Sprucken ruta - byta eller laga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • January 2013
    • 414

    #16
    Låter vanskligt att laga 10mm glas med 6mm tjocktglas, men hoppas det funkar.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #17
      Ursprungligen postat av GraTis
      Låter vanskligt att laga 10mm glas med 6mm tjocktglas, men hoppas det funkar.
      Det blir ju 22 mm tjockt vid lagningen.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        #18
        Ja,tjockleken räcker till. Christer och Sture på Akvarielagret menade att biten på utsidan var överflödig i princip. Att glaset är 10 mm hänger ihop med djupet på 75 cm. Höjden som är 50 brukar ju byggas i 8 mm. Vad jag oroar mig mest för är om det blivit "osynliga" svagheter" omkring och att det ska upphov till en ny spricka. Då tror jag inte tjockleken på lappningsglaset spelar roll.
        Men jag har fått ganska många svar från erfarna akvariebyggare och glasmästare att detta nog ska funka. Som sagt; 22 mm blir det och läcka lär det inte göra. Händer något så är det nog om spänningar uppstår.

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Ja,tjockleken räcker till. Christer och Sture på Akvarielagret menade att biten på utsidan var överflödig i princip. Att glaset är 10 mm hänger ihop med djupet på 75 cm. Höjden som är 50 brukar ju byggas i 8 mm. Vad jag oroar mig mest för är om det blivit "osynliga" svagheter" omkring och att det ska upphov till en ny spricka. Då tror jag inte tjockleken på lappningsglaset spelar roll.
          Men jag har fått ganska många svar från erfarna akvariebyggare och glasmästare att detta nog ska funka. Som sagt; 22 mm blir det och läcka lär det inte göra. Händer något så är det nog om spänningar uppstår.
          Jamendåså då har du ju checkat med dom som kan sin sak.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          Arbetssätt...