Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Glömde att skriva en kommentar till walle
    Om du spar din jaggahane tills dess att han är sådär en 6 år gammal så kommer han nog vara ganska lik Magne. Man ser tydligt att han trivs. vilken lyster på ögonfärgen.

FI: 26 cm jagga i ett 375 l. Snart dags att satsa på ett 720 l. Då lär han väl väga in på runt 35 cm efter ett tag. Tänk sen på att de blir kraftigare ju äldre de blir också. Magne var relativt smal i början.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

jinnarparen: http://www.zoomassan.se/

mjo det e lite lustigt, i kungsbacka ligger "kungsmässan" som är ett köpcenter. i köpcentret ligger zoomässan. varför man nu kallar ett köpcenter för mässa vet jag inte, men dom e tokiga de där landsortsborna

Den yngre killen e iallafall rejält trevlig och intreserad, han nämnde att han för tillfället hadde 300 akvarier Nu var han iofs killiot så det kan ju förklara en del.

zoomässan är iallafall en mycket rolig butik som man lätt blir fast en timme eller tre i.
      fish r friend

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Heej!

Jinnarparen: Sa du ett exakt antal jaggor han skulle ta hem eller blir det en del så det räker till mig med?

3meter långt kar, hur många liter blir det 1500L ? Vilka arter ska du ga i där? Har du någon anning om när sandbyciklid får sin nästa "sändning" av fisk?

Skulle vara kul med någon fisk till i jaggkaret, tänkte på Dvärgormhuvud? 25cm, vad tycker ni?

Mvh Ola
        ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

walle_1's ormhuvud verkar inte trivas nå vidare i sällskap med stora ciklider?
          fish r friend

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

citat:Om du spar din jaggahane tills dess att han är sådär en 6 år gammal så kommer han nog vara ganska lik Magne. Man ser tydligt att han trivs. vilken lyster på ögonfärgen.
            En till sak som tyder på att han trivs är att han har växt något monstruöst sedan sebraparet och de tre andra jaguarerna såldes. Det är han som är kungen nu.

Tror du att jag måste ha han i 6 år för att han ska bli 31 cm?

Han har ju växt från 5 till ca 20 på ett halvår, så jag räknar med att han ska vara uppe i 30 om mindre än ett år.

citat:Kollade lite på din hemsida, fick syn på en Dvärgormhuvudfisk som bara ble 25 cm? Kunde man inte haft den till jaggorna?
            Jag har den firren med min jaguar och oscar jag. Dom går i ett 375 liters. Just den jag har fått tag på är ganska feg av sig. Men i vanliga fall ska detta vara en extremt tam fisk. Den ska äta ur händerna så fort den har vant sig vid karet och ägaren. Min gömmer sig mest och är inte en så kul fisk. Jag rekommenderar hellre Channa obscura, en afrikansk ormhuvudsfisk som blir ända upp till 35 cm. Den kan nog försvara sig bättre. 25 cm är maxstorlek och dessa fiskar blir oftast bara 20. Min är ungefär 15, men kommer inte växa något mer ser det ut som för han vägrar äta. Han har ätit kanske 4-5 maskar sen jag fick honom och det måste vara över en månad sedan.

Jag ska testa att sätta ner en avdelare så att ormhuvvet kan få lugn och ro på sin sida. Då kanske man kan få han att börja äta. När han har börjat ätit igen så ska jag ta bort avdelarn och se hur det går.

Vad händer med honom om han inte börjar äta? Kommer han att dö eller klarar han sig. Han är ju ganska pigg när han väl sätter igång. Men han är ju så skygg att han bara försöker gömma sig hela tiden. Jag har haft små mörtar i några dar nu. Mörtarna är ca 4 cm. Jag har sett att stim på ca 15 mört har stått rakt framför nosen på honom utan att han ens bryr sig. Nu finns det bara tre kvar av dom ursprungliga 40-50 och dom kommer troligen försvinna i natt om oscarn och jaguaren fortsätter som dom gör.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

"FI jag såg bilderna på dina malar. Skovelnosmalen blir väl sådär en meter eller. Såg något liknande på Danmarks akvarium och den var väl en meter."

