hur bra är det för växter med "sand"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    hur bra är det för växter med "sand"

    funderat lite på att byta ut eng.sjösten mot typ sand,bläster osv. hur bra klarar sig växter med sådan mer kompakt botten. samt hur påverkas bakteriabalans o så, om det finns fler saker som påverkas eller skiljer grus o sand åt. tacksam för alla svar och erfarenheter.
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Plantera växterna i grus i små krukor som göms i typ
    stenröse så får rötterna vara ifred.
    Om jag har fattat rätt så trivs dom flesta växter i
    lite grövre grus typ sjösten.
    Själv har jag inga växter i mitt malawikar.Tycker inte
    det är snyggt......
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • December 2002
      • 233

      #3
      Jag kör både med sand och engelsk sjösten blandad med sand. Ser ingen skillnad på växterna. Däremot är det både snyggare och lättare med sanden.
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        sonk: vad är det som är lättare? har du någon bra bild där man ser ditt grus/sand?

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Jag har blästersand i mitt akvarium, vallisnerian trivs kanonbra, den är inte så hög, men den lägger ut nya avläggare hela tiden. Mina Cryptocoryne verkar inte ha kommit igång ännu, men de överlever i alla fall.
          Jag ser egentligen inga problem med sanden, jag har dock inga problem med att den blir kompakt, eftersom mina O. lithobates och mina N. venustus plockar i den hela tiden. Jag hade lite problem hos mina Multisar eftersom jag lade i för tjockt lager och det bildades luftfickor i sanden, detta blev en liten sumpgasfabrik.
          Mitt tips är att hälla i sanden när det finns vatten i akvariet, detta för att den skall fördela sig på ett bra sätt samt för att slippa luftfickor.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            blir det ingen skillnad med bakteriekulturen. då grus släpper mer igenom skiten medans jag kan tänka mig att grus inte gör det.

            är det vanliga valisneria du har eller jätte V.

            Kommentar

            • Mrsonk
              Användare
              • December 2002
              • 233

              #7
              Ett par bilder på min zoon, 310l Malawi. Tyckar det är lättare att hålla rent med sand då skiten lägger sig ovanpå, lätt att suga upp.
              Oscar Cederqvist
              -----------------

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                det är just det som jag anser som negativt, att skiten hamnar uppe på gruset. jag har fått förmig att det inte är helt fel att skiten bryts ner och på något sätt hör ihop med bakteriekulturen. samt att fiskarnas skit på något sätt tillför näring till växterna osv. är detta fel?

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • December 2002
                  • 233

                  #9
                  Detta är vad jag tror. Ämnena i "skiten" går ut i vattnet, resten stannar kvar. Tror att man får samma effekt om det ligger på eller ligger "i" botten materialet.
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  • towel

                    #10
                    Hej!
                    Jag har fin sand i alla mina kar, både sydamerika och tanganyika. Här i har jag både anubias, javaormbunke och nån slags svärdplanta(?) med skrynkliga blad. Detta funkar jättebra, svärdplantan och anubasen växer som ogräs utan gödning. Jag har även haft växter med lökar som påminner om vallisneria fast med grövre blad, dessa sa han jag köpte dem av trivdes bäst i fin sand.

                    Angående skitet: Jag vet inte hur det påverkar vattnet, men jag har ett stort blått filter med cirkulation genom och jag ser aldrig nåt skit ligga på sanden. Tror att det är cirkulationen som gör att de lätta partiklarna glider ovanpå sanden in i filtret.

                    En annan sak med sand är att många fiskar gillar att gå och sila det och rota runt lite. Ser ganska coolt ut.

                    Lycka till vad du än bestämmer dig för

                    Kommentar

                    • mikro
                      Användare
                      • November 2002
                      • 666

                      #11
                      Halloj!

                      Samma här, har vallisneria i mitt malawikar och de klarar sig bra. Har heller inga problem med skit som ligger på sanden. Det försvinner av sig själv och hjälps antagligen av att jag har rätt många fiskar som går och rotar i sanden efter föda.

                      Däremot har jag läst att växter, och vallisnerian särskilt, är känsliga för att ha för kompakt runt rötterna. Jag vet folk som har grävt en liten grop i sanden, lagt i grus och sedan planterat växten i grusgropen. Det syns inte så mycket och det blir samtidigt lite mer cikulation kring rötterna.
                      /Mikael

                      Kommentar

                      • salar
                        Användare
                        • June 2002
                        • 227

                        #12
                        Nog är det väl enklast med grus på 3-5 mm eller grövre.Även växtentiuaster använder vanligt grus och inte sand.Så nogån fördel med sand kan då jag inte se.Fint grus följer med slamsugen då jag håller diskus så vad ska inte sand göra.Går säkert bra ett tag.Men ilängden kanske inte så bra.Men jag har inte testat så mycket och det var längesen så helt säker är jag inte.
                        SALAR

                        Kommentar

                        • Pelle
                          Användare
                          • May 2002
                          • 387

                          #13
                          Jag har bytt till fin havs-sand i alla mina 18 burkar, och slängt ut allt engelskt grus (använt till sandning under ett par, tre vintrar!)
                          Växtligheten har formligen exploderat. Vallisnerian och Limnophila växer så det knakar.
                          Ser inga problem alls med sand. Bara fördelar jämfört med grus.

                          Storrengöringarna i akvarierna har blivit en barnlek. Jag slangar ut sanden tillsammans med vattnet. Sanden är alltid ganska ren, trots att den har varit i akvariet under ett par år.
                          Slut med att skotta ut grus och illaluktande slam!!

                          Mvh/ Per

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #14
                            sonk:hur många liter sand har du karet?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...