Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Ola , vad har du for storlek pa karet? Inredning? Kolla ocksa vattenvardena typ ph, gh, kh, temp,amonia, nitrit och nitrat. Kan du posta dom?

Angaende att lata firrarna vara utan mat i nagra dagar: jag var just borta i ca 6 dagar och matade inte firrarna - alla var helt OK , inga dodsfall och inga invanare var upptuggade (15 kar). Min kompis som har malawi akvarium och alltid fragar nagon att mata sina firrar nar han ar borta 2 dagar i streck eller mer har sumpat minst 20 st vid olika tillfallen nar andra maniskor har matat dom. Detta fast han visar dom exakt hur mycket dom skall mata.

Om du fortfarande kanner dig orolig sa kop 6-8 danios eller nagon annan billig fisk som dom kan trycka i sig om dom blir for hungriga nar du ar borta.

Jag tankte saga samma sak som jinnarparen - det ser ut som tva hanar. Jag ar inget proffs pa att reda ut vem som ar hona/hane men dom har bada mycket prickar pa sig.

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Att båda är hanar tvekar ju mkt på...
      mina Scalarer riotetror yuppkammar samt alla malarna har inte mått dåligt alls så vattenvärdena är nog helt Ok,
      Det är någon som sticker ut vid analen på båda fiskarna är detta typ äggläggningsrör?
      kanske köper några stim fiskar när jag är borta.
      ola lindeberg

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

walle:
        "Zoo ville inte ta tillbaka han."

Va?! Jag har nog aldrig tidigare hört talas om att en butik inte tar emot en fisk de själva har sålt drygt en månad efter att de har sålt den... Det måste vara nåt typ av rekord eller nåt! Snacka om bakom-hörnet-garanti!

Nej åk du tillbaka med den till butiken och vägra att gå därifrån innan de har tagit emot den. Du har ju precis köpt fisken och den betedde sig ju likadant i butiken, det kanske t.o.m var något fel på fisken.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

FI, så gör dom här i malmö med, tar inte tillbaka dem, jag frågade på sandby om dom tog emot det ena paret om jag hade köpt båda men det gjorde dom inte!

Iaf, honan har nästan lagt sig helt på sidan under en växt nu!
          vad ska jag göra? jag gör ett vatten byte nu... åker ju om nårra timmar=( jag petade på henne lite nett, hon var lite seg men sedan simmade hon iväg... hon har fortfarande fina färger och så, ska jag byta 50% tycker ni?
          ola lindeberg

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ola:
            "FI, så gör dom här i malmö med, tar inte tillbaka dem, jag frågade på sandby om dom tog emot det ena paret om jag hade köpt båda men det gjorde dom inte!"

Det kanske är vanligare än jag trodde, det är möjligt att jag har blivit bortskämd från här uppe i Luleå där de två största butikerna är väldigt bra att ha att göra med angående detta. Jag köpte 3st Jack Dempsey så sent som igår och försäljaren sa att jag kunde få köpa 6st och låta dem para ut och sedan skulle jag få byta tillbaka de överblivna fiskarna och få tillbaka lika mycket som jag gav för dem... Det är rätt sjysst. =)

En annan butik tar emot nästan vad som helst och lyckas dessutom sälja fiskarna de får in. Jag har sett en 50-60cm stor paroonhaj i ett av karen, en i princip omöjlig fisk att sälja... Ett par veckor senare så såldes fisken till en säkert överlycklig akvarist med ett 4,5 meter långt kar... ;D

Som jag ser det så är byteshandeln någonting mycket positivt för alla parter, en ägare som har tröttnat på en fisk kommer inte att sköta den lika bra, i dessa fall så får fisken det alltid bättre någon annanstans. Att tillåta inbyten är med andra ord som en slags välgörenhetsinsats, fiskarna får det i slutändan alltid bättre och ägaren blir glad att han slipper ta hand om en fisk han inte längre är intresserad av.
            Det är tråkigt att höra att det finns akvariebutiker som så bestämt vägrar ta emot fiskar, sånt gör mig bara irriterad... Det är ju inte ägarna som drabbas mest, det är fiskarna.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

INXS, karet är 130*50*50cm = 325L
              Inredning rötter och lite kolsten, ett par javaormbunkar.
              Ph-värdet ligger nog på ca 7. andra har jag ingen anning om, men alla andra fiskarna har mått bra ju.
              Är orlolig för honan, ligger på sidan och slöar!! byter vatten just nu...
              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ola:
                "Iaf, honan har nästan lagt sig helt på sidan under en växt nu!
                vad ska jag göra? jag gör ett vatten byte nu... "

