fiskbullar e väll kryddade å så? du kanske ska testa med pizza när du ändå är igång, det gillar iallafall min lillebrors påfåglar mest av allt.
Jaguarciklid 2003 - del 6
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
citat:Fluval 404 ytter filter 1300L/T samt ett inner filter på 5-600 L/T
citat:Va?! Jag har nog aldrig tidigare hört talas om att en butik inte tar emot en fisk de själva har sålt drygt en månad efter att de har sålt den... Det måste vara nåt typ av rekord eller nåt! Snacka om bakom-hörnet-garanti!
Nej åk du tillbaka med den till butiken och vägra att gå därifrån innan de har tagit emot den. Du har ju precis köpt fisken och den betedde sig ju likadant i butiken, det kanske t.o.m var något fel på fisken.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
orm: En pizza med tonfisk, räkor och musslor kanske? Borde ju vara kanonkäk för jaggor! ;D
Skämt åsido, så du tror inte att fiskbullar är någon höjdare?
Han som tipsade mig sa att det var ett kanonkäk till stora ciklider, på Zoopet var det också några som hade provat det och som tyckte att det fungerade ganska bra. Men det kanske inte är något basfoder direkt... men som ett komplementfoder till pelletsen så kanske det kan fungera? Det borde ju vara bättre än oxhjärta i alla fall, det är ju i alla fall fisk som är själva basen i "bullarna" även om det kanske är en del annat krimskrams tillsatt för att få dem att smaka gott. Men du tror att kryddorna kan ställa till med något elände?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
När jag skulle köpa nytt kar så var jag och kollade på ett 540 liters först. Dom hade 4 parooner i detta, dom matades med fiskbullar. Troligen jämt lät det som. Hu rbra det är vet jag inte.
MVH Martin
-
Vad det gäller mat så prova gärna med finhackad torskfile eller liknande. Jag brukar jag köpa 400 g file och sedan dela i en 8-10 bitar. Varje gång jag sen skall mata dem så tar jag fram en bit, låter den tina en stund och finhackar den sedan. Fiskarna är överförtjusta i detta. Jag använder också rätt ofta skalade räkor. Men det är inte alltid som alla är förtjusta i detta. mina dovii t ex tar bara pliktskyldigast några stycken medans de vräker i sig pellets.
Några som däremor äter allt med mycket stor aptit är mina Crenicichla Menezesi. Att dessa bara skulle bli 14-16 cm stämmer inte. Med det tempo som hanen växer så är han nog snart 20 cm såvida han inte stannar i växten totalt. orm kan nog också intygsa att dessa är några matglada friskusar.
Ringde för övrigt Sandby idag för att höra vad han hade i jaguarväg. Ett par hade han. Detta får någon annan köpa, jag väntar hellre och försöker få tag på en 6-8 ungfiskar istället så att de själv får välja vilken partner de skall ha.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
"Ringde för övrigt Sandby idag för att höra vad han hade i jaguarväg. Ett par hade han. Detta får någon annan köpa, jag väntar hellre och försöker få tag på en 6-8 ungfiskar istället så att de själv får välja vilken partner de skall ha."
Det kan ju vara precis så det här paret kom till också. Vart ligger Sandby förresten? är det värt att dra dit för att skaffa en hona åt min hane? Fan börjar kännas att man vill ha ett lekpar ändå. Det känns som att min jaguar inte har speciellt mycket att syssla med. Han bara står under sin rot och gräver ett enormt berg med grus. Han kommer fram då man närmar sig karet. Men det skulle definitivt vara roligare att ha en hona åt honom känns det som nu.
MVH Martin
-
Södra Sandby ligger ca 1 mil öster om Lund.
Du har rätt i att det kan vara så att detta par också har fått välja varandra ur en grupp, men jag föredrar ändå att låta dem växa upp hos mig om det går att få tag på fler fiskar. Jag tycker det är riskfyllt att köpa ett stort par. Men ibland har man inget val. Har man tur fungerar det, om inte så får man hoppas på åtminstone en lek så att man kan få ut lite yngel och själv dra upp 6-10 st.
Motaguense: Var kan man titta på bilder av dina fiskar. Du hade någon Friedrichstahli, inte sant? Precis som du så skulle jag vilja ha fler arter av Guapote.
