Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Orm: släng ner han till jaguarerna och gäddcikliden. Så kan du dra hem några kompisar och satsa pengar på vem som käkar upp den först=). Lite grymt kanske men jag gillar inte heller mbunas, haha, trött är jag också.

Förresten så har jag slängt in en ny film på hemsidan.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

För de intresserade så har jag nu uppdaterat min lilla hemsida.
      Det finns bilder på carpinte, dovii, managuense och loisselle.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

wow, din jaggahane var imponerande. Du hadde inte kvar några ungdjur från dem?
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ruskigt vackra fiskar jinnarparen!!

Texascikliden är ju toksnygg! =)
          Däremot så måste jag fråga dig om inte det där är H. cyanoguttatus? De H. carpintis jag har sett på nätet har alltid gått mer åt det gröna hållet.

Doviina såg rikigt maffiga ut! Unfiskarna har verkligen växt till sig bra, även fast de "bara" är 16cm så ser de rejält kraftiga ut. Snyggt med allt det blåa på fenorna också.

Och jaguarerna...
          Brutalt maffiga firrar!!! =D
          Hanen var ju helt sjukt hög och kraftig, jag har nog aldrig sett något liknande! Jag tycker även att färgteckningen på båda fiskarna var något utöver det vanliga, jag hoppas att mina fiskar också kan bli så där stora och granna någon gång. Stort tack för att du delar med dig av bilderna.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

jinnarparen: Jag har säkert frågat detta hundra gånger men jag börjar bli gammal och glömsk... Och alla andra kanske också är intresserade.
            Hur stora blev dina jaguarer?
            Det står 31cm och 23cm under bilderna, hur mycket större blev de?
            Har du bilder på dem även då de var som störst?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

En annan sak, jag noterar att din hona var lite gulaktig precis som min... Var även hanen lite gulaktig under uppväxten innan han fick den där vackra lilatonen?

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Får börja med att tacka för komplimangerna. Det sporrar mig att lägga ut fler bilder på andra arter också som jag har haft och fotograferat. Tyvärr är det så att jag har haft fler än vad jag har fotograferat (men det skall bli ändring på det nu med den nya kameran).
                Var i början av Juli över på Danmarks akvarium och hade då videokameran med mig. Där filmade jag bland annat Citrinellum, Sebraciklider, Salvini, Nicaraguense samt en jaguarhane på minst 40 cm eller om det inte var närmare 50 cm. Tyvärr så hade han passerat bäst före datum med marginal för kroppen hängde rejält på honom, han hade knappt styrfart när han simmade men stor var han. Skall se om det finns några tydliga bilder som jag kan lägga ut.

orm: Tyvärr så har jag inga ungdjur av jaguarerna, detta är en sak som jag själv ångrar mycket idag.

FI: Vad det gäller Texascikliden så är det en Carpinte. De cyanoguttatum som jag har haft hade mycket mindre fläckar på kroppen. De var dessutom blekare också, mer åt det vita hållet. Den blåaktiga färgen få jag nog skylla lite på lysrören i karet, men det ser väldigt vackert ut i alla fall.
                Vad det gäller jaguarerna så blev de som det står på sidan 31 resp 23 cm. Bilden är tagen bara någon månad innan jag sålde dem. Hanen var också lite gulaktig innan han färgade om helt.
                Vad det gäller höjden på kroppen så kommer era också att få den så småningom. Det kommer med åldern. Hanen var länge snarlik honan i kroppsform.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Hej,

Eftersom ni är rovfantaster så undrar jag bara om texascikliden är allätare som det står på zoopet eller om det käkar levande fisk som salvini etc...

Mvh Ola
                  ola lindeberg

Kommentar

• chrillo
                    Användare
                    • February 2003
                    • 180

Hej!

Inte racka ner på Malawis nu =). Jag har även ett 540l kar med 7 stora ståtliga delfinciklider och några rödzebror och de är precis lika personliga som jaguarerna enligt mig. Ibland simmar de mot utsprutet på pumpen upp och ner precis som riktiga delfiner och de är även väldigt nyfikna då man kommer nära karet. Det som dock inte är lika intressant är deras yngelvård som är så gott som obefintlig. Men ett stort kar med blått ljus och ett gäng delfiner är en riktigt vacker syn kan jag säga.

Hur som helst så har jagg hanen och honan kämpat med varann ett tag nu de far runt och spänner ut sig och utmanar varann hela tiden. Ingen av dem verkar dock ha nått särskillt övertag för båda är alerta och krya och mellan fighterna simmar de bredvid varann som vilket par som helst. De har dock börjat gräva rejält igen och skrubbar stenar så äggläggning är inte långt borta nu.

