Jonas 190liters hörnkar. Tips mottages tacksamt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonasmalawi
    Användare
    • December 2014
    • 10

Jonas 190liters hörnkar. Tips mottages tacksamt.

Hejsan.

Har suttit och kollat runt på denna sida med flera och har fått lite tankar på hur jag vill ha mitt kar när det är klart.
    Men vissa saker blir jag inte klok på.
    Som tex. powerhead? vad är detta?
    Om jag inte är helt ute och cyklar så är det pumpen på ett innerfilter??
    Jag har tänkt mig att bygga ett filterhörn längst in i akvariet med de pumpar jag har så nu önskar jag få tips på om jag tänker rätt eller är helt ute o cyklar.
    Jag har en Eheim 2048 och en fluval flu.4plus
    Kan jag med hjälp av en "btn" modulkopia bygga ett hörn för att få större filter yta?
    Det måste väl räcka med de två pumparna till detta kar då de pumpar 600 och 1000l/h?
    Jag har just nu några stycken små malawi i karet och några ancistrus och även några neontetror.

Bifogar några bilder på hur det ser ut just nu.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0056.jpg
Visningar: 1
Storlek: 280,3 KB
ID: 700356 såhär ser det ut just nu, tips mottages på omplanering i akvariet då jag tycker det känns väldigt rörigt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0057.jpg
Visningar: 1
Storlek: 284,6 KB
ID: 700357Denna är det som jag skulle vilja bygga filterhörn av. Skulle det funka att använda bara huvudena av mina filter och ev borra upp i modulen för att dra ut slang från pumparna sätta raster för befintliga hål. sen vet jag inte riktigt hur jag ska placera pumphuvudena inuti hörnet för att få så mycket filtermaterial som möjligt. Tips på filtermaterial också tack.

Känner att det blev väldigt mycket frågor nu men jag är nybörjare och vill ha tips. Anser mig vara rätt så händig så det är inte något problem.

Mvh. Jonas
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Hej och välkommen till Ciklid.org!

Powerhead är en pumpskalle, cikulationspump (kärt barn har många namn)

Antalet liter per timme som pumparna pumpar runt är inte så intressant egentligen utan det som är viktigt är att ytan rör sig så att vattnet blir ordentligt syresatt.

Som filtermaterial bakom modulen kan du använda grov filtermatta, jag har biobollar + grov filtermatta i några av mina moduler.

Fråga på!

Kommentar

• jonasmalawi
      Användare
      • December 2014
      • 10

Så det skulle kunna gå med de filterskallarna jag har då. Hur gör man det rent praktiskt för att få dem att jobba när man satt in de i modulen?
      Jag har funderat på biobollar och grov filtermatta. Då är inte det en dum lösning Mao.
      Hur bedömer jag om ytan har tillräcklig rörelse? Räcker det att den rör sig eller ska det skumma? Ska man dra slang från pumpskallen så att den skvätter i ytan?

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Jag tror att du kan behöva en kraftigare cirkulationspump. Ytan ska röra sig, helst över hela ytan på akvariumet, men inte plaska för det ljudet tror jag inte du kan leva med i längden

Du borrar ett hål där slangen från pumpen går ut. Ett tips (om det fungerar med pumpens placering) är att du har en 90 gradersböj så kan du rikta flödet mot ytan eller nedåt på ett enkelt sätt. Böjen måste ju då hamna i den tänkta riktningen på flödet om du förstår hur jag menar

Börja med pumpen du har, räcker det inte köp en kraftigare.

Kommentar

• jonasmalawi
          Användare
          • December 2014
          • 10

Okej. Men skulle jag kunna koppla så att pumparna blåser åt varsitt håll i karet?
          Alltså eheim mot vänster och fluval mot höger? för att skapa mer rörelse i ytan. typ.
          Okej har nog sett någon bild på det där med vinkel som sköter flödet på vattnet. Jag börjar med de skallarna jag har nu så får vi se vart jag hamnar efter ett tag.

Kommentar

• {_AquA_}
            Användare
            • February 2013
            • 1300

Koppla bägge pumpens utblås till en och samma rör via någon form av Y-koppling. Du får starkare flöde.

