Läckra bilder!!
CA-arter i artregistret jag sällan eller aldrig sett...
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Har ett par Parachromis Friedrichstalli som lekt en gång i mitten av november 14. Av denna svärm finns nu 6 st som går i ett 54 l utan inredning. De små krabaterna är ca 1,5 cm och hoppas de som är kvar klarar sig (men de har varit fantastiska på att ha ihjäl sig genom att fastna bakom pumpen m.m.) Föräldrarna simmar i ett 540 och verkar göra sig redo för ny lek, men blir tyvärr lite störda av övriga invånare...
mvh Magnus[ATTACH=CONFIG]54589[/ATTACH]Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
-
MangeJ, vill du bli av med dina Friedrichstalli-yngel så är jag intresserad! Har sökt dessa eller Loisellei ett tag nu...Kommentar
-
Läckra firrar där MangeBe careful when speaking. You create the world around you with your words.Kommentar
-
Hej Fragster,
de behöver växa till sig lite mer först, men om allt går bra, vilket jag håller tummarna för, kan det vara aktuellt om någon månad. De verkar vara på gång igen, men jag behöver flytta på några "störande moment" så de kan få lugn och ro...
Tack så mycket Kawasa!Kommentar
-
Undrar om de kan vara ättlingar till det F1 par som kom från Ålesund till Genarp en solig vårdag någon gång 2004-2005.
Det fanns mycket freddies några år efter det, men nu syns de inte till längre.
Ta väl vara på ditt par och försök dra upp ett gäng yngel, det finns nog en del gamla kufar runt om i landet som är beredda att ta hand om och vårda lite yngel från ditt par.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Kan också tipsa om att om du har de i ett litet 54 l kar så får du se till att byta vatten ofta för att de små skall klara sig.
Jag bytte vatten varje dag de första månaderna, slarvade jag med det så började ynglen dö.
Oftast började det med att de började snurra omkring i karet och sen dog de.
Det gick betyldigt bättre när de fick gå med föräldrarna i ett större kar, men det hade du visst lite problem med.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Hej Jinnarparen
Jag köpte mina i Sandby hösten 2013. De var då ca 5 cm och långt i från så färgglada som de är nu. Ja, det blir helt klart en del vattenbyten och det verkar funka på dem som är kvar. Känner igen det där med snurrande och döda yngel från andra småyngel. (Visste dock inte vad det berodde på). När ynglena gick med föräldrarna var de övriga invånarna framme och snöt åt sig yngel hela tiden. Bestämde mig därför att försöka föda upp några i separat kar. Det var svårare än väntat och så här i efterhand tror jag, som du säger, att det trots allt varit bättre att låta dem gå kvar. Håller på att rumstrera om med förhoppning att föräldrarna ska få ett kar någorlunda för sig inom kort.
mvh MangeKommentar
-
-
snygg som få!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Vet du lvar de kommer ifrån? flod,sjö?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Hej igen,
efter flytt av en del fisk som störde såg jag igår att min Friedrichstalli hona lagt en hel drös med ägg igen. Har sett att hon varit på ggr ett tag och hÅller tummarna att det blir något. Honan vakar hela tiden medan hanen bara tittar till ibland. Om det blir något tänkte jag låta dem gå kvar med föräldrarna och se om det går bättre än sist. Någon som vet om Friedrichstalii matar sina små eller behöver jag mata? Har läst att ex Jaguaren matar sina små. Förra ggr när jag flyttade till eget kar kläckte jag artemia som jag matade med i ca 1 mån, därefter smulat flingfoder....
mvh Mange.Kommentar
-
Många arter brukar försöka röra upp botten sediment som de gör i naturen för att småttingarna ska få mat. Dessvärre så är miljön i ditt akvarium inte som i naturen så jag skulle mata ynglen om jag var digBe careful when speaking. You create the world around you with your words.Kommentar
-
Halloj, fina bilder och bra inlägg här. Själv har jag varit lite frånvarande några veckor. Men kul att det börjar röra på sig lite mer i CA. Mina ungdjur växer på och jag hoppas på att få råd med en vettig kamera snart...Kommentar
Kommentar