Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Fredrik - jag vet i katten hur du far sorgmantel tetror att overleva med jaggorna.
    Nastan varje fisk jag satter in blir mat eller tuggleksak. Gibbicepsen ar ett undantag men det ar forstass ett 360liters (120cm) lek kar. Om man har storre och langre akvarium kan man nog ha en del mer eftersom det blir mer gomstallen , storre revir och som resutat mer tolerans.

Min son tog korkortet i forra veckan sa vi akte en runda till Florida (4500km) - jag var borta i en vecka utan matning!
    Alla firrar overlevde bra (15 kar)men jaggisparet hade just lekt och all yngel forsvann lite snabbare an vanligt. Dom som ligger i sumpen , ca 25 st, har vaxt till sig bra och dom storsta ar ca 4 cm pa ungefar 10 veckor tror jag. Jag spar nog 5-6st av dom storsta for att se hur dom vaxer till sig. Dom jag flyttade ut i ett annat akvarium har blivit 1 - 1.5 cm , vilken skillnad!

Nu har jag tank ut detta; jag skall fiska ut alla som ligger i sumpen nasta gang dom leker och lata dom av nasta kull som trillar ner vaxa till sig dar - kanske aven flytta ner nagra hundra sa dom vaxer till sig. Det verkar vara det basta uppvaxt stallet.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

INXS:
      "Fredrik - jag vet i katten hur du far sorgmantel tetror att overleva med jaggorna."

Och jag förstår inte hur du lyckas få sebraciklider att överleva med jaggorna. ;D

Skämt åsido, det låter kanske lite märkligt men sorgmantlarna verkar ha bättre koll på varandra än andra stimfiskar jag har provat, troligtvis var det därför som de klarade sig så länge. Jättedaniorna försvann på drygt 2 veckor, sorgmantlarna var kvar i åtminstone 2 månader om jag kommer ihåg rätt. Det var först när jaggorna fick vitaprick och jag lät bli att mata dem som de tog sorgmantlarna, så länge jag matade dem så var det som att de inte var nog motiverade för att göra sitt bästa vid jakten eller nåt...
      Hur som helst så funkade det i alla fall.

"Dom som ligger i sumpen , ca 25 st, har vaxt till sig bra och dom storsta ar ca 4 cm pa ungefar 10 veckor tror jag."

Det där är verkligen imponerande, mina har ju vuxit som sniglar jämfört med dina. Det vore kul att veta vad det är som gör att de växer så ruskigt bra, tror du att det är tillgången till naturlig föda(yngel som sugs ner till sumpen) eller är det kanske algerna och slammet som gör att de växer så bra?

Jag flyttade ju över 9st småttingar till 60-litrarn och de verkar konstigt nog växa bättre än vad de andra gjorde, ändå har jag bara bytt vatten en gång i veckan... och dessutom matat dem enbart med bosmider och pulvret från botten av pelletsburken... Helmysko!
      De är inte så långa(drygt 1cm) men de börjar åtminstone se ut som fiskar och alla fenorna är utväxta osv, det tog ganska länge innan de andra hade vuxit så pass mycket. 4st har däremot strykit med så det är tyvärr bara 5st kvar, jag hoppas att dessa ska klara sig.
      Nu gissar jag hejvilt här... men kan det vara så att ungfiskarna jag har nu blev "dvärgar" pga att de var föräldrarnas första lyckade kull? Föräldrarna var ju ganska små, kan detta påverka storleken på ynglena? ...Typ att ynglena från de första kullarna generellt blir mindre än de borde?

Kul att du är tillbaka för övrigt, vi behöver er som är lite mer erfarana här för att vi inte ska skena iväg totalt i våra teorier.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Måste bara fråga, när ni gör rent i era jaggkar, attackerar inte jaggorna er då? det är ju deras revir? Mina Malawi gör det på mig, kan nypa till lite ibland=)
        ola lindeberg

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ola:
          När de leker så råder det "tillträde förbjudet för obehöriga" och då är det enbart en slangstump som åker ner i karet vid rengöring... Men då leken är över och då de börjar förbereda sig för nästa lek så brukar jag slamsuga lite försiktigt och det går bra så länge man är på sin vakt. De kan bli lite griniga om man håller på för länge men flyttar man bara sig då de visar att gränsen är nådd så är det ingen fara, jag har haft mina jaggor i ungefär ett år nu och jag har fortfarande inte blivit biten.

Den tokaggressiva citrinellumhonan jag hade hann däremot bita mig orentligt ett flertal gånger innan jag bytte in henne men det var aldrig någon fara, det blev inte ens ett märke, det nöp bara till litegrann.
          Jaguarerna borde teoretiskt sett kunna göra mer skada pga deras huggtänder och man lär säkert börja blöda, men jag tror ändå inte att det är någon större fara. Huvudsaken är nog att de inte får in ett finger i munnen och börjar rycka och slita, då kan man säkert stuka fingret om man har otur... men jag tror nog att chocken man får just vid attacken är mer otäck än själva attacken, det är ju inga pirayor vi pratar om här direkt.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

MoJo har fixat en ny film på Jumbo, klicka på länken nedan, ladda ner filmen, njut. =D

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

-----Newsflash-----

Mina dovii håller på att lägga ägg.
              Kolla in bilderna.

Det är för övrigt också bland de första bilderna som jag tagit med den nya kameran. Kvaliten är inte den bästa (beroende på att jag inte hittat alla inställningar ännu) men det blev skarpare bilder än med videokameran.

