Mina bilder hamnar alltid snett hur jag än gör men så kan det bli.
Akvarieinredning med hjälp av trä Bildtråd
Kollaps
X
-
-
Jag funderar på om jag nöja mig eller blötlägga fler grenar för att sedan lägga i. Någon som har en åsikt?
Jag har ett antal mindre på 30-40 cm och några längre på över metern. Dom långa kan såklart kapas till önskad längd.Kommentar
-
-
Snyggt jobbat !
Jag hade nog lagt i en gren från vänster sida som liksom breder ut sig mer och uppifrån och ner och som ger fiskarna möjlighet att simma under och runt om. Det blir då lite trevliga skuggningar i botten som är naturligt som brukar uppskattas av invånarna !Kommentar
-
Tack för tipset Mrazster! Jag ska titta efter någon lämplig gren. Dom jag har liggandes är mest ganska tunna och pinniga. Jag tolkar ditt förslag som en lite rejälare gren som breder ut sig med grenverk. Precis som du säger så ser man redan nu att fiskarna gillar att simma runt bland grenarna till höger.Kommentar
-
Tyvärr så har det blivit en riktig alginvasion i alvariumet med grenarna i och jag anar ett samband då algerna kom i mängder strax efter att grenarna lagts i. Det är både gröna på ytan och bruna/trådalger på delar av inredning och filtermattan. Tips är på en lösning på problemet är varmt välkomna. Någon som har något bra tips för att bekämpa dessa alger?
Jag har tyvärr inte möjlighet till att öka frekvensen på vattenbyten särskilt mycket men vidtar gärna andra eventuella mindre tidskrävande åtgärder.Kommentar
-
Hur länge har du tänt ?
Har du något direkt infallande ljus utifrån på akvariet ?
En lösning, om än något kostsam skulle kunna vara UV !
Jag har ett fönster rakt mitt emot mitt kar och hade jag inte haft UV så hade det varit fullt med brun alger.
Som det är nu så får jag en del brunalger men inte mer än att jag vid varje vattenbyte(1gång / vecka) kan hålla det nere med lite rengöringKommentar
-
Hur länge har du tänt ?
Har du något direkt infallande ljus utifrån på akvariet ?
En lösning, om än något kostsam skulle kunna vara UV !
Jag har ett fönster rakt mitt emot mitt kar och hade jag inte haft UV så hade det varit fullt med brun alger.
Som det är nu så får jag en del brunalger men inte mer än att jag vid varje vattenbyte(1gång / vecka) kan hålla det nere med lite rengöring
Ja det kommer tyvärr in en del solljus på akvariet.
Biter UV på brunalger?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
-
-
Jag hoppas att jag inte tråkar ut er med allt mitt tjat om trä.
Tog Mrazsters råd och lade dit grenar från vänstra kortsidan med. Först en gren igår som var längre än vad jag trodde i förhållande till akvariet.
Sedan två grenar till idag som jag sågade för att korta ner dom till ca 80 cm så dom kan utgå från den vänstra kortsidan och gå mot botten inte allt för långt från samma kortsida.
Av två grenar så blev det tre och en spillbit.
Kommentar
-
Kommentar