Jag har 1+4 C. borleyi "Kadango" ensamma i 250 liter och de leker oavbrutet. Problemet är att hanen är så fruktansvärt hård mot honorna att det inte går att plocka ur dem. Jag hade nyss två ruvande honor i varsitt yngelkar och på ett enda dygn hade hanen så gott som fjällat och stympat de kvarvarande honorna. Nu har jag lagt tillbaks alla honorna och istället tagit ut hanen till ett yngelkar. Honorna får alltså ruva tillsammans och mot slutet får de komma till ett mindre kar och spotta. Förhoppningsvis ska alla sen kunna återförenas för nästa lek.
Jag har inte hört så mycket diskussioner om detta innan men hur har ni odlare det med den kraftigt reducerade lekgruppen som går kvar efter att man tagit ur några honor? Detta sättet jag nu använder tar ju ännu fler akvarier i anspråk och man har ju andra fiskar att tänka på också.
mvh,
Jag har inte hört så mycket diskussioner om detta innan men hur har ni odlare det med den kraftigt reducerade lekgruppen som går kvar efter att man tagit ur några honor? Detta sättet jag nu använder tar ju ännu fler akvarier i anspråk och man har ju andra fiskar att tänka på också.
mvh,
Kommentar