Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

orm:
    Dyrare mat kan du knappast ge fiskarna...
    Farsan bytte in säkert 20-30st 5-10cm stora malawisar för typ ett halvår sedan, jag kommer inte ihåg hur mycket han fick för dem men det var en REJÄL summa i varje fall. Det är dyra slantar du kastar bort med andra ord...

INXS:
    Tackar! =)
    Jo jag tänkte jag skulle posta på AC för en gång skull, de börjar nog bli less på allt mitt postande på PredatoryFish-forumet snart. ;D
    Brukar du hänga på AC eller råkade du bara snubbla dit?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI - jag brukade hanga dar for nagat ar sedan men blev less pa allt tjafs - nu kollar jag in det valdigt sallan.

Kommentar

• walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

citat:Grymt vacker jagga! =D Bra kvalité på fotot också.
        Tackar, tackar. Jag knäppte lite kort idag och det där blev bäst så jag la in det på en gång innan man glömmer det.

citat:Nu skulle du bara behöva ta bort det där Sun-Glo röret så att du får bort den där gula färgen... Får du bort gulfärgen i karet så kan jag garantera att du kommer att se de glågröna färgerna på fenorna som du inte trodde att han hade ännu.
        Nästa tisdag ska jag på sjukhuset i Gävle, då ska vi åka in på zoo före och köpa ett nytt rör. Sunglo är fruktansvärt fult och jag ska aldrig köpa det mer, om man inte ska ha väldigt mycket växter då förstås. Appropå det blå-gröna färgerna så har han såna och har haft det länge, vet inte om det syns på korten. Det är bara så att ibland syns det väldigt tydligt, ibland nästan inte alls. Jag antar att det beror på vilket rör han står under. Jag tror som du att de färgerna kommer att synas bättre med ett blått rör.

Vad är AC för sida?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

mmm va e AC för sida?

FI: i stockholm säger dom åt en å spola ner skiten om man ringer å frågar om de vill byta in malawi.
          fish r friend

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

KÖPTE ETT PAR JAGGOR IDAG!!! ÖVER LYCKLIG
            hanen närmre 20cm och honan ett par cm kortare.

Är det en ide att fånga grodyngel?

Svara gärna det med grodyngel, såfall fångar jag det imorron (hoppas det fortfarade finns kvar)

Sebrorna som jag tänkte ha till targetfish var små 4cm så det var lite smått så har ingen targetfish än=( är det ett måste innom kort tid?
            Jag ska bort i 4 dagar...

Mvh Ola
            ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Svarar väl på min egen fråga då. AC = www.aquariacentral.com

Grattis Ola. Otroligt att du lyckades få tag på så stora fiskar. Men ville du inte ha små fiskar? Nu kommer du att få byta kar tidigar än planerat, ibland kan det vara dåligt att köpa första bästa man får tag på. Hur ser fiskarna ut, är dom fina och i bra kondition.

Appropå grodyngel så har dom blivit grodor för länge sedan så du lär inte hitta några. För det andra så är dom fridlysta så det är förbjudet att fånga dom. Du får inte heller fånga grodor, eller några andra amfibier. Skaffa foderfisk, typ löja, mört, små abborrar. Dom växer otroligt fort av det.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

jo, jag ville ha småfiskar, men det är ju ganska svårt att få tag på, dessutom så var dessa redan ett par.

Jo lär ju få byta ut lite tidigare än väntat=( men en dag i taget.
                lade ner lite räkor nu, dom visar inte mkt tendens att dom är köttätare, har iaf fått se hanens stora gap!!
                Har lite tuppkams yngel och 2 st tetror i karet, hoppas jag får se när jaggorna tar dem!
                Måste jag skynda mig med att skaffa en targetfish?
                löja,mört och abborar, jag bor inte nära en sjö precis...=( men gör så gott jag kan med malawi yngel å tuppar.

Kan jag ha en öronål i karet? hade blivit lite mer intressant då.
                Det var kul och se att var än hanen simmar så följer honan efter hack i häl!
                kanske ska gräva upp lite mask?

ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Dom käkar inte mina frusna räkor som jag lägger i-Varför?
                  Inte heller tetrorna, är det bara för att dom just har kommit till mig? ska som sagt bort imorron, komme rhem på söndag, ska jag be mamma lägga ner en räka om dagen eller?

ola lindeberg

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Ola:
                    Va' kul! Du måste nästan fota fiskarna så att vi får se hur de ser ut.

Appropå det där med targetfish så är det nog ingen fara just nu, fiskarna är ju redan ett par så de värsta stridigheterna borde dyka upp först om hanen börjar uppvakta honan och jag är tveksam till att han kommer att göra detta redan nu... Men försök fixa någon targetfish så fort som möjligt i alla fall, bara för att vara på den säkra sidan.

Appropå matproblemet...
                    Vet du vad de har gett fiskarna för mat i butiken?
                    Det kan nog vara bra att ta reda på detta eftersom fiskarna är så pass stora och troligtvis redan har hittat ett favoritfoder.

