Hur stort akvarium bör jag ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Kolla om du hittar något begagnat kar, man kan göra värsta klippen på begagnathandeln, jag köpte själv alldeles nyligen ett 222-liters med tillhörande hemsnickrad möbel, ytterfilter och allt annat man kan tänkas behöva för under under 2000:-. Karet såldes begagnat i en akvariebutik och eftersom jag bytte in ett 120-liters med Juwel-möbel samtidigt så kostade det "nya" karet nästan ingenting.

Så mitt tips är att du antingen letar på privata begagnatmarknaden eller kolla i någon akvariebutik om de säljer begagnade kar, krisar det sig så kan du alltid sälja det gamla karet för att få råd med det nya.

Hittar du ett kar till ett bra pris så nog tror jag att sambon hjälper dig att bära upp det om du bara frågar riktigt snällt.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• muppins
      Användare
      • September 2002
      • 96

Jag har faktiskt funderat på det....
      Jag har kollat runt lite och har hittat en del kar som jag skulle ha råd med när jag sålt mitt gamla. Fast oftast finns de i fel del av landet av någon märklig anledning.
      Sedan finns det ju faktiskt folk som vill byta ner sig till ett mindre akvarium.
      Om jag br väldigt snällt så kanske jag får bärhjälp....
      Gratis styrketräning ju!

/mupppins
      /muppins

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Ursäkta...jag uppmärksammade inte att du var tjej.

Kan inte din sambo bära lite tungt i ca 10min så är det väl inte så mycket karl att ha i huset...[]

Alternativet till det FI skrivit kan vara att köpa akvariet på akvarieaffären med månadsbetalning.

Jag själv hade sökt igenom begagnat för där finns det rejäla fynd att göra. www.ciklid.se , www.zoopet.com och www.blocket.se är några ställen där det säljs billiga akvarium med jämna mellanrum. Kolla även annonser i lokaltidning, annonstavlor på köpcentra m m.

(Onödigt tillägg) Kolla även efter ny akvarieintresserad sambo så får du hjälp med att bära upp akvariet...

Kommentar

• muppins
          Användare
          • September 2002
          • 96

Haha...och vad har det med saken att göra?? Om jag är tjej eller inte??
          Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar nåt vettigt...inte alltför långt härifrån.
          Tror ni man kan hitta ett ( inte alltför gammalt ) akvarium på ca 220 liter inkl. bänk ( inget exklusivt möbelkar ), ramp och pump för runt 2000 kr??
          Det är väl ungefär vad jag kan skrapa ihop till om jag får några månader på mig...

/muppins

/muppins

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

"Tror ni man kan hitta ett ( inte alltför gammalt ) akvarium på ca 220 liter inkl. bänk ( inget exklusivt möbelkar ), ramp och pump för runt 2000 kr??"

Jepp, det var precis det jag gjorde och det var dessutom på en akvariebutik så det går med all säkerhet att hitta ännu billigare kar om man bara letar lite samt har lite flyt. 375an köpte jag för några år sedan begagnad för 3000:- med grus, rötter, stenar, ytterfilter, aluställning och en massa andra prylar.

Större akvariebutiker brukar ofta få in begagnade kar under sommaren eftersom många tydligen tar ner sina kar under sommaren. Så börja med att kolla på akvariebutikerna, de brukar inte vilja ha en massa begagnade kar släpandes i butiken så det går ofta att pruta ner priset en hel del.

Mvh Fredrik ISaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• muppins
              Användare
              • September 2002
              • 96

Ok...tack för förslaget.
              Ska höra mig för lite...