Din fluval 4+ kommer vara klen. Har haft en likadan förr. Eheim filtret vet jag däremot inte. Prova dig fram.. Annars har AquaEl bra pumpar. Själv körde jag två stycken 1100 liters i en 400 liters kar.

Ytan ska röra på sig såhär som hos mig över hela ytan.
            // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• jonasmalawi
              Användare
              • December 2014
              • 10

Jag hittade en sån här hemma också

Hur skulle den funka tror ni? Ihop med antingen Eheim eller Fluval.

Tack för filmen :-)

Kommentar

• {_AquA_}
                Användare
                • February 2013
                • 1300

Ursprungligen postat av jonasmalawi
                Jag hittade en sån här hemma också

Hur skulle den funka tror ni? Ihop med antingen Eheim eller Fluval.

Tack för filmen :-)
                Hade hellre kört med det här.

Mer krut i det och billigare. Bra produkter
                // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• jonasmalawi
                  Användare
                  • December 2014
                  • 10

Ok.
                  Men grejen är att jag har den aqua clear power head redan. Men du tycker att jag ska skippa alla de tre och skaffa en sådan istället? Som sagt karet är inte jättestort.
                  Hur bygger jag med filtren och det sen då.
                  Bottna med filter matta biobollar ovanpå de och sen en pump överst eller hur ska jag ha det?

Kommentar

• {_AquA_}
                    Användare
                    • February 2013
                    • 1300

Om du redan har så behåll. Fick för mig att du skulle köpa ett nytt. Sök på youtube så hittar du Smaksak
                    // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

AquaClear 70 blir perfekt

Tänk på att ta upp tillräckligt med hål för raster så att inte pumpen tömmer filterfacket. Två hål med raster (standard BTN) blir bra. Försök att få flödet i en riktning så att du transporterar vattnet så lång väg som möjligt, nu är väl det lite knepigt i ett hörnakvarium men i ett traditionellt akvarium blir det ju rätt givet. Om du inte får till rörelse över hela ytan kan du ju använda din 1000 L pump. Bara det inte blir för mycket cirkulation så att fiskarna får stå och simma mot strömmen, för det ser inte så kul ut

Kommentar

• jonasmalawi
                        Användare
                        • December 2014
                        • 10

Finns ett uttag på ca 5x10 cm i botten och ett likadant i överkant. som jag tänkte sätta grov blå filtermatta för att få det räksäkrat också. Borde jag ha ytterligare ett hål? Tänkte borra ett hål för pumpen. Och om jag behöver mer pumpkraft så gör jag som aqua skrev och kopplar ihop till ett utblås via en y-koppling.
                        Vad tror ni om detta? Tänker göra något liknande i mitt lilla räknar.

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Nackdelen med ett utblås är att du bara får flöde i en riktning, har du två utblås kan du lättare sätta hela ytan i rörelse.

Räkor kommer bli ett fint fodertillskott till dina malawi

Vad har du tänkt dig för firrar?

Kommentar

• jonasmalawi
                            Användare
                            • December 2014
                            • 10

Okej. Men har ska jag rikta om jag använder två utblås? Ett åt vardera håll eller båda bara i vinkel mot bortre rutan och upp mot ytan? Hur djupt bör de sitta under ytan?
                            Jag har några små malawi bland annat edwardi och ob red. Kommer inte ihåg riktigt så kommer nog behöva hjälp att arbetstimmar de helt.
                            Tillsammans med ett gott gäng ancistrus. Alla fiskar är små i dagsläget. Så ska bli kul att följa deras uppväxt.
                            Bifogade filer

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Utblåsen sätter du, som sagt, så att så mycket av ytan som möjligt kommer i rörelse. Exakt placering blir nog lättast att avgöra när du vet hur modulen kommer sitta.

När det gäller hur djupt utblåsen ska sitta: Använder du en 90 graders böj så spelar det inte så stor roll vart utblåsen hamnar (inom en rimlig gräns så klart) eftersom du då enkelt kan justera riktningen. Annars bör du sätta hålen så högt som möjligt utan att det skvalar.

Kommentar

Arbetssätt...