Bilder kommer så fort jag får internet i nya lägenheten då kommer även filmer och bilder på våra andra 2 stora kar.
                    720liter Malawi

Mvh /Christian
                    http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

WOHO vilka underbara firrar. Speciellt jagghannen. Enormt snygg fisk. Ser ni käkpartiet på den besten? obeskrivligt. Nu blev man så in i bomben inspirerad att maxa ut jaguaren till en maffig fisk som din. Hoppas man lyckas få sådär fina färger på den. Helt otroligt, där grabbar har ni snyggast i Sverige. Måste till och med säga att den knäcker jumbo, iaf i mitt tycke.

Tänkte fråga dig FI om lite lysrörsval. Just nu har jag sunglo+powerglo. Jag skulle vilja byta ut sunglo mot ett blåare rör. Frågan är om jag ska ta ett till powerglo eller ett marineglo. Jag har aldrig sett ljuset från ett marineglo så jag är rädd att det blir för blått. När jag har bara mitt powerglo på så blir det ganska mörkt, lite som en djup kall sjö. Det skulle gärna få bli lite blåare, men hur mycket blåare blir det med marineglo? Blir det knallblått eller bara lite blåare. Du kan väl ta ett kort utan blixt på ditt kar från lite håll så kanske man får en uppfattning om ljuset. Jag ska även fråga på zoo om dom kan prova ett där så jag får se. Dom har nämligen bara powerglo i sina kar där. Det är otroligt snyggt, men jag skulle vilja ha det ännu lte blåare.

Tack för fina bilder, nu kommer man sova gott i natt=)

MVH Martin

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Hej

Nu har jag uppdaterat min sida igen.
                        Bland annat med en liten film, som jag tog på semestern, av en massiv Guldsömhane. Större puckel på huvudet ser ni inte!!!.
                        Denna finns på Sydamerikalänken. Hoppas det funkar
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

walle:
                          "Helt otroligt, där grabbar har ni snyggast i Sverige. Måste till och med säga att den knäcker jumbo, iaf i mitt tycke."

Jepp jag håller med, Jumbo har blivit ifrånåkt! =)

"När jag har bara mitt powerglo på så blir det ganska mörkt, lite som en djup kall sjö. Det skulle gärna få bli lite blåare, men hur mycket blåare blir det med marineglo? Blir det knallblått eller bara lite blåare. Du kan väl ta ett kort utan blixt på ditt kar från lite håll så kanske man får en uppfattning om ljuset."

Marine-Glo ger ifrån sig ett knallblått ljus, inga andra färger syns, bara blått.
                          Men ett Power-Glo är ett fullfärgsrör, det är inte blått utan snarare vitt, kombinationen Power-Glo och Marine-Glo är det jag har i båda mina "stora" kar.
                          Bilder tagna utan blixt kan du se nedan.

Personligen så tycker jag inte att ljuset blir märkbart blått på detta sätt, det blir bara mindre gult och allt ser bara mycket friskare och renare ut.
                          Hur växter trivs i detta ljus återstår dock att se, jag har några växter i 222-litrarn men än så länge så är det för tidigt för att kunna avgöra hur de klarar sig.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

jinnarparen: Hahah, är det verkligen meningen att de ska ha en sån där stor puckel?... Såg ju helskumt ut! ;D

Citrinellumen i centralamerikalänken var definitivt inte att leka med. Snacka om kraftig och bastant firre! Med tanke på hur min hona betedde sig då jag skulle rengöra karet så vill jag inte ens veta hur den där bamsing betedde sig... Ajajaj!... :O

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Ja det blir nog ett marineglo ändå. det såg inte så farligt ut på dina bilder. Såg bara vitt ut inte alls blått. men jag antar att det ser blåare ut i verkligheten. Det är främst gruset tycker jag som blir så fruktansvärt fult av gult ljus. Til och med när jag har bara powerglo-röret på så ser gruset gult ut. Så det behövs lite blåton för att jag ska bli nöjd. Så det får nog bli ett marine.

MVH Martin

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Ola: Du undrade om lite om Texascikliden. Den är en allätare precis som du skriver. Visst, finns det tillräckligt små fiskar i karet så slinker de nog ner också. Men den är ingen utpräglad rovfisk som exempelvis jaguarcikliden.

FI: vad det gäller citrinellumen så gick de i ett kar med en bottenarea på säkert 10 kvadratmeter, vattendjupet är väl 1,5 meter. De går där tillsammans med arowanor, svart pacu, en stor cichla art, malar på drygt halvmetern samt den stora jaguarhanen. Och..de gick där med en stor kull yngel. Citrinellumen var de minsta fiskarna i detta kar.
                                Börjar redan nu misstänka att övriga fiskar får fullt upp när mina citrinellum har vuxit till sig. De är än så länge inte speciellt stora men de växer fort.

walle: vilken jaguarhane är det du refererar till. Det kan väl inte vara gamla Magne (så hette han faktiskt, honan hette Magda), jag har letat bland övriga inlägg men inte blivit klok på vilken fisk det är. Jumbo jaggan skulle jag också vilja se. Vad är det för länk till denna?
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...