Hur stort akvarium bör jag ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    Användare
    • September 2002
    • 96

Jag har inte frågat honom än...

/muppins
    /muppins

Kommentar

• muppins
      Användare
      • September 2002
      • 96

Nu ska jag bara sälja mitt lilla akvarium då....
      ( har redan börjat planera inredningen i det nya - det är så kul!! )
      Bärhjälp får jag, jag behövde inte ens muta. "jag har väl inget val", sa han.... Nä, just det!
      Vill ha nytt akvarium nu!!

/muppins
      /muppins

Kommentar

• Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

Det bästa är nog att ställa dem inför fullbordat faktum

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Nu är du brutal Karon...vi män är faktiskt en snäll och hjälpsam art som gärna tar i lite extra...om vi själva får bestämma tidpunkt och ändamål...*s*

Kommentar

• muppins
            Användare
            • September 2002
            • 96

På zoomässan har de Juwel Rio 240 för 3295 kr.
            Inte så dyrt...

/muppins
            /muppins

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Juwel är ganska dyra akvarium. Det är tveksamt om du får något med i det priset...

Jag skulle satsa pengar på ett bra begagnat istället. För dryga 3000kr får du ett bra 375 liters eller t o m större än så...

Kommentar

• muppins
                Användare
                • September 2002
                • 96

Det var både pump o värmare med....det är precis det jag behöver. Inte en massa annnan onödig skit som de kan skicka med ibland.
                240 liter är det absolut största jag kan ha...har mätt som en galning idag - både i bilen och i lägenheten. I bilen får det nästan plats...bänken kommer att sticka ut en bit. Det är visserligen lite för högt för lägeheten ( snedtak där akvariet ska stå ) så det får i såna fall stå en bit ut från väggen....
                Dessutom kan det ju dröja ett år innan jag hittar ett bra begagnat precis som jag vill det ( inga aluminiumställningar här inte!! ). Jag är väldigt noga med att det ska vara estetiskt tilltalande.
                Antingen ett snyggt akvarium eller inget alls...
                Ska i alla fall ta en liten sväng till Kungsbacka och kolla imorgon...

/muppins
                /muppins

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ok. Lycka till med din akvariejakt!

Kommentar

• muppins
                    Användare
                    • September 2002
                    • 96

Jag jagar....

/muppins
                    /muppins

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

Juwel burkarna är Juveler mycket fina och har bra innerfilter.
                      slå till

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • July 2003
                        • 23

hör ni.
                        jag tycker att ni är lite taskiga mot moppins, iegentligen handlar inte om man kan bära eller inte bära en stor eller litet akvarium upp till tredje våningen annars handlar tycker jag om vikten på själva akvarium när den är fyllt med vatten, grus, plantor,etc,etc.
                        jag menar förutom en stor akvarium måste man tänka lite på var man bor, jag ´menar i en lägenhet själva golvet tål inte mycket, räkna med möbler, folk och andra inredningar, en stor kar plus mycket annat aya vaya.
                        tack för ämnet. nos vemos, adios.
                        EDUARDO RUBIO C.

Kommentar

• muppins
                          Användare
                          • September 2002
                          • 96

Hoppas att mina fiskar och jag inte brakar igenom golvet då...
                          Nä...runt 200 ( högst 240 ) blir nog lagom, får precis plats i bil och lägenhet.

/muppins
                          /muppins

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Silver skrev:

citat:hör ni.
                            jag tycker att ni är lite taskiga mot moppins, iegentligen handlar inte om man kan bära eller inte bära en stor eller litet akvarium upp till tredje våningen annars handlar tycker jag om vikten på själva akvarium när den är fyllt med vatten, grus, plantor,etc,etc.
                            jag menar förutom en stor akvarium måste man tänka lite på var man bor, jag ´menar i en lägenhet själva golvet tål inte mycket, räkna med möbler, folk och andra inredningar, en stor kar plus mycket annat aya vaya.
                            Jag har inte uppfattat det som om vi skulle ha vart speciellt taskiga mot Muppins angående detta ämne. Ett akvarium på dryga 200liter är inget man med lätthet bär upp själv tre våningar, vare sig man är tjej eller kille.

Den tyngd som du får på den yta som akvariet står på är ganska liten och det skall ett lägenhetsgolv klara enkelt. Tror du att golvet brakar när du möter upp familjen eller vänner i hallen vid en sammankomst? Tror du att golvet brakar när du har fest och ni alla sitter i en soffa?
                            Ta reda på vad det är för golv i huset och om det är ett större hyreshus (trevånings med två till tre ingångar) så håller det med enkelhet ett akvarium på ca 300liter.

Det enda jag kan tänka mig är att golv i t ex villor och tvåfamiljshus kan vara riskabla att belasta för hårt. Där får man leta upp var golvreglarna sitter och placera akvariet med benställningen så att de står på reglarna.

Kommentar

• Danny_C
                              Användare
                              • April 2003
                              • 334

Aluställningen kan man ju köpa parkettgolv o skruva på, blir skitfint med rätt prakett... Mitt golv kostade under 100 kr/ kvm
                              /danne

Kommentar

• Marcus
                                Användare
                                • April 2002
                                • 78

Hmmm härligt att man har en förstående partner *ler*
                                När jag komm hem med mitt 1200 liters kar sa, ok, men då får du kasta ut dina andra (540 + 375)

Så nu så står karet i vardagsrummet och jag kan lova att jag inte bar dit det själv

Under 1200 litarn står mitt 375, ja en liten sump måste man ha vet ni väl.
                                540 står ute i garaget, ja vem vet kanske får man yngel som måste ha någonstans att bo?

Men jag tyckte nästan att hon blev lite putt när jag komm hem med ett 90 liters kar häromdagen, hon verkade inte ens förstående ang att jag behöver att karantärkar.

"Övning ger träning"

Kommentar

Arbetssätt...