Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

citat:Coolt att du har fixat en "gädda", de äger ju! =)
    Hit upp till Luleå verkar de aldrig hitta, hade de det så hade jag inte tvekat för en sekund att skaffa en. Gäddciklider verkar definitivt vara min typ av fisk, rovgiriga, ambush-predator, snygga och allmänt coola.
    Jo, får du syn på en så kasta dig över den. Jag är helt överväldigad redan av denna firre. Han har varit i karet i några timmar och käkar redan räkmix och mysis. Rädd verkar han heller inte vara trots att han är så pass liten, när jag stoppade fingret mot rutan så kom han och tittade nyfiket och följde fingret då jag rörde på det. Han är helt klart lite försiktig. Han sticker inte tvärs över karet för att få tag på en räkmixbit, men det är ju inte så konstigt eftersom han måste bekanta sig med den nya miljön först. Detta första intrycket är iaf helt otroligt, första intrycket av jaguarerna var en besvikelse men detta är något helt annat. Jag tror att det kommer att bli en väldigt modig och personlig fisk, helschysst helt enkelt =)

citat:Jag var också och handlade idag. En salviniciklid och en zonatumciklid
    Oj, vilka färger salvinin har. Ser ju nästan ut som en Salvini, JD-korsning. Nää, men allvarligt så har den ju färgerna som en JD har. De salvini jag har sett tidigare har varit i princip helgul med ett svart band längs sidan, och lite rött på buken. Denna var definitivt snyggare. Zonatum har jag hört talas om men jag har aldrig sett en, fin firre det också.
    citat:Tänkte på det med kräftor också Walle_1, det borde gå utan några som helst problem?
    Dom är iförsig säkert mkt bra romätare
    Om dom äter rom vet jag inte. Men att städa upp matrester måste dom vara kanon på. En sak som inte är så kul är om man stoppar i för många småfiskar åt oscarn och jaguaren. Då proppar dom i sig så till slut kan dom inte få ner mer, då lämnar dom döda fiskar efter sig. Detta är nog kräftan kanon på att städa undan. Ett litet problem är bara att oscarn är otroligt sugen på att käka upp kräftan. Kräftan är väl kanske 10-11 cm plus klorna som sticker ut en bit, och oscarn är väl kanske 13 cm. Så han kan ju inte äta upp den, men om oscarn skulle bli typ uppåt 30 cm så kan han säkert trycka ner en kräfta. För jag antar att kräftan inte kommer att bli så mycket större. Just nu så hugger han lite på kräftan men han har ju "pansar" så det biter nog inte så mycket på han. Han bara plöjer fram som en pansarvagn. Han kanske lär sig att han ska låta bli den efter ett tag. Denna kräfta är alltså tagen från sjön hemifrån och är inte köpt.

citat:Tydligen så finns det mer att lära sig om dessa fiskar än man kan tro vid första anblicken. =)
    Jo, det verkar som det. En grej bara, varför var jaguarer med i en bok över sydaamerikanska ciklider. Vad kostade boken? Förresten var det den boken jag nämnde i en annan tråd?
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

walle:
      "De salvini jag har sett tidigare har varit i princip helgul med ett svart band längs sidan, och lite rött på buken."

Samma här, men enligt den här boken som jag snackade om så finns det en färgvariation som kallas "RED-SUBIN/Guatemala" som har allt det där blåa precis som på min, det gula och röda är däremot betydligt tydligare men det kommer väl på min också så småningom gissar jag.

"En grej bara, varför var jaguarer med i en bok över sydaamerikanska ciklider."

Det verkar som att de har slagit ihop alla amerikas ciklider i den här bokserien, lite felaktigt kanske men då det fullkomligen kryllar av arter att titta på så klagar jag inte.
      Det är dessutom bara titeln på boken som är så där luddig, inne i boken så står det specificerat varifrån respektive fisk kommer osv.

"Vad kostade boken? Förresten var det den boken jag nämnde i en annan tråd?"

Jag nämnde den här boken i "Back to nature"-tråden men visste inte vad den hette, jag kikade bara i den lite som hastigast i butiken, nu när jag var dit igen så kunde jag inte låta bli att köpa den. 195 spänn kostade den, inte så farligt tycker jag.

Det fanns tre delar, den jag köpte heter:
      Aqualog - Southamerican Cichlids III
      Den innehåller alla "vanliga" syd- och centralamerikanska ciklidsläkten jag känner till och dessutom en massa underarter jag aldrig ens har hört talas om.
      Det är däremot bara bilder samt den mest kritiska informationen som man behöver veta om skötseln, inga långa berättelser eller förklaringar alltså, det är en referensbok och det är förmodligen främst akvariehandlarna som använder den gissar jag.

Det fanns hur som helst två delar till.
      Aqualog - Southamerican Cichlids I (crenicichlor)
      Aqualog - Southamerican Cichlids II (dvärgciklider)

Boken är hur som helst extremt rolig att bläddra i. =)

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

walle

Läste att du skaffat en Crenicichla proteus.
        Jag hade ett par någon gång i början på 90-talet. De var helt sanslöst aggressiva när de hade ägg och yngel. Det är de enda fiskar som har bitit mig rejält hårt. Jag var tvungen att ha en diskvante på mig när behövde ha händerna i karet.
        Just det här med att hugga efter saker och ting verkar speciellt för Crenicichlor (åtminstone med den lilla erfarenhet jag har av dem). Igår så matade jag fiskarna i de mindre karen med fryst artemia. När jag skulle skölja ner det sista så doppade jag fingrarna i det stora karet. Menezesi hanen var direkt framme och högg mig i fingrarna. Sedan provade jag att handmata dem också (har aldrig gjort det förut). Menezesina var först framme och högg, därefter kom de andra fiskarna. Inga dovii var framme, de är för blyga för sådant. De simmade mest runt i bakgrunden. Hade någon fisk fått för mycket mat i munnen så att det stack ut var de emellertid snabbt framme och roffade åt sig detta.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

nu ni Amerika-ciklidfantaster/rovfiskfantaster!

