Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

orm: Det stämmer faktiskt det walle säger, det är inte bara Amphilophus-arter i Flowerhorn, det är minst två stycken helt olika arter, vilka arter det är kommer jag däremot inte ihåg. Alla ska däremot komma från centralamerika och det kanske är detta som gör att oscar-x-jaguarciklid-korsningen kan bli knepig, fiskarna från dessa regioner har trots allt väldigt olika beteenden. Jag tror t.ex inte att en oscar klarar av uppvaktningen från en jaguarciklid och gör den inte det så blir det inte heller någon lek, uppvaktningen och parbildningen består av en mängd olika moment där fiskarna kollar upp om den andre parten är en lämplig lekpartner, blir de missnöjda med deras beteende vid kraftmätningarna osv så blir det ingen lek. Jag har haft stora påfåglar och de har oftast bara vikt undan om en aggressiv ciklid börjar mäta deras styrka, detta är nog ingen bra grund för att bilda ett lekpar gissar jag.

Men man ska ju aldrig säga aldrig...

Hur som helst, enligt mig så är originalformerna alltid vackrast men tittar man på fiskarna på nedanstående sida så nog tycker jag att de är rätt så vackra de också.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ola:
      "FI, du sa att dom flesta bottenfiskar funkar, Praktboitior? eller dom kanske växer för långsamt?"

Praktbotior är ju jättesnälla, såna fiskar funkar absolut inte med jaguarciklider, när jaguarerna leker så hugger de efter allt... även bottenfiskarna... så fiskarna måste antingen klara rejält tuffa tag eller också så måste de fatta när det är dags att dra sig undan, gör de inte detta så blir det snart dödsfall, vitaprick eller något annat elände.

Här är några arter jag har som jag tycker fungerar rätt bra.

Chokladmal.
      En tuff rackare som mer eller mindre kan liknas vid en pansarvagn då kroppen i princip bara består av benplåtar och sylvassa hullingar...
      Troligtvis den tåligaste fisk jag någonsin har haft men tyvärr också den värsta yngeltjuven jag har haft...

Ancistrus.
      Ruskigt robusta rackare som tål en hård behandling och som dessutom ser till att de får vara i fred då de är lite större, tar ett revir och försvarar det stenhårt precis som cikliderna.

Synodontis eupterus.
      Tål (nästan) hur mycket som helst, den här fisken är nog den som blir mest attackerad av alla fiskarna jag har och trots att jaguarerna hugger efter honom som argsinta blodhundar så står han emot och ser till att få både mat och plats i karet.
      Anledningen till stenröset till vänster i nedanstående bild...

...var för att synodontisen vägrade flytta på sig då jaguarerna kom dit med deras yngelmoln... Jag tänkte: Antingen så tillverkar jag en "håla" åt malen eller också så kommer jaguarerna att döda den eftersom den inte förstår att den inte får vara där längre.
      Troligtvis en av de tåligaste och mest envisa fiskar jag har träffat på.

Fengädda.
      Trots att jaguarerna i princip har tuggat på honom och bitit honom tvärs över kroppen så ser man varken repor eller andra skador på honom. Rolig fisk om man vill göra akvariet lite mer intressant, dålig fisk om man vill ha kvar alla yngel... Kräver speciell omvårdnad i form av speciell mat och bra gömställen.

Långsträckt pansarmal.
      Kanske inte världens bästa mal att ha i ett jaguarakvarium men mina två nu nästan 10cm stora exemplar är mina äldsta fiskar och har klarat sig ända sedan 375an startades vilket var långt innan jag ens visste vad jaguarciklider var för en fisk.
      De våldgästade sebraciklidkaret en månad och fick samtliga fenor bortbitna, de kunde inte ens simma utan var tvungen att "kravlade sig fram" då inte ens stjärtfenan var kvar... Men efter 2 månader efter att de hade flyttats tillbaka till jaguarkaret så var alla fenorna utväxta och de ser nu ut att må jättebra och försöker t.o.m stjäla pellets från jaguarerna vid matningen.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

FI: jag undrar hur du med säkerhet vet vilka arter som ingår i Flowerhorn?

Iallafall tror jag inte de kommit fram genom naturlig korsning utan de e nog lite dr mengele över det hela.

