Citrinellus samt en art till.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyottosson
    Användare
    • February 2007
    • 124

Citrinellus samt en art till.

Har precis fått tag i snygga citrinellus, fick med en art till som jag inte riktigt får kläm på vad det är.
    Sedan kollade jag könsöppningarna på citrinellusen, men en av dem är riktigt likt en hona om man kollar där, och liknar mer en till formen än dem andra två, en till två är ju sjävklart hane.
    Kolla gärna på bilderna och se vad ni tror, art, hona eller hane osv.
    Med vänlig hälsning Jimmy!
    Bifogade filer
  • Jimmyottosson
    Användare
    • February 2007
    • 124

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0603.jpg
Visningar: 1
Storlek: 617,9 KB
ID: 691933Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0606.jpg
Storlek: 697,8 KB
ID: 691934Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0610.jpg
Storlek: 892,2 KB
ID: 691935Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0609.jpg
Visningar: 2
Storlek: 713,1 KB
ID: 691936

Kommentar

• Jimmyottosson
      Användare
      • February 2007
      • 124

bild 1 i det andra inlägget, och sista bilden i andra inlägget till vänster var den som jag tyckte syndes tydligt på könsöppningarna att det skulle vara en hona, kan det stämma?

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

Håller med dig, när det gäller hane och hona på Midasen! Vad det gäller den andra, så är det nog en korsning med nån Cyanoguttattus eller Carpinte och nått mera.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Jimmyottosson
          Användare
          • February 2007
          • 124

Tack Jocke ! Låter hoppfullt, den mest dominanta hanen är igång och gräven en stor gropp vid en rot nu, och är framme och puttar till den troliga honan ibland, och jagar iväg den andra hanen, men honan verkar försiktig och håller sig i bakgrunden för sig själv lite blygsamt. hon har inte visat något dominant beteende alls, vilket hanarna gjort så känns även i beteendet. bara hålla tummarna att det blir något par av dessa.

gällande den andra arten så var det mer tur då å andra sidan att den var singel!

Kommentar

• Marcus Karlsten
            Användare
            • January 2013
            • 318

Kul att se dem på plats. Jag är säker på att du får lek inom en månad
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• RobinH
              Användare
              • August 2008
              • 2150

Jag har honor annars ;-)
              CA

Kommentar

• Jimmyottosson
                Användare
                • February 2007
                • 124

Måste ju säga att det tar tid parbildandet och lekförberedelserna dem gräver och gräver, stundtals håller stora hanen och honan ihop vid en stor kruka sen några minuter senare är dem ointresserade av varann, titt som tätt jagar han henne och nafsar/puttar henne vid magen, men mer händer inte, känns som det är en hane för mycket i karet då dem verkar bli lite störda i det hela(för lite egentid), dock upplever jag det positiva med att hanen får lite mer stryk än att hon ska få allt.
                Men så svårlekta centralare har jag nog inte stött på riktigt, att det är en hona är ja väldigt säker på nu, men någon förutsättning är nog lite fel, hur har ni upplevt lekarna med citrinellus? tar det lång tid? sedan att skapa ett par vid relativt större storlek brukar ju vara lite svårare iof.

Kommentar

• Marcus Karlsten
                  Användare
                  • January 2013
                  • 318

Mina tog också god tid på sej vid förstaleken. Nu när de är sammkörda går det betydligt snabbare. Bra med en extra hane, stimmulerar puckelbildning.
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Hur stort akvarie går dom I Jimmy? jag har 3par+en extra hona i samma kar och paren leker konstant ca vart 14:e dag.
                    CA

Kommentar

• Jimmyottosson
                      Användare
                      • February 2007
                      • 124

Dem går i ett 540, citrinellusen är ca 20cm, nu är det ändrat lite där i, tog ut krukan och la dit en större skiffersten som lekplats, sedan flyttade jag bort lite annan mindre fisk så nu går trion ensamma med ett litet sebrapar med yngel.
                      Hanen började direkt uppvakta honan mer, ska göra täta vattenbyten nu närmsta veckan så får vi se

Kommentar

Arbetssätt...