Mina äter BARA hikaripellets, de har kört fast totalt i detta och de tittar inte ens åt någon annan mat... Slänger jag ner räkor, fiskbitar eller något frysfoder så står de bara och tittar på mig och fortsätter vänta på deras kära pellets... ;D
                    Men jag ska göra ett försök att vänja av dem, jag köpte räkmix idag, en variant som bara innehåller räkor(med skal) plus en massa olika vitaminer. Det var en speciell typ av räkmix som var anpassad för just köttätande fiskar, det ska bli mycket intressant att se om de kommer att äta av den.
                    Även om hikaripellets säkert är bra så tror jag att det är viktigt med variation för att fiskarna ska hålla sig friska, det är nog inte omöjligt att det var deras ensidiga kost som gjorde att de nästan strök med av vitaprick-anfallet... För vitaprick ska väl egentligen inte kunna bli så där farligt för så här stora fiskar?

Jag fick även ett tips om att ge dem fiskbullar... Man skulle tömma bort buljongen och laka ur fiskbullarna i vatten flera gånger och sedan skära dem i lagom stora bitar och frysa in dem. Det lät faktiskt smidigt, är det någon som har provat detta någon gång?

Sedan så köpte jag ett par dungar svärdsplantor och ett stim jättedanior. =D Jag har suttit flera timmar och glott på när de har jagat, de har tagit några stycken men inte farligt många, det borde vara åtminstone 15st kvar av 20st. De brukar plocka de flesta på natten så jag hoppas att de inte ska ta alla så att jag hinner studera jakten ytterligare ett par dagar.

Appropå jakten så såg jag en intressant sak...
                    Ibland verkar de nästan arbeta som i ett team vid jakten, den ena smyger efter kanten på karet och den andra skär av flyktvägen så att de liksom vallar ihop stimmet till ena hörnet av karet... Sedan smäller det!!
                    ...*SPLOSCH!!* ...
                    Jag vet däremot inte om det bara var slumpen men de gjorde i alla fall så där flera gånger på raken så jag antar att det kan ha legat någon tanke bakom det hela.

Förlåt, nu skenade jag iväg litegrann... Tillbaka till dig Ola.
                    "Kan jag ha en öronål i karet?"
                    Det beror på, jag köpte min fengädda då hanen var ca 23cm och det gick bra... men det är svårt att veta hur dina fiskar kommer att bete sig mot andra fiskar eftersom de redan är stora, det bästa är ju om man kan vänja dem med andra fiskar från att de är små... Jag TROR hur som helst att det kan gå bra men helt säker kan man ju aldrig vara. Du kan ju prova och se, verkar det bli för obehagligt så får du väl byta in ålen... Svårare än så behöver det ju inte vara.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Börjar ble riktigt orolig nu ang. mat problemet! vill ju inte att mina Jaggor ska svälta ihjäl!
                      jaggorna hade till 95% varit i butiken under bara nårra timmar, så dom har inte fått någon mat där.

Kommer Jaggorna att äta till sisst? om jag inte hittar dess favurit?
                      Lagt ner en stor gräshoppa idag, tittade knappt på den!
                      kanske ska testa att köpa en annan matglad fisk som visar dem "här är maten ät annars tar jag det"? så gör man med Discus när dom matvägrar ju...
                      Kan matproblemet vara att dom bara har varit hos mig i ca 5 timmar nu, alla mina andra fiskar har ätit första dagen...
                      Om dom har fått levande fisk förr, då borde dom käka mina riotetror å tuppkamms yngel? för fisk som fisk?
                      Jag har laggt upp bilder på min Zoon.
                      Bler helt frustrerad ju... pappa klagar -Ola du uppför dig som en kärring dom kommer äta snart" haha=)
                      ola lindeberg

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Hey!

Har ikke fulgt med helt her i det siste, på grunn av at internett ikke har funket. Akkurat no har jeg ikke tid til å lese igjennom det dere har skrevet, så jeg kan ikke svare på noe akkurat no. Men jeg skal lese igjennom No har Parachromis friedrichsthali mine dannet par. Den største hannen dannet par med den største hunnen. Hannen er 17cm og hunnen 13cm. De har fått sinnsykt fine farger i forskjell til de andre og har blitt til min favoritt ciklid på grunn av deres adferd, form og farge. Håper det går bra med fiskene deres =)

Jinnarparen: Det jeg har fått med meg er at du har fått yngel på dine Dovii. Gratulere =) Det var et veldig fint Dovii par du hadde. Skulle ønske jeg kunne fått tak i Dovii her.

FI: Har du fått mailen med bilde av min F1 Managuense hann?

Jeg ser at det er flere som har fått Managuense i det siste. Gratulere med anskaffelsen, det tror jeg ikke dere kommer til angre på
                        Preben

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Honungsguramin simmade precis ovanför honan! nuddade henne till och med.
                          ola lindeberg

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Motaguensis:
                            "FI: Har du fått mailen med bilde av min F1 Managuense hann?"

Jajemensan, tack för mailet. Jättevacker jagga! =)
                            Huvudet var ovanligt gult, ser han ut så där eller är det kameran som har hittat på något?

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

FI,
                              Svara på mitt inlägg på sida 10 är du snäll=)
                              Jaggorna äter ju inte...
                              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ola: Jag tror inte att du behöver oroa dig att de ska svälta ihjäl, som jag har fattat så brukar fiskar i den där storleken klara sig väldigt länge utan mat. När det dessutom är rovfiskar vi talar om och då det finns potentiella byten i karet så är det nog ingen som helst fara.

Svält fiskarna tills de accepterar maten du vill ge dem, det är mitt amatörmässiga tips och det är denna metod jag själv tänker använda för att nu få mina att äta den nyköpta räkmixen.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...