orm: Det stämmer faktiskt det walle säger, det är inte bara Amphilophus-arter i Flowerhorn, det är minst två stycken helt olika arter, vilka arter det är kommer jag däremot inte ihåg. Alla ska däremot komma från centralamerika och det kanske är detta som gör att oscar-x-jaguarciklid-korsningen kan bli knepig, fiskarna från dessa regioner har trots allt väldigt olika beteenden. Jag tror t.ex inte att en oscar klarar av uppvaktningen från en jaguarciklid och gör den inte det så blir det inte heller någon lek, uppvaktningen och parbildningen består av en mängd olika moment där fiskarna kollar upp om den andre parten är en lämplig lekpartner, blir de missnöjda med deras beteende vid kraftmätningarna osv så blir det ingen lek. Jag har haft stora påfåglar och de har oftast bara vikt undan om en aggressiv ciklid börjar mäta deras styrka, detta är nog ingen bra grund för att bilda ett lekpar gissar jag.
Men man ska ju aldrig säga aldrig...
Hur som helst, enligt mig så är originalformerna alltid vackrast men tittar man på fiskarna på nedanstående sida så nog tycker jag att de är rätt så vackra de också.
Mvh Fredrik Isaksson
Men man ska ju aldrig säga aldrig...
Hur som helst, enligt mig så är originalformerna alltid vackrast men tittar man på fiskarna på nedanstående sida så nog tycker jag att de är rätt så vackra de också.
Mvh Fredrik Isaksson
Kommentar