Det är till och med ännu värre... Enligt Back to Nature: Malar så har det påträffats exemplar på 2 meter i naturen!... Det står dock att akvariehållna exemplar sällan blir större än 60cm. Men har man ett rejält kar så blir de givetvis större än så.
              Jag köpte den av misstag dels pga att jag var klantig och oinformerad men också pga att försäljaren på sätt och vis lurade mig... men det där är glömt och förlåtet, jag gick tillbaka till butiken då jag fick reda på vad jag hade köpt och försäljaren lovade att jag skulle få byta in den då jag inte kunde ta hand om den längre och sedan skulle han se till att den fick ett bättre hem, så det löste sig ju bra till slut trots allt.

"Du använde inte blixt? Bilderna ser kanonbra ut varje gång."
              Tack för berömmet. Nej jag slutade använda blixt eftersom fiskarna fick fel färger då jag använde den inbyggda blixten, jag försöker få så ljust som möjligt genom att ta bort täckglasen och flytta fram ljusrampen istället. Sedan så gäller det bara att vänta tills fisken står alldeles stilla innan man trycker av. Det kan vara ruskigt tidskrävande och frustrerande om fiskarna simmar runt som dårar men trägen vinner som man brukar säga.

"FI: 26 cm jagga i ett 375 l. Snart dags att satsa på ett 720 l. Då lär han väl väga in på runt 35 cm efter ett tag."

Som det ser ut nu så blir det inget 720-liters men då fiskarna passerar 30cm så får man väl ta sig en funderare på hur man ska göra, antingen får man väl flytta och sälja bilen för att få plats och råd till karet eller också så får man väl byta in fiskarna och köra vidare med unfiskarna istället. Men den dagen den sorgen, det är ingenting jag orkar tänka på just nu. Efter deras vitaprick-anfall då de nästan dog så har jag slutat planera så långt fram i tiden, en dag i sänder är det som gäller just nu...

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

"en dag i sänder är det som gäller just nu..."

Kan man ta två dagar i taget? isfall ska man ju göra det när skolan börjar. OBS! Ironi

Allvarligt så räknar jag med att min jaguar ska kunna bli åtminstonde 35 cm utan att det blir trångt. Där räknar jag med att det ska gå extremt sakta för honom attt växa eller praktiskt taget stå still i växten. Han är ju iofs ensam, det är nog mer problematiskt om man har ett par som kräver revir. Min jaguar har i stort sett inget revir, han bara glider runt lite som han vill. I går försvarade han dock en grotta mot ormhuvve, men oscarn var välkommen. Han viftade på sig nåt otroligt och spände sig för oscarn. Han tror väl att han kan leka med oscarn nu.

När blir en oscar könsmogen? Det blir kul att se vad som händer när han blir könsmogen. Tänk om dom leker med varann, det måste ju vara extremt ovanligt med "påfågelsjaguarer". Det vore faktiskt lite kul om dom skulle leka. Kanske ska nämna att jag tänker absolut inte släppa ut dessa fiskar på marknaden om det nu skulle bli några. Chansen att jag skulle lyckas med det är väl inte så stor eftersom man aldrig hört om det förr, men man kan ju alltid hoppas.

MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

massor med olika ciklider leker med varandra, men det blir inget av äggen förutom i sällsynta fall där närbesläktade arter leker. Tex sajica och zebror.
                  fish r friend

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Jaggan kan ju bli 50cm, har ni någon gång sett en jagga i den storleken?

Funderar över att försöka att avdela karet, har rötter som gör det nu, men den ena roten färgar vattnet så extremt mkt, så det ser skit fult ut.
                    Kommer jag kunna ha någon annan fisk i karet när jaggorna leker? (hoppas dom gör det=)) Ungefär i vilken storlek kommer jaggorna para ut? jag menar att ha 6 st jaggor mellan 15-20 cm i mitt kar hade blivit trångt och mkt slagsmål?

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

"Kommer jag kunna ha någon annan fisk i karet när jaggorna leker?"

