Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ola:
    "undrar varför inte hanen ha rvarit aggresiv mot honan? är det bara precis under leken eller?"

Det skiljer sig tydligen ganska mycket hur aggressiva fiskarna är, en del verkar inte ha några som helst problem med aggressioner medan andra har jättestora problem. Här hos mig så brukade hanen börja bråka något enormt med honan veckan innan de skulle till att leka, några dagar innan leken så slutade de bråka och sedan lekte de. Men nu när de har blivit större/äldre så har aggressionerna minskat kraftigt och det är inte längre ett särskilt stort problem.
    Hur som helst, under själva leken så är de sedan ruskigt aggressiva mot de övriga fiskarna men de bråkar aldrig sinsemellan, det är bara när honan "säger nej" då hanen vill leka som aggressionerna dem emellan uppstår.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ola

Att en hane skall vara aggressiv mot honan är absolut inget krav. Det är snarare så att om en hane är aggressiv mot honan är det något som inte stämmer. Om aggressioner uppstår så är det för att paret fortfarande är lite osäkra på varandra. Är det en stark partner jag har?
      Det handlar ju om att föra sina gener vidare och då är det de starkaste som gör detta bäst.
      Ditt par har accepterat varandra som partners, och det skall du vara glad för, för det kan bli ett litet helvete om de börjar slåss. Och det är inte alltid så att det är den största som avgår med segern. Jag har varit med om mindre honor som hållit på att slå ihjäl större hanar (det senaste var mitt Crenicichla Menezesi par, hanen var nära att få sätta livet till här. Han hade tur och hittade ett gömställe för att komma undan honans attacker. Fastän han var drygt 20 % längre så hade han inget att sätta emot).

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

jinnarparen:
        "Om aggressioner uppstår så är det för att paret fortfarande är lite osäkra på varandra. Är det en stark partner jag har?"

Kan detta betyda att mitt par nu har börjat acceptera varandra eftersom de inte är lika aggressiva inför leken som de var tidigare?
        Hanen är fortfarande lite arg och kan blixtattackera någon gång då och då men de där långdragna attackerna på liv och död verkar inte längre infinna sig. Det kanske är först nu man egentligen kan säga att de börjar bli ett lekpar?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

jinnarparen:
          Jag plockade ju bort de övriga fiskarna så fort de här två visade intresse för varandra, det kanske inte var så smart... Det är säkert därför som det har tagit så länge innan aggressioerna inför leken har försvunnit.
          Hur var det för dina jaguarer, var hanen aggressiv mot honan i början eller var de nöjda med varandra redan från starten?

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Faktum är att i början var det tvärtom honan som var på hanen. Detta för att hanen under en period inte ville ha det som jag bjöd på. Honan åt med god aptit och växte då ifatt och faktiskt lite förbi hanen. Annars så var han relativt lugn mot henne (när han vuxit förbi henne igen, jag var mer envis än vad han var) utom när han blev för mycket stressad av andra (läs dovii) som ville förflytta honom ur hans revir. Honan som gick på samma ställe blev då attackerad. Efter en avslutad lek kunde de också vara lite ovänner några dagar men det var inga nämnvärda aggressioner.

Har suttit och tittat lite noggrannare på sajten The Predatory Cichlid tank. Jag får erkänna att jag har haft fel vad det gäller fläckar på jaguarhonans fenor. Det finns tydliga bilder på denna sajt där man tydligt ser en hona med tydliga fläckar på fenorna. Någon av bilderna visar henne tillsammans med en hane. Där ser man tydligt skillnaden på könen. I verkliga livet har jag dock aldrig sett det på en vuxen hona men man lär sig så länge man lever.

Det där med att göra sig av med andra fiskar så fort ett par leker är som du skriver kanske inte så smart. Nu har det ju i och för sig fungerat alldeles utmärkt för dig i alla fall. Jag har faktiskt för tillfället ett strålande exempel på att det kan löna sig att vänta. Om du har läst mitt inlägg i Parachromistråden så ser du att min ena doviihane har börjat vänsterprassla med ytterligare en hona. Det kan visa sig så att det är denna hona som bäst kommer att gå tillsammans med denna hane. Vi får se.
            Uppvaktingsbeteendet är helt annorlunda nu än vad det var för föräldrarna. Nu är det hanarna som tar revir och uppvaktar honorna. När jag hade 1:a generationen så var det honorna som tog revir och bjöd in hanarna (jag hade från början 2 st, men en blev dödad efter ett tag). Hanarna höll sig i de övre delarna av karet då. Nu är det tvärtom.
            Det kan ju i och för sig också vara så att de hanar jag har nu är betydligt aggressivare än vad deras far någonsin var. Honorna nu verkar också för sin del vara lugnare än vad 1:a generationens honor var. För då var det strider på liv och död. Från början var de 4 st men till slut var det bara en kvar.

