Frågor om frigolitbyggen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • July 2003
    • 77

    Frågor om frigolitbyggen!

    Funderar (som alla andra?) på att bygga en bakgrund i frigolit till mitt 375kar.

    Frågorna är:

    1. Går det att använda husfix utan att lacka? Hade tänkt ha den i ett Malawikar, så detgör absolut inget om vattnet blir hårdare. Dessutomär priset på lacken en av de största anlednignarna till att jag ännu inte helt bestämt mig om jag skall bygga eller köpa en "fotobakgrund".

    2. Hur får man fast en frigolitbakgrund egentligen? MÅSTE man limma den mot glaset med silicon? Hur får man då bort den om man skulle vilja göra något annat med karet, t.ex skapa S.Amerika biotop? Går det att få bort den om man limmar det, eller är akvariet "förstört" då?

    En annan sak som inte kanske har med bakgrunden ågöra,men med inredningen.
    Går det att bygga större "klippblock" med samma metod (frigolit med husfix) ellerbler det så mycket lyftkraft att alltihopa kolapsar å flyter upp till ytan? Hade tänkt ha lavasten i karet, men detär inte direkt billigt. Billigare att bygga klippblock av hoplimmade och utskurna fligolitklossar,som kombineras med mindre mängder lavasten... "Klippblocken" skulle då limmas mot en 1cm frigolitskiva som ligger på botten som "stenskydd" för å slippa sprickor om cikliderna gräveroch underminerar stenarna.
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    Jag använder husfix utan att lacka. Det man får se upp med då är gnagande sugmalar som till slut kommer ta sig igenom husfixen.

    Ja, du måste nog limma den med silicon. En variant jag sett var en amerikanare som byggde bakgrund av fogskum modell tätare, han limmade fast förankringspunkter av glas i bakrutan, såhär:

    |-|


    |-|

    Sen blåste han bara upp bakgrunden och den höll sig nere i vattnet med hjälp av "t-korsen"

    Men det blir nog svårare att ta bort bakgrunden då.

    Ska du ta bort den finns det väll 2 alternativ, #1 kräver tålamod då du helt enkelt får gå loss på den med kniv och andra vassa föremål tills du kommer ner till siliconet som går att få bort med rakblad eller en bra skrapa.

    #2 är att byta bakre glasrutan.

    Du kan göra klippblock och limma fast med silicon i botten, se bara till att du har rejäl angöringsyta mot botten.
    fish r friend

    Kommentar

    Arbetssätt...