För de vetgiriga så är denna artikeln läsvärd ;
Är det någon som har fisk från Vieja släktet??Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Det där med att köpa fiskar som redan är "stora"...
Uppväxtperioden är ju ett ypperligt tillfälle att forma sina fiskar till de fiskar man vill ha. Hoppar man över uppväxten så får man ju "färdiga" fiskar, de KAN ha ett superhärligt beteende som man aldrig skulle klara av att få fram på egen hand men de kan också ha ett väldigt tråkigt beteende... Man får helt enkelt räkna med att allt kanske inte blev exakt som man hade tänkt sig.
Föder man upp fiskarna själv så kan man forma dem nästan som man vill, man kan misslyckas fatalt om man gör fel men man kan också få fram otroligt utåtriktade fiskar som är totalt handtama och som beter sig precis som man vill... nästan i alla fall.
Samtliga fiskar i 222-litrarn äter för övrigt direkt ur händerna på mig idag. Jag har handmatat dem vid varje måltid sedan jag startade karet och de ser inte längre min hand som något otäckt utan snarare som något positivt och att det vankas mat. Denna totala orädsla för mina händer verkar också smitta av sig till nyköpta fiskar, de tre jack dempsey jag köpte härom dagen åt vid första måltiden direkt ur händerna på mig precis som de övriga fiskarna.
Jag håller för tillfället på att försöka få dem att hoppa efter maten men det går tyvärr lite trögt än så länge, men skam den som ger sig...
Projektet med att få lekparet att acceptera räkmixen går lite sämre... De har fortfarande inte smakat på räkmixen och de har inte fått någon annan mat sedan i förrgår morse, jättedaniorna glufsar de däremot i sig i rask takt, idag är det bara 4st kvar...
Räkmixen verkar däremot populär hos malarna så den går ju inte till spillo i alla fall och det är ju bra, synodontisen såg för övrigt ut som om han hade käkat upp en golfboll igårkväll, fet som ett troll. ;D
I 222-litrarn så är räkmixen som värsta kalaskäket och fiskarna blir nästan galna och slåss som vilddjur för att få största biten.
Räkmixen verkar för övrigt inte grisa ner särskilt mycket så det skulle verkligen vara jättekul om även lekparet började äta av den, dessutom så var den fullsmockad av vitaminer och färgframhävande saker så jag tror att fiskarna skulle bli jättevackra om de bara började käka av den. Men hur det blir med detta återstår att se...
BildarkivetKommentar
-
Jinnarparen: Jeg kan sende deg bildene. Skal ta noen av Friedrichsthaliene, kansje i dag!? Men hva er mailen din, så kan jeg sende de på mail til deg? Jeg har 8 Friedrichsthali og 2 av dem har dannet par. De har fått mye finere farger og kulere adferd enn de andre. Hannen er 17cm og hunnen 13cm.
Hvis det er andre som vil se bilde, kan jeg få mailen deres så skal jeg sende bilder så fort jeg kan Har ikke hjemmeside så kan ikke gjøre noe annet enn å sende bildene!PrebenKommentar
-
-
eftersom vi tokiga jaguarägare står för 50% av posterna på det här forumet borde ni testa irc, quakenet kanal #ciklid.se
det är ganska givande att chatta i realtid ... ja finns där alltsom oftast så kom dit ni med.fish r friendKommentar
-
"det är ganska givande att chatta i realtid ... ja finns där alltsom oftast så kom dit ni med."
Chat är ju livsfarligt... man kan typ bli beroende... :O
Sedan så måste man kunna skriva snabbt som vinden för att hinna vara med i diskussionerna, det blir INTE lätt för en som mig som kör pekfingervalsen och sitter och knackar i en timma för att få iväg ett svar...
BildarkivetKommentar
-
äh, det är inte många knop på #ciklid.se direkt ... vore bara kul om ett gäng jaguarnördar kunde samlas å prats om kvällarnafish r friendKommentar
-
Kommentar
-
Ny bild på jaggan.
Denna bild är knäppt med vitbalans som heter "glödlampa". Vilket innebär att den ändrar hela bilden till blåare. Glödlampor är ju som bekant väldigt gula så det blir ganska mycket blåare. Nu ser det inte alls lika gult ut i akvariet som på de andra bilderna jag har knäppt. Vad tycker ni, bättre eller sämre?
jämför med denna.
MVH Martin
Kommentar