Det här är inte min starka sida men om en fisk är väldigt stressad så kan de göra så där, du kan ju prova släcka belysningen och se om se om detta gör att hon börjar simma runt lite mer. Ett enormt vattenbyte tycker jag verkar helt fel åtgärd just nu... det är bara ännu mer stressande.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Ok, jag släcker ljuset.
                  Tack för tipset, hon kommer inte dö då...
                  ska åka mellan 16-17:00
                  ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Det kan inte vara så att jag har för strömt i karet?
                    Fluval 404 ytter filter 1300L/T samt ett inner filter på 5-600 L/T

Honan var dock ute å simmade lite gran när jag kom ned till karet, men simmade och gömnde sig snabbt när hon såg mig =(
                    ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Jag har en skiffer platta som det ligger lite akvariegrus på, hanen tar in gruset i munnen simmar bort en bit och sprutar ut gruset där.
                      han rysster lixom på skiffret också med hela kroppen? puttsar han en lekplats eller vad?!
                      Kul att se iaf=)
                      ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

frågan är när ska jag sätta på lyset, ska jag be mamma sätta på det igen imorron middag? Honan verkar klart modigare nu... fast hon ändå gömmer sig då och då.
                        Förresten grävde upp en tjockdaggmask som var hela 20cm lång!!
                        ola lindeberg

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ola:
                          "Det kan inte vara så att jag har för strömt i karet?"

Det beror på hur du har vinklat utblåsen, jaguarer vill absolut inte ha någon storm i karet, ett lugnt flöde ska det vara.

"han rysster lixom på skiffret också med hela kroppen? puttsar han en lekplats eller vad?!"

Jajemensan! Han förbereder lekplatsen. =)
                          Det låter som att du aldrig har haft substratlekare förut, kan det vara så? I så fall så kommer du att få se ett enligt mig BETYDLIGT mer intressant lekbeteende än det munruvarna har. De beter sig verkligen som ett riktigt par under leken och har olika roller osv. Hanen bygger stommen till lekplatsen, vaktar det yttre reviret och ser till att inga inkräktare ens kommer i närheten av dem. Honan finjusterar det hanen har påbörjat på lekplatsen och vaktar äggen och "barnen" och ser till att inga inkräktare som har smitit förbi hanen kan göra någon skada på "ungarna". Det är verkligen ett skådespel jag nog aldrig lär lessnar på.

Det enda negativa med leken är den enorma aggression den utlöser, mellan lekarna så upplever jag jaguarerna som relativt snälla ciklider, de håller sitt revir men gör det sällan genom att skada andra fiskar. Under leken blir de däremot halvt galna och inga fiskar som visar sig går säkra, det kan gå oerhört hett till just vid leken och det är detta som jag tycker är det mest negativa med dessa fiskar.
                          Men å andra sidan, hade leken gått lugnare till så kanske de inte hade klarat av att försvara sin avkomma och då skulle det ju vara omöjligt att odla dem... Så i slutändan så kanske dessa aggressioner är något man helt enkelt får lov att tolerera.

"frågan är när ska jag sätta på lyset, ska jag be mamma sätta på det igen imorron middag? Honan verkar klart modigare nu..."

Jo det är nog bara nu i början som lyset kan upplevas som stressande, kör på som vanligt imorgon, de brukar vänja sig ganska snabbt.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Dom simmar tillsammans upp och ner vid bakrutan, så fort rostcikliden kommer nära så jagar hanen bort den, han säger lixom bara ifrån lite nätt så sticker rosten. Han har inte gjort nåt med "lekplatsen" sen sisst jag såg det...
                            Jag har blåset riktat längs kortsidan. Det andra mot ytan.
                            ola lindeberg

Kommentar

• INXS

Ola, det later battre nu da? Va bra!

Ska bara peka ut en grej - fisk kan leva i helt uselt vatten med usla varden om dom har vants vid det sakta. DVS om amonian, nitritet och nitratet har stigit sakta kan fisken som ar dar ha vant sig medans en ny fisk skulle koola direkt. Samma galler nar man tillsatter tva stora fiskar till ett kar dar biologiska nerbrytningen av avfallet ar balanserat - MAO du far forhojda varden. Bada dessa problem kan atgardas latt med stora vattenbyten. Medans langvarig utsattning till detta av fisken kan sluta med dodsfall.

Chansen ar att allt ar OK, men om du testar eller tar ner lite vatten till butiken sa dom kan testa det blir du saker.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Undra just hur lätt det kommer att bli att få jaggorna att vänja sig vid räkmixen då det finns jättedanior i karet... Jag har inte matat dem sedan igårmorse, räkmixen har de givetvis inte ens titta på, däremot så är det bara 11 av 20 jättedanior kvar. Det här kanske inte var så genomtänkt. ;P

De tigger hur som helst något enormt då jag sätter mig vid karet men några pellets blir det inte förrän de åtminstone har provsmakat räkmixen. Jag kommer nog att prova det där med fiskbullar också bara för att se om det fungerar.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...