Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ola: Länken var fel men jag lyckades till slut krångla mig in på din zoon. Det ser ut som att du har hittat ett vackert jaguarpar. De ser lite stressade ut just nu men de är ju nya i karet så det är nog helt normalt, det är för örvigt jättebra att honan är så pass stor som hon är, hon ser i stort sett lika stor ut som hanen och det borde underlätta framtida lekar om hanen börjar växa lite snabbare.

Alla: Här är länken till Ola's firrar.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

ooooOOoOOoo=)

Så skönt, flickvännen har fått sår i örånen nu i ett par timmar=)

Motaguensis, skulle du kunna maila mig bilder på F1 Managuense hann?
      eller så kan FI kanske lägga upp den i hasn bildarkiv? Skulle vara kul att se den.

Ska ut till ett par dammar imorron for att forsoka fonga lite vattenlevande insekter.

Phu, du kan jag nog sova nu snart.
      ola lindeberg

Kommentar

• INXS

Ola , var forsiktig med vildfangad fisk och annat fran sjoar och dammar - det kan komma in sjukdomar och iglar! Men mask funkar suvarant.

Jag hade samma problem som du nar jag flyttade mitt jaguar par - dom slutade ata. Men det ar ofta bara for ett litet tag och det kan vara av olika orsaker:
        - dom kan ha parasiter eller mask som blommar up nar dom blir stressade av flyttning.
        Du kan dosera med metronidazole - jag gjorde det och mina ar OK nu. Metronidazole lar vara kanska milt och ofarligt helt utan sido effekter.
        - nar du flyttade dom kan vatten vardena ha blivit annorlunda an dom var vana vid (ph, dh och kh samt temp) nar du flyttar in stora fiskar i ett akvarium far du ofta forhojd ammonia och nitrit som kan fa fisken att sluta ata - kolla det och gor stort vattenbyte.
        - sammt sa kan dom vara lite blyga och foredra att ata nar det blir morkt (hander ofta med nyflyttad fisk).

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Ola: Kul att du fick tag på jaggor. Var det i Sandby? Skall ringa dit idag och höra om han har några. Tänkte skaffa mig 6-8 st så att det blir ett bra par. Det här med matproblemen skall du inte ta så hårt på nu i början. Jag har varit med om fiskar som simmat omkring och tittat i upp till en vecka innan de börjat äta. De kan vara så att de har fått annan mat också under en lång tid och inte vill äta just det som du bjuder på. Det troligaste är då att det är någon form av pellets som de har ätit. så prova med detta. En annan bra sak med strykfiskar i karet är att om dessa är pigga på mat så drar de med sig de andra också, "man vill ju inte gå miste om något". Det var därför jag tyckte mina silverhajar var så bra, de var alltid pigga på mat.
          Jag har sett bilderna på dina jaggor också via FI inlägg. Jag måste vara ärlig och säga att jag blev lite konfunderad över vilken som var vilken av fiskarna. De verkade vara väldigt lika. Skarpa markeringar i fenorna också. Något sådant har jag inte sett förut. Visst, hanarna har haft det men inte honorna. Du är helt säker på att det är ett par? De var ju rätt så stora också. Så då skall det vara relativt enkelt att skilja hane och hona. Väldigt ljusa fiskar annars det skall bli intressant att se hur dessa kommer att färga ut när de blir större. Gör nu inte samma misstag som jag gjorde och gör dig av med dem om intresset av en eller annan anledning skulle svalna. Du kommer att ångra dig bittert, det har jag gjort.

walle: Såg nya bilder på din hane, skaffa en hona till denna för den skall du odla på.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

FI: Jag vet inte om du själv noterat det men din hane börjar bli högre i kroppen nu. Satt och jämförde lite bilder på din sida.
            Tittar man mellan bild managuense_hane01, managuense35 och managuense96 som väl är den senaste så Ser man att huvudets form har förändrats samt att han är högre i ryggen nu också. Hur gammal är han nu.
            För övrigt så vaktar doviina äggen exemplariskt. Det är som vanligt, hanen simmar iväg när det vankas mat och honan stannar kvar. Honan glömde sig också under ca 15 sekunder och ville också ha mat. Men sen kom hon på vad hon skulle göra och stannade och fortsatte vakta äggen. Hon har även börjat tuffa till sig mot hanen och ger sig på han när han blir för okoncentrerad på sitt jobb att hålla akvariet rent från invånare. De har tagit nästan halva karet som revir nu.
            Annars var jag lite orolig förut då hanen kunde få sina ryck och jaga iväg henne. Deras fader var som bekant aldrig aggressiv mot deras moder.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Det var i söndrasadby, han hade 2 st par hemma, men detta paret verkade vara mest "festa" vid varandra.
              Ska testa mata med pelets,räkmix,mask,flingfoder,levande fisk, det är vad jag har hemma nu, Fi sa att fisk bullar skulle vara bra=) ska testa det med, tack för tipset.
              Innan jag somnade igår så låg jag och låste FI,s artikel om jaggorna=) skit kul.

jag ser lätt skillnad på paret, hanen har mkt större och längre fenor än honan.
              Ska ner och kolla om dom har tagit någon fisk nu. HOPPAS!
              ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

FI/Motaguense: ja vill se bilderna med, maila mig på orm@epich.com
                fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

Hey!