Jag tycker att Grade A FH's är spektakulära djur. Problemet är alla som inte blir grade A å prånglas ut som trimacs.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

"FI: jag undrar hur du med säkerhet vet vilka arter som ingår i Flowerhorn? "

Jag vet inte vilka arter det är men jag har läst att det i alla fall är andra arter än de från Amphilophus-släktet.

"Jag tycker att Grade A FH's är spektakulära djur. Problemet är alla som inte blir grade A å prånglas ut som trimacs."

De är ju väldigt dyra också, detta är nog dels en bidragande orsak till att de är populära inom vissa kretsar och dels att de blir mindre populära i vissa kretsar. De som gillar fiskarna pga hur de beter sig i naturen och som gillar att ha biotop-riktigt osv har nog inte så mycket positiva saker att säga om Flowerhorns... De som däremot skiter i biotoper och naturligt beteende och som endast vill ha fiskarna för att de är vackra(och dyra?) ser säkert bara positiva saker med Flowerhorns.

Själv så tycker jag att fiskarna är jättevackra men jag är mer inne på biotop-linjen och gillar att läsa om hur fiskarna beter sig i naturen och sedan studera dem och se om de beter sig annorlunda i akvarium osv. Jag har inget intresse i att hålla en flowerhorn, det är bara ögongodis.

Men åter tillbaka till jaguarerna nu...
          Hur går det för dina jaguarer orm? Finns kärleken kvar trots att honan besökte akvariebutiken ett par dagar?

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

nä där händer inget just nu, men jag ska vara ärlig å säga att jag inte gett dem tillräckligt med uppmärksamhet på ett tag ... håller på å byter plats på fiskarna nu, har insförskaffat ett 332L måttbeställt med BTN, dit in skall 3/5 av 576L karet gå (inreder as we speak) och jaggorna + sajica från 540 skall till 576L + en ursnygg liten jagga från leasing skall in där ... sen vilka som e hanar å honor av de tre jaggorna ja kommer ha vet jag inte.

540L skall ut ur lght_en det är så fult och står så dåligt till.
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

orm:
              "insförskaffat ett 332L måttbeställt med BTN"

Jag vill också ha en sån! ;D BTN-bakgrunderna är ju brutalt snygga, jag ångrar att jag inte satte dit en bakgrund då jag startade upp 375an. Man måste göra det direkt, annars blir det aldrig.
              Brorsan har en Juwel-bakgrund, en sån där som ser ut litgrann som bark, även om den inte är i närheten av en BTN när det gäller utseendet så blir det ändå 10ggr bättre än en pappersbakgrund bakom karet som jag har i mina. Det blir så mycket reflexioner då man kör med papper, allt sånt slipper man med en bakgrund inuti karet.

Vilken BTN har du köpt? Är den i ett enda stycke eller i moduler?

"+ en ursnygg liten jagga från leasing "

Härligt! Hur stor är den?

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

Givetvis har flowerhorn inte kommit till på naturlig väg, men dom måste ju fortfarande var korsningsbara med varann om det ska gå. men när jag nu tänker efter så kommer jag på att det var någon som frågade om oscars kan korsa sig med andra fiskar men då sa dom att oscars inte hade så lätt att korsa sig med andra fiskar, detta var på predatoryfish.net. Men senast jag fråga så har jag för mig att dom sa att dom flesta ciklider kan korsa sig med varandra, och att det skulle gå om jaguaren befruktar oscarns ägg. Men dom trodde lika som FI att oscarn inte skulle överleva uppvaktningen. Men min jaguar är ju inte speciellt aggressiv, och oscarn verkar vara aggressivare än vad som är vanligt.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

BTN miniamazonas 120x50 så har de kapat 10cm så den får plats.

Jaggan e liten, kanske 10-12cm max.
                  fish r friend

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

orm, varför köper du en Jaguar? för den är snygg eller har du andra planer?

Vad tycker ni jag ska ha till Target fish? en fengädda funkar väl inte bra som target fish? Hade varit nice med en Oscar=)
                    mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

walle:
                      "Men min jaguar är ju inte speciellt aggressiv, och oscarn verkar vara aggressivare än vad som är vanligt."

Mina jaguarer är inte heller aggressiva... mellan lekarna... men då de leker är det som att de får horn i pannan eller nåt... ;P
                      Hanen var halvt galen just vid uppvaktningen då han var i samma storlek som din, skulle din jagga uppvakta oscarn på allvar så tror jag tyvärr att det är en stor risk att det slutar illa...

