Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Martin:
    "Ja det blir nog ett marineglo ändå. det såg inte så farligt ut på dina bilder. Såg bara vitt ut inte alls blått. men jag antar att det ser blåare ut i verkligheten."

Det där är "verkligheten" så det ser ut precis så där...
    Hur som helst så måste du ha Marine-Glo-röret längst bak och du måste troligtvis byta båda rören, efter ett halvår så brukar man säga att ljusstyrkan halveras och om du har ett nytt Marine-Glo och ett gammalt Power-Glo så kommer det att se ut lite för blått gissar jag... Power-Glo-röret måste hela tiden lysa starkt, Marine-Glo-röret kan du däremot ha typ hur länge som helst eftersom det inte gör något om det börjar lysa svagare efter ett tag.

jinnarparen: Jodå, det är gamla Magne vi pratar om. Ruskigt snygg och stor jaguarhane. =)
    Jumbo kan du bl.a se här...

Kroppsformen på Jumbo är inte så speciell, ser lite fjesig ut på något sätt... men fenorna och färgteckningen på fenorna är ju minst sagt speciella, jag har aldrig sett något liknande tidigare och Jumbo är väl i det närmaste en världskändis på forumen pga dessa vackert mönstrade fenor. Martins jagga har för övrigt liknande linjer på basen av fenorna precis som Jumbo, min hane har bara prickar...

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Jag har fotat lite och här är en lite halvdassig bild på den största ungfisken från jaguarparets första lyckade kull. Den är ca 5cm och har nu börjat få lite jaguarmönster på sig, det blir intressant att se vad det blir av denna fisk.

Jag smyger även in en bild på mina två blivande monster som växer så det knakar.
      En Polypterus senegalus och en Pseudoplatystoma fasciatum, även kallade fängädda samt tigerrandig skovelnosmal.

Skovelnosen har vuxit från 7cm till 15cm på 3 månader... Skaplig tillväxttakt.
      Det finns fler bilder i bildarkivet, klicka på länken i signaturen.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Hej,

Hur länge kan jag hålla ett jaguarpar i ett 325L kar? måtten är 130*50*50 cm, det had eklart varit bättre med ett längre för reviret, men har tyvärr inte det...

Det passar perfekt in att hålla storarovciklider i det karet nu.
        Undertiden ska jag spara till Discus och när jag har pengar till Discus så har förmodligen ex Jaguarerna vuxit ur karet.

FI: Vad matar du en liten jaguar på ca 5cm med? delar av räkor,räkmix,guppys??

MAN BLIR SÅ GRYMT BITEN AV JAGUARERNA NÄR MAN LÄSER PÅ DENNA TRÅDEN!!

Mvh Ola
        ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Jinnarparen: Jo, det är precis din jag pratar om. Mycket fin och robust jaguar. Jag tycker käkarna ser så grymt kraftiga ut, skulle inte vilja få ett bett av dom=)

"Skovelnosen har vuxit från 7cm till 15cm på 3 månader... Skaplig tillväxttakt. "

Jodå, fiskar som blir uppåt 1 meter har jäkligt bra tillväxttakt i början. Det är en sak som är kul med så stora fiskar. Det som är mindre kul är att man måste göra sig av med dom. Den röda ormhuvudsfisken (sluta tjata om dina jävla ormhuvven=)) har jag läst att den kan växa ända upp till 2-3 cm i VECKAN om den får tillräckligt stort kar. Det är ju helt sanslöst. Jag funderar starkt på att införskaffa en sådan igen när jag flyttar hemifrån och köper det där drömkaret på 1225 liter (dröm på bara=)). Man kan ju alltid hoppas. Men troligen så har man så dålig ekonomi när man flyttar så då får man ha det kar man har. Men nån gång ska jag iaf skaffa det där drömkaret, även om det blir uppåt 70-80 år, det är en sak som är säkert=).

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

"Hur länge kan jag hålla ett jaguarpar i ett 325L kar?"

Min är närmare 20 cm nu. Han skulle utan problem kunna ha halva mitt akvarie bara. Eftersom han är själv så har han ju inget revir. Men om du ska ha ett par och dom är helt ensam, så skulle jag tippa på uppåt 25 cm. Det är vad jag tycker, någon annan tycker säkert annorlunda. Köper du små fiskar (5-6 cm)så dröjer det ca ett halvår att dra upp dom till 20 cm, 2-3 månader till om dom ska upp i 25.

"Undertiden ska jag spara till Discus och när jag har pengar till Discus så har förmodligen ex Jaguarerna vuxit ur karet."

Under tiden du spar så kommer du bli så biten att du köper ett större kar åt jaguarerna och struntar i diskusen.

MVH Martin

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hej!

Walle_1: Hoppas också att jag blir rejält biten av dem... har bara blivit det av Malawi änsålänge.

Det kanske kan vara ett sätt att få ett större kar om jag säger att fiken blir för stor för akvariet? Sedan vill man ju vara med i dessa otroligt intressanta diskusionerna=) Måste fråga när jag ändå är ingång vad jaguarens naturliga fiende är? finns det en naturlig fiende som är en fisk?