FI: Takk, han ser sånn ut på ekte å, men det bildet var for 2 måneder siden så han har forandret seg litt no! Jeg suns den har blitt penere enn på bildet. Skal ta nye bilder av den og Friedrichsthali paret mitt snart. På bildet var han 22cm og no er han 24cm. Kan også ta noen bilder av hoa hans og det andre Jaguar paret jeg har. De er 27cm og 34cm, men ikke så vakre.

orm og ola: Jeg kan sende dere bildene på mail senere i dag

ola: Jeg anbefaler deg også å sultfore de til de spiser, det måtte jeg gjøre med hoa til hannen som jeg sender bilde av. No spiser hunn alt hun får og i begynnelsen spiste hun bare levende fisk og mygglarvar.
                  Preben

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Hum...

Nu på morronen är alla fiskar kvar i karet.
                    testade med pellets, hanen tog en pellets lite segt, så spottade han ut den igen=( så hum...
                    Motaguensis, så skönt då bvehöver jag allså inte oroa mig för dom ska svälta ihjäl... ska jag be mamma/syrran mata dem med något under de 4 dagar som jag är borta? men inte ens jag vet vad dom vill äta då vet ju absulut inte mamma eller syrran.

Funderar på sätta ned en av mina malawi som "visar vägen till maten"

Tycker dom gömmer sig rätt mkt under en utav mina Javaormbunkar, kanske bara för dom är nya i mitt kar?
                    Räkan gick hanen nära och tittade lite fundersamt på men han sket i det. kanske ska testa med skalade räkor?
                    Aja ska gräva mask nu, tycker ni jag ska skita i att fånga vattenlevande insekter för parasiter/sjukdomar kan komma in i karet?
                    måste bara avsluta med att detta är den mest intessantaste fisk jag någonsin ha köpt=) man sitter framför karet å bara ler åt dem!!

ola lindeberg

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

ola: Ja, jeg tror du bør be hun mate dem med noe mens du er borte, kansje du kommer hjem til et par som spiser nesten alt de får
                      Få hun til å prøve med litt forskjellig for når du er borte så kansje hun i hvertfall finner noe de liker i mens. Nei, du trenger nok ikke å uroe deg for at de skal sulte i hjel, for min hoa gikk over 2 uker uten at hun spiste annet en levende fisk og mygglarvar, men det fikk hun bare vær tredje dag eller noe sånt for å venne henne til pellets og andre matsoter som reker og diverse. Nye fisk er ofte ganske sky, spesielt hvis det ikke er andre fisker i akvariet som kan vise dem at det ikke er farlig å vise seg frem i akvariet, men min erfaring er at de bruker å komme seg etter hvert Jeg mener at du kansje heller bør gi de mask og ikke fange vatteninsekter. Det hadde jo ikke vært særlig arti hvis de hadde fått en sjukdom av dem og dine mest interesanta fisker hadde død. Håper dette hjelper
                      Preben

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

jinnarparen:
                        "FI: Jag vet inte om du själv noterat det men din hane börjar bli högre i kroppen nu. Satt och jämförde lite bilder på din sida.
                        Tittar man mellan bild managuense_hane01, managuense35 och managuense96 som väl är den senaste så Ser man att huvudets form har förändrats samt att han är högre i ryggen nu också. Hur gammal är han nu."

Jo jag har definitivt lagt märke till det, jag har t.o.m börjat tro att jag har gett honom för mycket mat.
                        Men det kanske är normalt att de blir rundare, högre och kraftigare redan vid en sån här ung ålder?
                        Jag köpte fiskarna för ganska precis 1 år sedan, de var 5cm vid inköpen så gissningsvis så är de 1,5år gamla eller något liknande.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Motaguensis, när jag hade varit uppe om för att gräva upp lite mask så såg jag att hanen tuggade!! för övrigt så har jag inte sett dem visa något som helt tecken på att dom gillar mask.
                          Ska be mamma mata försiktigt med olika foder.

har en ensam rostciklid (malawi) som jag kanske ska stoppa ned till dem? malawis är ju glupska så det kanske hjälper?
                          Jaggorna har inte visat något som helst tecken på att dom är aggresiva eller rovdjur än, det är ju säkert för att dom just har kommit till mig och så. var ute i våra vattentunnor och fångade lite mygglarver som jag skölde under vatten. Guramin gömmer sig mest...
                          Tycker jaggorna är rätt fega`änsålänge hoppas det ändras, ligger ibladn sida vid sida och kopplar av? hum...
                          men svara gärna om Rostcikliden ska byta kar... det finns ju ingen fisk som direkt äter glupskt just nu, men malawis gör det ju.

ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

Ola: Du behöver nog inte oroa dig det minsta för dina jaguarer. Jag vet precis hur det känns i början. Man vill mata dom hela tiden för det är så kul. Men tro mig, strunta i att ge dom någon mat medan du är borta. Då kommer dom troligen att vara hyfsat hungrig när du kommer hem. Då kan du prova med de foder du har tillgång till. Fungerar det inte så svält dom någon dag till. Fortsätt så till dom börjar äta. När dom börjar äta så varierar du fodrret så mycket du kan bara för att få dom att äta. Dom kan annars bli helt insöad på ett foder precis som FI's har blivit på pellets.

Mitt ormhuvve har inte ätit på ca 1-1,5 månad och han är fortfarande pigg. Fiskar klarar sig längre än man tror utan mat. Vi har även en damm där vi hade regnbågar. Dessa matade vi när det var isfritt, men på vintern så lät vi dom vara bara. Jag antar att dom hittade något smått att tugga på ibland, men det kan inte ha varit mycket. Men dom klarade en vinter utan problem. Om jag ska dra ännu ett exempel så var det en gubbe här där jag bor som stoppade ner några abborrar i en vattenkälla. Här levde dom och nästa år när han kollade till dom så fanns alla kvar, men dom var fortfarande lika stor. Så dom hade troligen levt där utan mat men överlevt ändå. Abborrar som lever där det finns lite mat och hög konkurrens kallas ju tusenbröder.

Så du behöver nog inte vara orolig för fiskarna om dom inte äter på uppåt 3-4 veckor till och med. Det är bättre att svälta dom nu och mata in dom med annat foder, så får du lättare att mata dom i framtiden.

Rädd är dom när dom kommer till ett nytt kar. Ha tålamod. Mina fiskar stak och gömde sig i början bara jag kom in i rummet, men nu så jagar jaguaren iväg mig om jag kör ner handen. Det var inte långt ifrån att han bet mig igår.

citat:walle: Såg nya bilder på din hane, skaffa en hona till denna för den skall du odla på.
                            Det verkar som jag har fått tag på en riktigt fin hanne. Vänta bara till på tisdag när jag skaffar nytt lysrör. Då ska han nog bli ännu vackrare på bilderna. Faktiskt så har jag nörjat fundera på en ny fisk till karet eftersom ormhuvvet är så jävla trökigt. Zoo ville inte ta tillbaka han. Jag ska testa stoppa över han i ett 70-liters som en kompis har, äter han inte då så får man väl avliva han eller vänta tills han dör. Jag har inga stora förhoppningar om att han ska börja äta med jaguaren och oscarn längre. Man skulle nog ta och mata upp han i ett separat kar för att sen när han har växt på tjockleken och lite på längden, och blivit allmänt tuffare och matfriskare, stoppa tillbaka honom i 375:an. Iaf angående en ny fisk, det skulle faktiskt vara riktigt kul med en hona åt jaguaren. Men vart ska jag få tag på det?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ola: Släng ner rostcikliden till jaggorna, det kan hjälpa dem att både få tillbaka matlusten och få tillbaka deras självförtroende.
                              Jaguarer i den där storleken ska INTE vara skygga, det finns säkert undantag men jag törs nästan garantera att dina beter sig så där bara för att de tycker att allt är så nytt. De har ju ett helt nytt kar, ny inredning, nya akvarieinvånare, karet står i ett nytt rum och inte minst... de har ju en helt ny ägare.
                              Stora ciklider fäster sig vid sina ägare så det kan säkert ta ett tag innan fiskar i den storleken reagerar på samma glada sätt när man sitter vid karet som fiskar man har fött upp från när dom är små.
                              Men ge dem bara lite tid så ordnar sig säkert allt.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Slängde ned Rostcikliden nu, dom jagar den lite smått iprincip hela tiden=) den kanske är för stor? Den är väl ca 8 cm.
                                honan låg gömnd när jag lade ned den, så började hanen simma efter, efter en stund så simmade hanen till honan å nästan puttade på henne!
                                så nu är båda uppe å simmar efter rosten=) Jaguarer är ju lika smarta som Späckhuggare=)
                                aja tror nog att jag låter dom svälta nu i 4 dagar, dom har ändå en liten gurami 3 st tuppkamsyngel på 2 cm och en 8cm rostciklid+lite mask.
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...