Både jinnarparen och orm har ju lyckats ha andra ciklider i samma kar som lekande jaguarciklider, så visst går det om man bara inreder rätt och har lite flyt. Själv har jag däremot haft mindre tur och det har alltid slutat med att jag har blivit tvungen att plocka bort de övriga cikliderna eftersom jaguarerna alltid har utvidgat reviret till hela karet då ynglena har blivit frisimmande. Men som sagt, det hänger nog mycket på hur man inreder karet samt hur aggressiva fiskarna är. Mina har alltid varit enormt aggressiva vid leken, jag vet inte om orm och jinnarparen har samma erfarenheter... Vad säger ni?

Malar, andra bottenfiskar och stimfiskar har jag haft mer tur med. Just nu har jag 9st övriga fiskar i karet och dessa har klarat sig bra trots att jaguarerna leker varje månad och fortfarande är väldigt aggressiva under själva yngelvården, alla dessa fiskar är dock malar eller andra bottenfiskar men jag har även haft sorgmanteltetror och jättedanior under jaguarernas lek och det har också fungerat förhållandevis bra med bara ett fåtal bortfall.

"Ungefär i vilken storlek kommer jaggorna para ut? jag menar att ha 6 st jaggor mellan 15-20 cm i mitt kar hade blivit trångt och mkt slagsmål?"

Mina bildade par när hanen var ca 12cm och honan ca 8cm, jag bytte då direkt in mina övriga jaggor men skulle inte rekommendera att någon annan provar samma sak... Första leken skedde då hanen var ca 14cm och honan ca 10cm och allt gick bra och de särade inte på sig trots att första leken blev fiasko. Men jag hade bara tur... har man otur så särar fiskarna på sig redan innan första leken eller efter första leken om den blir misslyckad, jag har t.o.m hört att de kan sära på sig efter ett antal LYCKADE lekar om man har otur...
                      Så personligen så tror jag nog att man bör vänta tills de har lekt åtminstone två ggr innan man byter in de övriga.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

citat:massor med olika ciklider leker med varandra, men det blir inget av äggen förutom i sällsynta fall där närbesläktade arter leker. Tex sajica och zebror
                        Men om vi tar flowerhorn som exempel. Den är ju en blandning av Amphilophous, Herichthys, and Vieja-släktena. Jag har även hört att det finns lite festae i den och det är cichlasoma.

Hur nära släkt är dessa med varann om man får fråga?

Varför skulle det inte gå att korsa jaguar och oscar?

MVH Martin

Kommentar

• INXS

Det ar ofta bra att ha en annan ciklid tillsammans med ett lekande par for att dom skall ha den som en "targetfish" och inte slass med varandra.

Jag kor sjalv med zebror till det.

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Nu är alla yngel borta och fiskarna börjar sakta men säkert få tillbaka sin normala färgteckning, här är två bilder från igår.

Notera att fenorna fortfarande inte är spetsiga... Varför är de inte det? Blir de spetsiga först när fiskarna slutar växa på längden eller är det genetiskt om fenorna blir spetsiga eller ej?

Det finns för övrigt fler bilder i bildarkivet, klicka som vanligt på länken i signaturen.

INXS, var har du varit?

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

walle_1: jag har hört att det bara är olika arter amphilophus i FH ... men jag tror inte någon vet säkert vilka arter det handlar eller hur de gör, det är knappast på naturlig väg det har skett. Så parareller till FH är nog inte applicerbara på din oscar/jaguar.
                              fish r friend

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Goomorron=)

Ang. "targetfish" vad tror ni hade funkat? Oscar,Sebra,Rödciklid för liten? Texas för liten? Det är ju bäst att köpa in alla fiskarna på en och samma gång för JAggorna tillåter väl inte att andra fiskar kommer ner i karet när dom har etablerat sig?

Funderar över hur jag ska "dela av karet" så det blir 2 st revir + att Jagghanen inte ser honon under leken kanske? Just nu har jag en stor rot som går upp till ytan, men den färgar av sig något förskräkligt så det är inte fint...

FI, du sa att dom flesta bottenfiskar funkar, Praktboitior? eller dom kanske växer för långsamt?
                                Jinnarparen, Har du någon aning om hur lång tid det tar för sandbyciklid att få in sina jaggor? När kommer de´ras nästa sändning?

Mvh Ola
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...