Igår var jag en sväng förbi Globefish i stockholm och förundrades, det var samma känsla som att gå på leksakaffären när man var liten pojk :-)

I karen simmade det följande som var intresant för oss med smak på riktiga fiskar:

1x lekpar citrinellum, underbart vackra.
          1x utfärgad Crencichla sp. Xingu I (vackraste gäddan av alla)
          Stim ungfisk av texas, den dominante hanen vill jag plocka upp känner jag

FI: håll i dig nu P. Delhezi! vackert silver med distinkta svarta band, jag vart rejält sugen

1x vuxet par jaguarer, de vackraste i sverige nu. I samma klass som jumbo/swltzer0's jagga.

1x vuxet par Rivulatus, hanen 20+ cm härliga färger, superhög i kroppen, attackerade glaset med stor kamplust när man närmade sig, mäktig syn!

1x fullvuxet par Tomocichla Asfraci

Ett antal TSN

1x T. Buttikofferi, vuxen, riktigt läcker.

Det var härligt att se och jag ville genast flytta till hus, göra inomhus-damm och plocka upp Delhezi, citrinellum, Texas, jaguarerna, C. Xingu I och rivulatusparet
          fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

FI
            Såg bilderna på din Salvini och Zonatum. Hur stor är salvinin, det ser ut som om du fått en hane på första försöket. Jag har otur och får bara honor. Vad det gäller salvinin så är ju i och för sig honorna snyggast (tycker jag), men det kunde ju vara roligt att någon gång få yngel av dem också. De honor som jag har är kraftigt röda på buk och fenor.
            En fundering till, du fotar utan blixt. Jag har provat detta också men bilderna blir så mörka dessutom blir de korniga också då jag känsligheten på ISO400. Det jag funderar på om det blir bättre om man sänker kravet på upplösning. Jag har det på högsta nu (+2000 * någonting) om jag sänkte det till runt 600-800 * 500-600 kanske det blir bättre. I och för sig är det bara att prova då jag kommer hem, men det kunde va kul att höra andra erfarenheter.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• chrillo
              Användare
              • February 2003
              • 180

Här är några bilder på våra Jaguarer. Finns fler bilder av de andra fiskarna vi har i dempsey tråden.

Har grunnat på en sak. Nån som vet varför honan kör bort hanen från ynglen ibland och ibland inte?
              720liter Malawi

Mvh /Christian
              http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Jaggorna har lekt!
                honan har lagt rom på min skifferplatta!!le
                Nu sköter det sig själv va? hur länge vårdar dem ynglena?
                när kläcks dem? 4-5 dagar?
                Kanske ska sätta en nattlampa så malarna inte klipper rommen?
                ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

hehehe jeklar det gick fort

vill du ha yngel så sätt dit en nattlampa.
                  fish r friend

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Orm, hur många watt på nattlampan?
                    Hur ser äggen ut när dom är befruktade, vita?
                    Vad ska jag mata ynglena med?!

Har Som sagt aldrig haft substratruvare så mina yngel har jag matat med mosatflingfoder, men det går ju inte nu.

Artemia, något i stil med Lihgfry som ser mjölikgt ut? Vill helst inte kläcka Artemia verkar lite klyddigt?
                    ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

nej, vita ägg är obefruktade.

watt, ingen aning jag använder det inte själv. jag låter naturen ha sin gång ... vad ska jag göra med 3000 jaguaryngel?

du kan nog mata ynglena med mosad räkmix, typ jahnsons lyx räkmix den är väldigt finmald.
                      fish r friend

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Ok, men nårra yngel kommer överleva utan nattlampa då?
                        Äggen är inte kritvita men mer vita än gula? Dom är gulare än bilderna på Fi,s romkorn i CB nr2, det kanske är vattnet som gör det (rötterna)

konstiga är att jag har inte märkt någon aggrisivitet alls!
                        Orm, "naturen ha sin gång" I naturen så har romkornen månenssken till "nattbelysning"?
                        ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

japp, å utanför mitt akvarierum finns gatubelysning, perfekt som måne :-)

men vad händer en molnig vecka :O

kolla mina ägg (mina jaggors ägg) http://akvarie.vatt.net/images/jaguar_rom.jpg
                          fish r friend

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Riktigt så gula är dem nog inte , dom måste ha lagt rommen under dagen så rommen ha rkanske inte gulnat till än? Hilsike om dom inte är befruktade=( Rummet där akvariet står ska jag ha tänt... blir lite svagt ljus in i akvariet då... har nog inte riktigt lika mkt rom som dig. men det räcker ändå långa vägar ju=) Honan ligger och fläktar försiktigt över rommen hela tiden iaf, hanen håller andra invånare i karet borta, Rosten har inte blivit uppkäkad än iaf. Tror den är för stor.
                            ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

du borde ha bra mycket mer rom, dina fiskar är dubbelt så stora som de på bilden.
                              fish r friend

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

hum...?

Kanske för skifferplattan är för liten?
                                eller för paret har varit stressat, har ju först åkt till Sandbyciklid sedan driekt hem till mig på en dag, eller det är över nu? Dom har iförsig inte varit några storätare heller kanske det?
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...