Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Hemma.

Jaggorna har vänt upp och ned på hela karet, det är bakar med grus nu...
    Akvariet ha rinte varit tänt sedan i tordags, så jag tände det nu. Vad jag gör om honan simmar och gömmer sig fortfarande?
    Dom har tagit en och annan fisk iaf ska testa med räkmix och annat kött. Målet är att dom ska leka så jag kan få ut ca 10 yngel som parar ut senare...
    ola lindeberg

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Jagghonan tog nyss en Corydoras aeneus!! (metallpansarmal)
      Är detta farligt? hon har den i munnen just nu...

lite orolig.
      ola lindeberg

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Hon spottade ut den lilla krabaten nu...
        Hanen har käkat lite pellets men han sprutar ut det från gälarna igen efter ett tag räkmixen skiter dom i, är det för det sjunker till botten?
        ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

ne det är för att dom inte gillar räkmix :-)
          dom e kinkiga som fan på att ta nytt foder.

det där med honan som gömmer sig .. ja om hon gömmer sig så gör hon det, det är hennes naturliga beteende. det är inget att göra åt.
          fish r friend

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

Hanen skakar och skakar hela tiden framför honan men honan verkar inte "svara" på något sätt alls. hanen har inte varit aggresiv alls mot honan!

orm, det är ju bra då är det helt naturligt att hon gömemr sig, har suttit och kollat på dem nu i över 1 timme hon gömmer sig inte speciellt mkt.
            Rosten är kanske för stor 8-9cm?
            FI, hur går det med dina lekar?
            ola lindeberg

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

"FI, hur går det med dina lekar?"

Det går väl som vanligt... Just nu så finns det inga yngel i karet men hanen har fixat till lekplatsen och har som vanligt grävt grus och bildat "snygga" berg vid framrutan... Honan har varit och tittat till lekplatsen lite och enligt planeringen så borde det bli lek om drygt en vecka eller så.

Alla jättedanior är försvunna och räkmixen har de inte visat något intresse till, jag fegade ur och har gett dem några pellets nu, de började se lite sega ut så jag tordes inte svälta dem längre... Bättre lycka nästa gång kanske...
              Jag gav däremot jättedaniorna vita mygglarver och jaguarerna åt lite av detta så jag ska prova styra in dem på detta nu, huvudsaken är i alla fall att de inte bara äter pellets, det kan inte vara bra i längden.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

Du behöver nog inte vara rädd att svälta dom längre. Så fort dom har provsmakat så kommer dom prova mer och mer, sedan kommer dom testa att svälja den, efter dom har vant in sig så kommer dom att vara helt tokiga i det. Mina fiskar håller på och slänger sig ur akvariet när jag matar. Dom står och trängs under matluckan och försöker preja in så mycket som möjligt åt gången. Billigt foder är det också, en annan sak är att dom får fina färger, vilket är väldigt bra tycker jag.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

walle: Det som är irriterande är att alla fiskarna i 222-litrarn äter räkmixen, t.o.m fengäddan, i 375an så är det precis alla fiskar UTOM jaguarerna som äter av räkmixen och det är just jaguarerna som jag vill ska äta av den... Knepigt det här...
                  Tycker du att jag ska prova svälta dem ett tag till?
                  ...eller är det bättre att mata lite försiktigt med pellets och sedan släppa ner en liten bit räkmix i samma veva och hoppas på att de till slut blir intresserade av den?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

Nej, testa att svälta dom ett tag. Om de andra fiskarna äter i 375:an så kanske jaguarerna fattar till slut och provar på det. När mina jaguar är riktigt hungrig så provar han det mesta, till och med pellets som han inte äter i vanliga fall, det är inte heller långt ifrån att han biter mig i fingrarna.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

det är precis som om att jaggorna inte vill ta ett byte när man sitter och tittar? suttit där ett bra tag så går jag upp och äter när jag kommer ner igen så har hanens mage väääldigt rund och det saknas en gurami=)
                      Dom kommer kanske äta mer om jag köper lite växter som dom kan stå och lura bakom.
                      Käkar jaggorna som ormar, dvs huvudet först sedan sväljder dom bytet helt?

Sorry om jag babblar på för mkt säg till såfall.
                      ola lindeberg

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

"det är inte heller långt ifrån att han biter mig i fingrarna."

Appropå detta så blev jag biten i morse... :O
                        Jag skulle pilla ner en växt som de hade grävt upp och var inte riktigt uppmärksam på vad jaggorna gjorde... Mitt när jag var inne i värsta planteringsprocessen så kommer hanen farandes i full karriär och hugger mig i handleden! *Aaaajjj!!* :O
                        Jag blev duktigt chockad kan jag säga...
                        Men själva bettet blev inte så farligt, det nöp till ordentligt då han bet mig men jag drog reflexmässigt upp handen just vid bettet så jag tror inte att han hann bita till ordentligt. Ett litet rött märke blev det däremot.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ola:
                          "Käkar jaggorna som ormar, dvs huvudet först sedan sväljder dom bytet helt?"

Det beror på hur stora bytesfiskarna är och hur stora de själva är, då mina var mindre så tog de jättedaniorna lite hur som helst, ibland tog de dem med huvudet först, ibland med stjärten först och ibland högg de daniorna tvärs över kroppen... Cikliderna tog de däremot alltid med huvudet först, antagligen för att de annars skulle fastna i svalget pga de vassa ryggfenorna.
                          Mina har däremot aldrig svalt bytena hela, de tuggar alltid sönder dem, även om det bara är en liten fisk. Och om det är en stor fisk så håller de kvar fisken i gapet i typ flera timmar medan de sakta trycker ner den i magen allt eftersom den löses upp av matsmältningsprocessen eller nåt liknande. Jag är däremot lite osäker på hur det där med matsmältningen osv fungerar, ibland ser det ut som att de tuggar på fisken och ibland ser det bara ut som att de väntar på nåt... typ på att matsmältningen ska börja lösa upp fisken eller något liknande. Det är lite klurigt det där...

"Sorry om jag babblar på för mkt säg till såfall."

Nej nej, du snackar inte för mycket, snacka på du. =)

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

När jagghonan tog corydorasen så hamnade den på sne i munnen så det slutade med att hon "hostade" ut den levande så simmade den iväg bara.
                            Tips på billig stimfisk till jaggorna? vad kostade dina jättedanior FI?
                            Jaggorna har ju börjat käka lite smått iaf, hoppas att det ökar. Dom tar pellets en efter en men efter att ha tuggat runt ca 10 st pelletsbitan så spottar dem ut det igen.
                            hanen smakade lite lätt på mina skalade räkor, verkade inte vara någon favurit föda än iaf.
                            ola lindeberg

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

"Tips på billig stimfisk till jaggorna? vad kostade dina jättedanior FI?"

Jättedanior: 1st för 16kr, 10st för 130kr. Rolig mat, dålig targetfish, blir uppäten för snabbt.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Verkar passa perfekt vill se när dom käkar.
                                undrar varför inte hanen ha rvarit aggresiv mot honan? är det bara precis under leken eller?
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...