Om dosering av medicin etc och brutto eller netto vattenvolym

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    Om dosering av medicin etc och brutto eller netto vattenvolym

    Ännu en gång denna fråga.
    Mitt stora kar är 1050 liter räknat på yttermått (250x70x60 cm), vilket ju är praxis när man anger storlek.
    När jag räknar bort glas (12 mm) och fyller upp ett tomt kar med 3,5 cm tillgodo upp till kanten, blir vattenmängden ca 930 liter. Tar jag sen bort all nuvarande inredning (fem stora moduler, och säkert 30-40 kg natursten plus sand) försvinner nog ytterligare 300 liter.
    Så nettovolymen hamnar nånstans runt 630 liter vatten.

    Så, när det gäller bikarbonat, där rekommendationen brukar vara 1 matsked/100 liter för att nå PH på 8-8,5 och sen 1 dl salt/100 liter om man kör fiskar som gillar dessa värden, då är det ju ingen fara om jag kör i enligt bruttovolym 1050 liter, då det är svårt att överdosera bikarbonat. 10 dl salt ger då ca 1,66 dl/100 liter netto, och inte heller det är anmärkningsvärt.

    Men med mediciner? Har aldrig läst, hört hur man ska räkna. Uppskatta nettovolym eller dosera efter bruttovolym? Står ju heller aldrig på förpackningens anvisningar.

    Hittills har jag även där doserat efter bruttovolym.

    Hur gör ni?
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Jag har inte funderat så mycket på det men jag gissar på att tillverkarna av medicin osv går efter yttermåtten eftersom det är det som är "praxis". Säger man 375 L (150x50x50) så utgår man från att det är ett 375 L akvarium fast det ju egentligen rymmer mindre än 375 L vattten. Det är nog en rätt stor marginal på mängden också skulle jag tro, alltså att man kan "överdosera" utan att riskera något.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Förmodligen är det så, annars borde man hört talas om fadäser. Å andra sidan så kan det ju skilja flera hundra liter mellan kar av samma storlek, då en del knappt har något mer än lite sand och andra knökfullt med inredning. Så marginalen för medicin måste vara rejält tilltagen.
      Eller så kan det förklara varför en del lyckas och andra inte med medicinering?

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

        #4
        Om hela karet ska behandlas, brukar jag göra som så att vatten nivån sänks i karet så mycket jag vågar bara för att det inte ska gå åt för mycket medicin...Gäller vid Bukvattensot.

        Sedan mörkläggs karet då medicinen verkar bättre vid ovan sjukdom.

        Att öka vattencirkulation genom att lägga en pump på botten är också bra.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av Göran Å
          Om hela karet ska behandlas, brukar jag göra som så att vatten nivån sänks i karet så mycket jag vågar bara för att det inte ska gå åt för mycket medicin...Gäller vid Bukvattensot.

          Sedan mörkläggs karet då medicinen verkar bättre vid ovan sjukdom.

          Att öka vattencirkulation genom att lägga en pump på botten är också bra.

          Mvh Göran
          Ok, gott så. Men frågan kvarstår; brukar du dosera efter bruttovolym vatten eller försöka uppskatta nettovolym.
          Säg du har 1000 literskar som du tömmer ner till en fjärdedel (när vattenlinjen säger det). Doserar du då som om det vore 250 liter vatten kvar, eller mindre om du räknar bort glas och inredning?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Borde vara faktiska vattenvolymen.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

              #7
              Såhär svarar Seras laboratorium:

              Min fråga:"Hi
              I would like to know how to dose medicine. Should I start from the gross volume of the aquarium, or net volume, then count off the glass thickness and decor as sand, rocks, roots and other things. In my tank of 1050 liters, I estimate the actual volume of water to about 630 liters.

              Thanks for reply"

              Seras svar:"dosing on the gross volume is absolutely OK and recommended.