Har också sett att ni varit väldigt aktiva sedan jag var här inne sist. Får ta mig tid att läsa alla inlägg så att jag kan hänga med i snacket.
              Något snappade jag emellertid upp. Det var det här med sk strykfiskar. När jag hade min jaguarer så hade jag länge silverhajar i samma kar (mest beroende på att jag skaffat dessa innan). Dessa blev aldrig uppätna eller så då de var runt 20 cm. En annan bra strykfisk som jag provat på är diamantbarb (lär bli uppemot 45 cm i det vilda). Jag hade bara en men den var lite över 20 cm.
              Jag tror nog mer på ickeciklider som strykfiskar då dessa inte ses som ett hot på samma sätt som andra ciklider. Har man mycket grottor eller liknande så kan man ha stora malawizebror som strykfiskar. Men pass på, dessa kan vara väldigt tuffa.
              Det är ju trots allt det lekande paret som kommer i första hand.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

Idag var jag på zoo dit jag sålde mina tre jaguarer och hjälp va smal och liten som var motför min. Färgerna på dom var heller inte mycket att jubla över om man jämför med den jag har kvar. Den har verkligen blommat ut sedan dom andra försvann. Vi matade dom med några black molly som vi råkade ta från ett annat kar. Dom blev väldigt glad att få lite mat. Jag har en kort film på när en av dom tar en molly, ska lägga in bilderna på hemsidan så ni får se, och filmen .

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

jinnarparen:
                  Grattis till leken med vargarna! =)
                  Det jag speciellt noterade på bilderna var att äggen var typ dubbelt så stora som jaguaräggen, lägger de fortfarande lika många ägg som jaguarerna? Honan måste se hyffsat fet ut innan leken i så fall.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jinnarparen - jakligt coolt med leken pa dovii, om jag hade rum till dom skulle jag garna vilja prova pa dom men man skall visst ha ett kar av storlek Malaren.

FI - jag har ingen aning vad det ar som gor att dom vaxer snabbare nar dom ar i samma vatten som foraldrarna men om jag jamfor dom jag tog ut mot dom som ar kvar ser det ut som en mus mot en elefant - och det ar fran samma kull.

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Mycket riktigt så är äggen betydligt större än jaguaräggen.
                      Antalet blev inte så många, kakan är ungefär 6 cm i diameter. Honan är runt 15 cm medans hanen är runt 17 cm.
                      Hanen fullgjorde sina uppgifter och befruktade äggen, jag har inte sett han knaprade i sig fler ägg.
                      Jag lade inte märke till något speciellt hos honan. Det enda som jag lade märke till var att när jag kom hem igår så var skifferstenen helt renputsad.
                      Faktum är att jag först reagerade när jag efter att först tagit några bilder med kameran satt och tittade på dessa i datorn. Det var då jag upptäckte äggläggningsröret. När jag sedan gick för att titta igen så hade honan börjat lägga äggen.
                      I förrgår när jag satt och tittade på dem så såg jag inte alls till något äggläggningsrör. I och för sig så tittade jag inte så noggrannt heller. De har hållt på och grävt och putsat sten i 1,5 vecka nu.
                      Jag hade faktiskt inte väntat mig någon lek så det blev en glad överraskning. Jag tycker att paret är för små ännu för sånt här men det beror väl på att de fick gå så länge i ett litet akvarium. De är ca 19-20 månader gamla nu (jag har för mig att de föddes någon gång i Januari 2002 ...eller var det i December 2001).
                      Detta börjar aktualisera tanken på vad jag skall göra av de resterande 7 st. Förhoppningar finns att få ut 1 par till. Av de återstående 5 finns det 2 säkra honor och en starkt misstänkt hane. Denna är i storlek med de båda andra men verkar vara betydligt fredligare då han inte alls tar för sig. Sedan har jag min misstänkta "mini"hane (den är ca 3-4 cm mindre än de övriga hanarna) som jag skrivit om innan.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Walle_1 Ska bli kul och se filmen när jaggan tar Blackmollyn=)
                        Ska till Södrasandby idag=)hoppas på att Jaggorna finns inne.
                        Blev av med mina Scalarer och Riotetror igår=)
                        Det kanske kan vara en ide Jinnarparen! att ha ikke Ciklider som target fish? men man måste nog köpa dom så dom har rejält försprång i tillväxten gämfort med jaggorna.
                        Tror ni man skulle kunna ha båda Örånål och fengädda eller Ormhuvud?
                        6 st jaggor
                        lite malar
                        Öronål?
                        Fengädda/ormhuvud
                        Targetfish-Sebra ska jag testa fröst med.

Mvh Ola
                        ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Närbild på jaggan

Bilder från zoo:t och filmen på black molly matningen kommer en anna dag. Sitter på modem och orkar inte lägga in alltför mycket åt gången.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

mbuna makes great feeders

upptäckte jag idag. det är ju super, har flera polare som har mbuna-kar å har massor med småfisk.
                            fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

walle:
                              Grymt vacker jagga! =D Bra kvalité på fotot också.
                              Nu skulle du bara behöva ta bort det där Sun-Glo röret så att du får bort den där gula färgen... Får du bort gulfärgen i karet så kan jag garantera att du kommer att se de glågröna färgerna på fenorna som du inte trodde att han hade ännu. Han kommer att bli som en helt ny fisk... nästan i alla fall.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik; jag sag just din "thread" pa AC med jaguarbilder - jakligt impad skall jag saga, suverana bilder!!!

Kommentar

Arbetssätt...