Nu blev det ett långt inlägg igen. Kanske skall sätta samman dem till en artikel? Det finns så mycket att berätta.
            ..och nu kan jag ju visa hyfsade bilder också men den nya kameran.

mvh
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

jag har iallafall flyttat mina jaguarer till en ny större tank och introducerat en ny jättefin jaguar till de tre befintliga. Det syns tydligt att han är från en helt annan "stam" då han är olik i prickighet och kroppsform än de tre andra.

han har efter 3 dagar lyckats förflytta sig från sist till näst sist i rangordningen bland de 4.

det är ingen kul syn att se en nyintroducerad jaguar från butik brevid de som gått hos mig i ett par månader. så smal och tanig i jämförelse med de feta grisarna han går med
              fish r friend

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

jinnarparen:
                Jag tror jag vet vilken bild du menar appropå det där med honans utseende jämfört med hanens.
                Det man kan se är att honan saknar fläckar på buken och på undersidan av huvudet, jag tror att det är främst detta som man bör använda då man könsbestämmer jaguarciklider. Eventuellt kan man även titta på kroppsformen på fiskarna men det kan man nog göra först då de börjar bli lite större.

Ungfiskar är INTE lätta att könsbestämma, det tog förmodligen ett halvår innan jag var helt säker på vilka av mina fiskar som var honor och hanar. Men jag tror att min hane hade ovanligt svag färgteckning och det gjorde det hela lite knepigare, "Lillen" var inte särskilt svår att könsbestämma...

Så här såg hanen ut vid uppskattningsvis 12-14cm då fläckarna äntligen började träda fram litegrann. Man ser även genitalpapillen om man tittar noga.

Och honan vid 10cm. (full av ägg)

Det är för övrigt hur kul som helst att ha bilder på fiskarna från när de var små, jag rekommenderar verkligen att ni försöker fotografera fiskarna även om bilderna kanske inte blir så jättevackra.
                Att kunna gå tillbaka och se att denna fisk...

...blev till denna fisk...

...är hyffsat tillfredsställande.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

orm:
                  Nu är det väl ändå dags att du startar upp kameran och fotar lite? Nu har du ju en ny jagga och ett nytt kar och allt.
                  Hur stora är de "gamla" jaggorna för övrigt och hur stor är den nya?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Har tittat på honans äggläggningsrör? det är trubbigare än hanens är det korrekt?
                    [u]Hur får honan rom i magen? </u>
                    Vad jag vet så lägger honan rommen sedan så befruktar hanen dem.
                    ska iväg och köpa lite pellets nu.
                    ola lindeberg

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Hey!

I dag kom jeg hjem til egg som mitt Friedrichsthali par hadee lagt. Hoa forsvarte de mot meg og angrep meg. Jeg tipper at det er 300 egg. Hun kommer bare opp for å spise. De la egg på en flat stein uneder en rot. Eggene var ikke særlig store, like store som Managuensene sine.
                      Preben

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Nu finns det lite nya bilder i mitt bildarkiv, klicka på länken nere i min signatur.
                        Här är ett smakprov.

Hanen har börjat uppvakta honan så nu är det lite smågruff och båda två spänner sig och spänner ut gälarna då de simmar mot varandra osv, leken borde komma i slutet av veckan eller några dagar senare om allt går som planerat.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Då har jag äntligen varit till Gävle. Men något lysrör blev det inte, dom hade inga marineglo hemma så jag väntar med det ett tag.

