Plantering av anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobbdouglas
    Användare
    • July 2003
    • 18

    Plantering av anubias

    Läste någonstans att dessa inte ska sättas för djupt eftersom rotstocken då kan ruttna. Hörde sedan i en zooaffär att så inte var fallet. Någon med erfarenhet som kan svara?
  • Sara Söderström
    Användare
    • April 2002
    • 18

    #2
    Hej!

    Snyggt och praktiskt är om du sätter fast anubias på en rot eller sten. Den växer fast så småningom och växten blir lätt att flytta på när man möblerar om eller så. Rötterna skadas inte vid eventuell omplacering. Min erfarenhet är att anubias är svår att få fast i grus då rötterna växer så långsamt. Tappar ofta greppet, så att säga. Särskilt om man har ciklider som gärna rycker och sliter i växterna. Huruvida rotstocken skulle ruttna kan jag inte svara på.

    MVH/
    Sara

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Jag har varit med om att rotstocken ruttnar, men om det berodde på att den var nedplanterad eller inte vet jag inte. Däremot har jag provat att plantera på en kalksten, och de är lätta att få att växa fast, så prova det.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • December 2002
        • 233

        #4
        Rotstocken ska vara över grusen, annars ruttnar den som sagt. Kan vara lit esvår att få fast innan rötterna fått grepp.
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • April 2002
          • 178

          #5
          Sätt anubiasen över en rot eller en hålig sten och fäst den med en gummisnodd. När gummisnodden går av så har roten växt fast...

          Anette

          Kommentar

          Arbetssätt...