              Best regards
              Dr. Bodo Schnell

              sera GmbH
              Borsigstr. 49
              52525 Heinsberg
              Germany "

              Ja, då vet man. Men samtidigt vill de ju sälja så mycket som möjligt...Samtidigt så blir det ju så att det kan skilja mycket i vilken koncentration det blir i vattnet beroende på inredning.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

                #8
                ...och jag blev överraskad av det snabba svaret från Sera. Tre minuter senare kom ett mejlsvar

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • December 2005
                  • 1295

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  Ok, gott så. Men frågan kvarstår; brukar du dosera efter bruttovolym vatten eller försöka uppskatta nettovolym.
                  Säg du har 1000 literskar som du tömmer ner till en fjärdedel (när vattenlinjen säger det). Doserar du då som om det vore 250 liter vatten kvar, eller mindre om du räknar bort glas och inredning?
                  Har alltid gått efter som i ditt ex 250 L...

                  Risken finns annars att det blir för svag medicindos....Men samtidigt ska man ju inte överdosera....Har man ex ett kar med extremt mycket inredning så borde man kanske minska doseringen något..


                  Ett ex som jag råkat ut för gällande Bukvattensot Flagyl 400 mg / 50 L är normal dosering ....
                  Se vidare https://www.ciklid.org/forum/showthr...kvattensot+abc

                  Hade fått tag i 25 Mg och missade att dubbla dosen i doserings exemplet ovan...Det blev för svagt och behandlingen misslyckades och fisken dog

                  /Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    Har alltid gått efter som i ditt ex 250 L...

                    Risken finns annars att det blir för svag medicindos....Men samtidigt ska man ju inte överdosera....Har man ex ett kar med extremt mycket inredning så borde man kanske minska doseringen något..


                    Ett ex som jag råkat ut för gällande Bukvattensot Flagyl 400 mg / 50 L är normal dosering ....
                    Se vidare https://www.ciklid.org/forum/showthr...kvattensot+abc

                    Hade fått tag i 25 Mg och missade att dubbla dosen i doserings exemplet ovan...Det blev för svagt och behandlingen misslyckades och fisken dog

                    /Mvh Göran
                    Toppen, Göran! Hade missat den tråden. Med Seras svar och din grundliga genomgång känns det som man är på säker mark i detta.

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • August 2013
                      • 342

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      Såhär svarar Seras laboratorium:
                      Seras svar:"dosing on the gross volume is absolutely OK and recommended.

                      Best regards
                      Dr. Bodo Schnell

                      sera GmbH
                      Borsigstr. 49
                      52525 Heinsberg
                      Germany "

                      Ja, då vet man. Men samtidigt vill de ju sälja så mycket som möjligt...Samtidigt så blir det ju så att det kan skilja mycket i vilken koncentration det blir i vattnet beroende på inredning.
                      Läs på några akvarieforum så märker du säkert hur ganska många har svårt att räkna ut vattenvolymen på sitt kar...

                      Om det då ska dras bort för glastjocklek (hur mäter man glastjocklek med ögonmått) och stenar samt adderas för volym i eventuellt ytterfilter etc, hur många tror du får en siffra som ens är i närheten av den faktiska vattenvolymen?

                      När inte den smarta telefonen direkt ger rätt svar så blir det väldigt fel, att någon ska komma ihåg den mest grundläggande matematiken från skolan...

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

                        #12
                        Ursprungligen postat av riktlinjer
                        Läs på några akvarieforum så märker du säkert hur ganska många har svårt att räkna ut vattenvolymen på sitt kar...

                        Om det då ska dras bort för glastjocklek (hur mäter man glastjocklek med ögonmått) och stenar samt adderas för volym i eventuellt ytterfilter etc, hur många tror du får en siffra som ens är i närheten av den faktiska vattenvolymen?

                        När inte den smarta telefonen direkt ger rätt svar så blir det väldigt fel, att någon ska komma ihåg den mest grundläggande matematiken från skolan...
                        Man får väl utgå från att folk åtminstone vet vilken glastjocklek de har, eller att de vet hur man använder en mätsticka av något slag...
                        Men visst. Såg en annons på blocket för ett tag sedan, där mått och volym var angivet. Det felade på 300 liter enligt de måtten. Jag hörde av mig och bad annonsören mäta/räkna igen. Han hade "missat" 20 cm på djupet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...