar i sandbotten har jag märkt då jag rör runt i den del som har lågt flöde i akvariet. Då bubblar det upp o luktar satan. Är ca bara 3-4 cm djup sandlager. Sandbotten har stor inverkan på vattenkvaliten. Detta är spännande trots jag inte är kemist egentligen.

Kommentar

• judas
                        Användare
                        • October 2005
                        • 33

Jag hade DSB under några år när jag hade saltvattensakvarium. Det passar bäst i en sump. Skulle vara ganska fin sand, minst 10 cm djup. Rejäl cirkulation ÖVER sandbädden (inte igenom), men inte så sanden virvlar. Gärna någon snigel eller sjöstjärna som försiktigt rörde om det övre lagret i bädden. Detta för att röra ner "skiten" i sanden. Inga sandgrävande fiskar för de rör om för mkt. Man ska inte röra bädden. För dålig cirkulation ger svavelväte, lätt att se för det blir svarta zoner där svavelvätet bildas.

Kommentar

Arbetssätt...