/muppins
              /muppins

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

Lirka lite med din sambo, han är nog påverkbar, (kvinnans list övergår mannens förstånd)
                Jag lyckades få min sambo att acceptera att jag/vi skulle byta ut ett 200-liters mot ett 540-liters. Sedan blev det så att hon tyckte att det vara fint med lite växter, så vi köpte ett 160-liters av en granne
                Är det bara bärandet av akvariet som är hindret så måste du väl ha någon mer kompis som skulle kunna hjälpa till att bära. Ett kar på 200-250 liter är ju mer otympligt än tungt. 375-540 börjar det väl bli lite tyngd i, men ändock hanterbart.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Muppins skrev:

citat:Haha...och vad har det med saken att göra?? Om jag är tjej eller inte??
                  Av ren spontan känsla så verkade det som om "tjejen" inte ville hjälpa till att bära (vilket är vanligare förekommande vid tunga lyft) av det du skrev, men här var det tydligen killen som vägrade hjälpa till...ovanligare...*S*
                  Det låg absolut inget annat bakom mitt uttalande än att jag läste det som stod och "tog för givet" att du var kille.

Det ska nog inte vara några problem att hitta ett akvarium på ca 200 liter för 2000kr inkl bänk och diverse tillbehör. Jag köpte min 375 liters för 2000kr inkl bänk, grus och diverse tillbehör...
                  Det finns ganska många akvarium som säljs för ca 1500kr-2000kr i den storleken som du önskar.
                  Ta god tid på dig innan du bestämmer dig och var kräsen...det kommer alltid "nya" billiga begagnade akvarium på köp och sälj marknaden!

Kommentar

• muppins
                    Användare
                    • September 2002
                    • 96

Haha....
                    Jag har i och för sig inte frågat om han kan avvara tio miuter men när jag lite tyst råkade nämna något om att jag eventuellt kanske skulle vilja ha ett akvarium som är lite drygt dubbelt så stort som det jag har nu så muttrade han bara något ohörbart. Han är inte det minsta intresserad.
                    Men ju större akvarium jag har ju svårare är det för honom att gå förbi utan att märka det och till slut kanske han ser hur fint det är.
                    Just nu tittar han knappt på det... suck!
                    Någon gång har han dock kommenterat ancistrusen när den sitter på glaset.

/muppins

/muppins

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Ge inte upp, rätt vad det är så blir han intresserad, och då finns det ingen hejd på hur prylgalen en kille kan bli. Troligen blir det då ett 1125 liters inlyft i lägenheten med lyftkran .

Min fru är, tack och lov, också intresserad. Hon har dock satt stopp för antalet akvarier nu. Förutom de akvarier som är med i profilsignaturen finns det även 5 st 60 liters som skall bli yngelkammare. Däremot har hon gått med på att, när vi får råd, byta ut de befintliga mot större.
                      600 liters blir 980 liter
                      450 liters blir måttbeställt 756 liter
                      Drömma kan man ju alltid
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• hanna
                        Användare
                        • April 2002
                        • 118

Det är nog ingen omöjligt uppgift att få killen intresserad av fiskar. Min sambo börjar så smått ge med sig och inse att vi kanske får plats med ett akvarium till (villkor just nu: att det är litet, innehåller växter och att jag inte har ciklider i det. Vi får väl se...) Vem kan ha fiskar hemma någon längre tid utan att börja uppskatta dem?

/Hanna
                        Mvh Hanna

Kommentar

• Rob
                          Användare
                          • April 2003
                          • 143

ÄH! Vad är det för snack om att man inte kan bära ett 222liters kar själv? Har själv gjort det. Det var ett kar med alu-ram. Visst var det otympligt men det gick![:p]
                          "Bättre sent än aldrig" []

Kommentar

• muppins
                            Användare
                            • September 2002
                            • 96

Det kan gå.....om man har långa armar.
                            Men jag ska muta min sambo....med en stor pizza eller nåt!

/muppins
                            /muppins

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Ett välbeprövat "trick" är att först ge...för att sedan få det man själv vill...*s* Funkar alltid!

Kommentar

• Buckshot
                                Användare
                                • April 2002
                                • 244

Kan inte din pojkvän hjälpa till med det så tycker jag du ska byta

Sen kan du visst fråga en främling på gatan.
                                Det gjorde jag när vi skulle bära upp glaset till mitt akvarie (4:e våningen[:p]).
                                Vi var 3st men märkte att vi skulle behöva en person till.
                                Vad göra? Jo, fråga en hyfsat stor kille om han ville hjälpa till med glaset.
                                Han fick ett par öl för besväret men det sa jag inte när jag frågade honom.
                                Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

Arbetssätt...