Grejen med oscars är att de kan vara väldigt på och stöddiga om de känner att de är de som har kommandot, många tycker säkert att jag går för långt då jag säger detta men enligt mina erfarenheter av oscars och de jaguarer jag har haft så kan oscars vara betydligt hårdare mot sina akvarieinvånare än jaguarerna är. Oscars sysselsätter sig ofta med omotiverade småattacker medan jaguarerna oftast låter bli fiskarna helt och hållet och endast är aggressiva om de försvarar ett revir eller om de ska leka. Små påfåglar kan vara enorma retstickor, jag tycker inte att varken jaguarlekparet, deras syskon(?), "Lillen" eller lekparets barn har betett sig på detta sätt vid ung ålder.

Hur som helst, oscars har däremot en tendens att visa sig väldigt underlägsna om de inte längre har kommandot och det är detta som är farligt om en oscar och en jaguar skulle få för sig att para ihop sig...
                      Enligt mina erfarenheter med mina jaguarer så gör ett underlägset beteende bara att jaguarhanen blir ännu mer ilsken eftersom han verkar vilja att hans lekpartner ska vara stark och kunna stå emot hans attacker, det är detta som gör att jag är lite skeptisk till möjligheten att få "påfågelsjaguarer" på naturlig väg. Jaguarhanen kommer troligtvis att se oscarn som en lekpartner som inte höll måttet pga oscarns naturliga sätt att bete sig mot en aggressivare fisk och det är nog inte otänkbart att det hela slutar med dödsfall...

Men observera att detta bara bygger på mina egna förhållandevis korta erfarenheter av de två arterna, jag kan definitvt ha fel.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

Ola: för den e snygg
                        fish r friend

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ola:
                          "Vad tycker ni jag ska ha till Target fish? en fengädda funkar väl inte bra som target fish? Hade varit nice med en Oscar=)"

Jag skaffade faktiskt fengäddan som "targetfish" då projektet att ha malar som "targetfish" startades... Men det stod snart klart att fengäddor är en av de sämsta fiskarterna man kan använda till detta ändamål... De simmar ju inte precis runt som dårar om man säger så.

Små sebraciklider verkar hur som helst vara populära och fungerar dessutom ofta väldigt bra.
                          Själv skulle jag däremot rekommendera sorgmanteltetror, det är nog de fiskar som har klarat sig längst till detta ändamål här hos mig.
                          Jättedanior är ju också trevliga, dels för att de är snabba och klarar sig förhållandevis länge för att vara strömlinjeformade men också för att man då kan få se jaguarerna jaga vilket är en av de absolut bästa sakerna med jaguarciklider enligt min mening. =)

Det är få saker som slår att titta på när jaguarerna smyger på sina byten och planerar sina attacker intill minsta detalj, jag tröttnar aldrig på detta. De har så många och så underliga tricks för sig att man nästan inte kan hålla sig för skratt ibland. ;D
                          Men se till att ha växter i akvariet i så fall, dessa används flitigt vid jakten, en tjock dunge ciklidgräs är perfekt för att kunna rekognosera bytets vanor och svärdplantor ett utmärk skydd för minutiöst planerade anfall. =)

*skriver genast upp jättedanior och växter på inköpslistan för morgondagens akvarierunda*

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

En lite bättre bild på den största av ungfiskarna.

Och några nya akvariebilder...

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Ska till Söndra Sandby imorron och hoppas på det bästa!!
                              Jag har en del växter nu som kanske kan funka som små "jaktgömställen" för jaggorna.

Fengädda, kanske man ska köpa när jaggorna har växt till sig lite?

FI, har du bild på Jättedanior?

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ola:
                                "Fengädda, kanske man ska köpa när jaggorna har växt till sig lite?"

Jo fast köper du en liten fengädda så är det ingen fara, jag har en 13-14cm lång fengädda i 222-litrarn där småjaggorna går, den verkar inte vara tillräckligt rovgirig för att kunna nypa jaggorna.
                                Men en fengädda fyller ingen funktion i karet annat än att den enligt mig är väldigt intressant och rolig att ha, är det främst en targetfish du är ute efter så är det bättre att skaffa något annat.

"FI, har du bild på Jättedanior?"

Nej inga som är värda att visa men zoopet har säkert fina bilder om du vill se hur de ser ut.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...