Men en ny akvarieinvånare har jag skaffat iaf, en crenicichla proteus. Alltså en gäddciklid, den ska kunna bli ända upp mot 25 cm, men vanligast 20 cm. Den gick i ett kar med fler gäddor, några jaguar och några oscars, och den jag tog var totalt överlägsen i karet. Han jagade alla andra fiskar och högg efter dom. Jag hoppas att det är en hane jag har fått, honorna blir visserligen snyggare men mindre. Den är ca 7-8 cm nu och går ensam i 70 liters. Ormhuvvet har flyttat tillbaka till 375:an eftersom han vägrade äta och var omöjlig att tvångsmata, spottade ut allt jag lyckades preja ner i halsen på han

Andra roliga fiskar som han hade inne var:

Payara
                          hujeta-gädda (sötvattensbarracuda?)
                          chaca chaca http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=343
                          Sötvattens-näbbgädda http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=408
                          Fengädda
                          Crenicichla sp. peru
                          Skovelnosmalar
                          skednosmalar
                          red tail

var säkert något mer kul också men detta är vad jag kommer ihåg. Det är med andra ord ett nöje att gå igenom denna butik, mycket rovfisk, det gillar jag skarpt.

För övrigt så har jag stoppat i en kräfta i akvariet. En vanlig flodkräfta. Ganska kula djur faktiskt, tänkte att den skulle fungera lite som ögongodis och bottenrensare.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Tänkte på det med kräftor också Walle_1, det borde gå utan några som helst problem?
                            Dom är iförsig säkert mkt bra romätare

Såg en blå kräfta för ett tag sedan verkade tuff, vad jag vet så är kräftor mkt bra städare efter större ciklider eftersom dom käkar alla rester?

vart ble alla inlägg av?
                            ola lindeberg

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

walle:
                              Coolt att du har fixat en "gädda", de äger ju! =)
                              Hit upp till Luleå verkar de aldrig hitta, hade de det så hade jag inte tvekat för en sekund att skaffa en. Gäddciklider verkar definitivt vara min typ av fisk, rovgiriga, ambush-predator, snygga och allmänt coola.

Jag var också och handlade idag. En salviniciklid och en zonatumciklid(en helt ny ciklidart för mig...) blev det, båda kommer nog att bli ruskigt vackra då de redan nu knäcker allt annat som går i 222-litrarn.
                              Salvinin är lite blek just nu men jag lade ändå upp några bilder i bildarkivet.

Salvinin verkar för övrigt kunna hävda sig bra i karet, nicaraguacikliderna har dominerat rätt hårt men salvinin satte dem på plats illa kvick och har nu tagit ett revir i ett stenrös i ena kanten av karet.

Och Zonatumcikliden(Vieja zonata) har hitills varit snäll som en teddybjörn men eftersom den är störst i karet så äger den ändå totalt och inte ens salvinin verkar vilja ge sig på den.
                              Fenorna är lite fransiga på den men det får ni stå ut med, här är några bilder.

Jaguarerna har nu avancerat ett steg i hierarkin och multispinosacikliderna blir nu ivägkörda trots att jaguarerna är ganska mycket mindre...
                              Här är en bild på en av småjaggorna.

Och var i hela friden tog dagens inlägg vägen???
                              De som hann vara med idag fick uppleva ett storbesök av självaste MoJo, ägaren till Jumbo. Han tittade förbi och skrev i Jaguartråd nr.4. Detta inlägg och mitt svar är nu spårlöst försvunna och vi lär nog inte se röken av MoJo mer eftersom hans första och ena inlägg på forumet raderades... Mycket dålig tajming för strul...

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Jag skaffade för övrigt en ciklidbok idag, "Aqualog - Southamerican Cichlids III". En slags referensbok med bilder på hane och hona för samtliga arter(MASSOR!!) samt även de olika färg- och mönstervariationerna som finns beroende på i vilken del av floderna som fiskarna lever.

Tydligen så finns det flera olika variationer av jaguarciklider... Enligt bokens bilder så ser mina ut att vara variationen "EL-SALVADOR". Hanens färger är väldigt lik bilden i denna bok och honans lite gulaktiga basfärg finns även på fisken i boken.
                                Hanen på "COSTA-RICA"-variationen är nästan helt vit så jag antar att det är en sån man ska ha om man vill ha de där extremt vita jaggorna.
                                Det står också att "gold-morphen" är en vildform... jag trodde den var framodlad på något sätt... Men den finns tydligen ute i det fria.

En lite märklig sak är att de olika variationerna tydligen blir olika stora... "EL-SALVADOR"-variationen som troligtvis är den jag har blir "bara" 35-40cm, den normala varianten som finns på något ställe med beskrivningen "Lowland" blir 40-45cm(honor blir 35-40cm).

Tydligen så finns det mer att lära sig om dessa fiskar än man kan tro vid första anblicken.

Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...