Hur får jag tag på jaggorna? har aldrig sett dem i affärerna, vill ju självklart ha dem från dom är 5-6cm så jag får vara med i hela uppväxten=)

Mvh Ola
              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ola:
                "Hur länge kan jag hålla ett jaguarpar i ett 325L kar? måtten är 130*50*50 cm, det had eklart varit bättre med ett längre för reviret, men har tyvärr inte det..."

Gissningsvis i något år...
                De växer snabbast i början och saktar sedan ner mer och mer och blir dessutom lugnare ju äldre de blir, du kan utan problem skaffa jaguarer och låta två stycken para ut sig och sedan få uppleva många många lekar innan akvariet kommer att börja kännas litet.

Mina skulle utan problem kunna gå i ett 20cm kortare kar och mina är nu 26cm och 22cm och växer på sin höjd 0.5-1cm per månad eller något liknande. De har även blivit så pass lugna inför lekarna att jag inte alls känner någon panik att uppgradera karet längre. Det var värst då hanen var ca 20cm och honan 15cm, vid den storleken så kunde hanen helt och hållet tappa kontrollen och bara tokattackera honan gång på gång... Men nu har de lugnat ner sig och vid sista leken så såg jag i princip inga aggressioner alls, de få utspel hanen gjorde klarade honan av galant genom att bara väja undan.

Vill du ha jaguarer så tycker jag att du ska skaffa jaguarer, blir det problem efter 1-2år eller så så får du väl antingen fundera på att skaffa ett större kar eller byta in fiskarna och skaffa diskus istället. Gör inte valet svårare än det behöver vara.

"FI: Vad matar du en liten jaguar på ca 5cm med? delar av räkor,räkmix,guppys??"

Artemia, vita mygglarver, bitar av abborre, hikaripellets, Sera Cichlidsticks och jaguaryngel.
                Frysfodret är basfodret eftersom de verkar växa bättre av detta jämfört med pelletsen men 2-3ggr i veckan så får de pellets bara för att de ska få i sig alla nödvändiga vitaminer och för att de inte ska bli så kräsna.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Tja!

Det var ju glada nyheter=)

Men nästa problem blir ju att få tag på jaggarna!
                  Har som sagt aldrig sett dom i affärerna här hemma runt Malmö.
                  kanske ska be en av personalen att beställa hem 4-5st från deras grossist?
                  Man borde ju kunna ha te.x ett par av Sebraciklid eller sajcia ibörjan? Zebrorna kommer ju säkert att leka då blir det en massa yngel i karet som jaguarerna kommer käka när dom blir lite större?

Mvh Ola

ÖÖÖÖÖÖÖÖVER COOLT SKA DET BLI=)
                  ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

Om inte zebrorna slår ihjäl jaggorna först.

Ta en heldagstur till zoomässan i kungsbacka, när jag var där sist hadde de fina jaggor i rejäla storlekar, ring å hör med dom först om du nu skulle få för dig att ta en 3-4 timmars åktur
                    fish r friend

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Hej,

Ta en sådan dagstur blir nog sissta valet såfall... ska först kolla sandbyciklid... Vill dessutom ha jaggorna från dom är hyffsat små under 10 cm iaf. vad fick ni ge för era jaggor?

Mvh Ola
                      ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

400:- för 6 jaggor
                        fish r friend

Kommentar

• chrillo
                          Användare
                          • February 2003
                          • 180

Jahapps!
                          DÅ var det snart dags för akvarieflytt! imorrn smäller det. Är dock lite orolig över hur golvet kommer klara karen =). Men det är ju inga jätte bamsingar till kar. 540l, 530l och 375 liter det tycker jag vilket golv som helst borde klara. Hur som helst så misstänker jag att det är betong golv och då är det lugna puckar.
                          720liter Malawi

Mvh /Christian
                          http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

citat:kanske ska be en av personalen att beställa hem 4-5st från deras grossist?
                            Jag råder dig att ta minst 6 st. Gör inte om samma misstag som jag gjorde. Jag köpte 4 och lyckades få 4 hannar, inte kul om man satsade på ett lekpar från början. Nu tycker jag däremot inte att det gjorde något för det är kul att ha en jaguar också, dessutom kunde jag stoppa i en oscar som jag gillar också. Men ta 6 stycken för risken finns ju att man lyckas få samma kön om man skaffar för några.

citat:vad fick ni ge för era jaggor?
                            Jag gav 45:- styck för mina. Blir alltså ca 100:- dyrare om du tar 6 istället för 4 och då har du nog garanterat båda könen.

citat:Man borde ju kunna ha te.x ett par av Sebraciklid eller sajcia ibörjan? Zebrorna kommer ju säkert att leka då blir det en massa yngel i karet som jaguarerna kommer käka när dom blir lite större?
                            Jag trodde också att detta skulle hända men det blir tyvärr inte som man tror. Jaguarerna lyckades nypa något yngel på natten men det var inte många. Även fast en jaguar skulle äta 100 nyfödda yngel så är det absolut ingenting för honom, dom är så extremt små. Dessutom så leker sebrorna en gång i månaden så om jaguarerna skulle äta upp alla yngel så får dom yngel bara en gång i månaden. Men för mig var det alltså inte så. Min sebrahanne var så fruktansvärt aggressiv så jaguarerna var otroligt fega och fula i färgerna. När mina sebror försvann blev jaguarerna helt andra fiskar. Visserligen var min sebrahanne fullvuxen, men honan var bara 7-8 cm, och dom skrämde upp 4 jaguarer som ingenting. Någon gång gick min största jaguar in i munkamp med sebran, men förlorade så det stänkte om det och blev sedan jagad runt hela karet. Mitt råd är: skaffa inte några sebror när jaguarerna fortfarande är små. Vänta till dom är typ 12-13 cm och skaffa ett litet sebrapar då (5-7 cm).

Sajica kan jag inte uttala mig om men antar att det blir en liknande historia med dom. Men sebrorna är nog aggressivare ändå.

citat:Ta en sådan dagstur blir nog sissta valet såfall... ska först kolla sandbyciklid
                            Ja, kolla lite lokala affärer först. Du får ju inga bättre fiskar för att du åker längre, möjligen större men du ville ju inte ha alltför stora. Han jag handlar av i Gävle säger att centralamerikaner är det lättaste fiskarna att få tag på. Det var bara att välja och vraka sa han. Han hade dessutom redan jaguarer hemma så jag behövde inte beställa. Men fråga om dom kan beställa, det kan dom säkert.

Du vet väl att latinska namnet är Parachromis Managuensis? Dom flesta ställen använder gamla namnet, det är Cichlasoma Managuense.

Lycka till med köpet, jag ser verkligen fram emot att se en ny jaguarägare här.

Tänkte bara säga också att min jaguar verkar ha fått riktig fart på växten nu när de andra är borta. Ligger säkert närmare 3cm per månad nu och ändå får han mindre mat än vad han fick när alla jaguarer var kvar. Tycker att han ökar för varje dag.

Var är INXS förresten?

MVH Martin

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

hej!!

Längtar tills jag får tag i dem!! så kul då känner man sig välkommen in i denna oehört intressanta diskusion ang. Jaggorna!!

Kollade lite på din hemsida, fick syn på en Dvärgormhuvudfisk som bara ble 25 cm? Kunde man inte haft den till jaggorna?

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Hej igen

Får börja med att tacka för komplimangerna till Magna. Synd bara att jag inte har kvar han längre (och det blir mer och mer synd ju mer komplimanger man får för han).

Jag läste med intresse att Ola skulle höra med Sandbyciklid om han inte kunde plocka in lite jaggor. Jag har redan bett han om att plocka in sådana, så sent som i måndags. Nu gäller det bara att hoppas att han har tänkt på det också. Sen en liten kommentar till dina planer på diskus. Jag provade också på detta under något år. Min slutsats: mycket vackert men tråkigt. Fisken är överreklamerad enligt mig.

orm: Har du telefonnumer till zoomässan i Kungsbacka. Mässa förresten det låter som det är något tillfälligt, stämmer detta.

FI jag såg bilderna på dina malar. Skovelnosmalen blir väl sådär en meter eller. Såg något liknande på Danmarks akvarium och den var väl en meter. Du använde inte blixt? Bilderna ser kanonbra ut varje gång.

Lite om vad som händer med mina dovii. Det är rena såpoperan faktiskt. Jag har 2 stora hanar som nu håller på att dela upp karet mellan sig. Den ena hanen har fått tag på en stor hona. Hane nummer 2 fick tag på vad jag trodde var hane nummer 3. Dessa började gräva för fullt och putsa stenar. Hane nummer 3 (om det nu är en sådan) ändrade färgteckning helt och såg mer ut som en ovanligt prickig hona. Nu har det visat sig att det nog faktiskt var en hane i alla fall. Den är bortkörd nu och har återtagit sin normala hanfärgade teckning. Hane 2 är ensamstående men han kastar lystna blickar på hane 1:s hona. Han är över på andra sidan så fort det ges tillfälle och visar upp sig för henne. Hon är dock inte intresserad och så fort hane 1 får syn på han så får han en rejäl smäll om han inte hinner undan. En annan hona har emellertid börjat visa sitt intresse och håller nu till i utkanten av hane 2:s revir. Hon får också vara kvar ner vid botten av karet. Övriga 5 dovii står uppe vid vattenytan.

Jag bara längtar till mitt 3 m kar kommer. 1:a budet var att det skulle komma strax före midsommar. Senaste budet är 2:a halvan av Augusti. Vilka såpoperor kan inte utspelas här om andra fiskar också kommer att ta revir. Som det är nu är det Texascikliden som också har en hörna i karet
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...