Tips på lysrör för juwels 120cm T5 rör som INTE lyser pissgult

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    Användare
    • October 2013
    • 245

    #16
    Ursprungligen postat av Bagge
    Hittar inget men kan ha fel. Har letat en del efter bra rör till Juwelramp och själva problemet är väl att Juwel gör sina T5-rör i en längd som annars mest används för T8 (antar att det är för att tvinga Juwel ägarna att köpa deras egna rör). Hade tidigare bara hört talas om att Sylvania börjat göra T5 rör i den längden.

    kan så vara har själv inte så stor koll på rör då jag hellre kör ledchip.

    Tex
    Senast redigerad av Dashivas; 22 December 2014, 23:22.
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Bagge
      Användare
      • December 2014
      • 15

      #17
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Tipsade om detta högre upp i tråden:
      Sera Blue sky Royal. 1200mm/54 watt. Intensivt dagsljus (12000 kelvin) för söt och saltvattensakvarium. Färgåtergivningsnivå 1B (mycket bra).
      12000 K, 1100 Lumen 550 lux vid 40 cm



      Borde vara nåt ditåt du söker
      Är som sagt jäkligt imponerad av karet med krukorna från den andra tråden. Såg att du skrev att ljuset var en kombination av Aquastar och Grolux. Trodde att Grolux skulle ge alldeles för gult/varmt ljus men så upplevs det inte alls på bilden.
      Funderar just nu på om jag ska kombinera Sera Blue Sky med något Grolux liknande eller ett till kallare rör som Aquastar?

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        #18
        Ursprungligen postat av Bagge
        Är som sagt jäkligt imponerad av karet med krukorna från den andra tråden. Såg att du skrev att ljuset var en kombination av Aquastar och Grolux. Trodde att Grolux skulle ge alldeles för gult/varmt ljus men så upplevs det inte alls på bilden.
        Funderar just nu på om jag ska kombinera Sera Blue Sky med något Grolux liknande eller ett till kallare rör som Aquastar?
        Har för mig att det bara är ett grolux där och två eller tre aquastar. Aquastar är inte särskilt kallt. 10000K med inslag av rött. Vill du ha riktigt intensivt så är det PowerGlo, 18000K. Vitt.
        Nackdelen med Grolux är att det, särskilt nya rör, är för rött. Målar liksom inredning och fisk. Det är alltså inte gulvarmt.
        Beror så mycket på vad min har i karet.

        Kommentar

        • Christer5
          Användare
          • December 2012
          • 155

          #19
          Förstår inte vad ni har emot Juwel HighLite Day T5 10000 K,jag har dom i Juwel Rio 300 och Juwel Lido 120 och tycker dom är väldigt bra både för fiskarnas färger och för växterna.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #20
            Ursprungligen postat av Dashivas
            Mig veterligen räknas 6500k som kallvitt och varmt 2500-3500 sen neutralt va 4500k i alla fall när man söker på ebay.
            Oavsett så är ju 12k ännu kallare och blåare ljus
            6500K upplevs kanske som kallt/vitt i ett möblerat rum, i ett akvarium så upplevs det dock inte lika kallt/vitt. Jag har det själv och tycker att det är ett snyggt ljus, men det går inte att jämföra med t ex 12000K.

            Kommentar

            • Dashivas
              Användare
              • October 2013
              • 245

              #21
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              6500K upplevs kanske som kallt/vitt i ett möblerat rum, i ett akvarium så upplevs det dock inte lika kallt/vitt. Jag har det själv och tycker att det är ett snyggt ljus, men det går inte att jämföra med t ex 12000K.
              Du har rätt att det inte är jätte vitt ljus dock får fiskarna enligt min mening en gnistrande färg.
              Vad som är kallvitt eller inte är ju en smaksak dock när man beställer på ebay så räknas det som kallvitt.

              Oavsett så bokstavligt exploderar växterna av det.
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • Bagge
                Användare
                • December 2014
                • 15

                #22
                Ursprungligen postat av Christer5
                Förstår inte vad ni har emot Juwel HighLite Day T5 10000 K,jag har dom i Juwel Rio 300 och Juwel Lido 120 och tycker dom är väldigt bra både för fiskarnas färger och för växterna.
                Jag ska inte såga Juwels rör Christer, det beror nog lite på vad man är ute efter.
                Själv har jag tidigare haft en mer SA inriktning med mycket växter och rötter, gul ljus och varma färger i gul och brunt i akvariet.
                Är nu ute efter något som ger mer känska av blått vatten, som i vissa Malawi kar. Har tänkt att det ska bli lite mindre CA ciklider i och inredning som ger en känsla av klippig sjö/flod.
                Rören jag har i nu är väldigt gula, trodde det var High Lite Day men kommer faktiskt inte ihåg, kanske är High Lite Natur eller Color. Finns ju ingen märkning på dom.

                Kommentar

                • Christer5
                  Användare
                  • December 2012
                  • 155

                  #23
                  Kanske det det är Natur du har då för jag tycker inte att High Lite Day ger gult ljus,förstår varför du vill ha rör med blått ljus

                  Kommentar

                  • Bagge
                    Användare
                    • December 2014
                    • 15

                    #24
                    Kan vara så. Var tvungen att byta ramp efter en rejäl kortslutning, tror jag sa att jag ville ha samma rör som original. Någon som vet vad som sitter i en Juwel Rio 400 från fabrik?

                    Kommentar

                    • Christer5
                      Användare
                      • December 2012
                      • 155

                      #25
                      4 x 54w High Lite Day
                      Senast redigerad av Christer5; 26 December 2014, 11:51.

                      Kommentar

                      • Bagge
                        Användare
                        • December 2014
                        • 15

                        #26
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        4 x 54w High Lite Day
                        4x ? Har du två ramper Christer?
                        Jag har 2st T5 på 120cm i min. Strunt samma, är inte ens säker på att jag har samma rör som satt i original.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          Användare
                          • December 2012
                          • 155

                          #27
                          Jag har Juwel Rio 300 med två ramper T5 rör och så är det även i nya Rio 400

                          Om du Googlar på Eheim.de så får du upp alla produkter.

                          Kommentar

                          • Thörre
                            Användare
                            • April 2013
                            • 44

                            #28
                            Ursprungligen postat av Pabbe
                            Om jag fattat rätt så är Juwels rör anpassade för Juwels ramper, men Seras rör är också 120 cm. Kanske detta kan vara något?

                            Sera Blue sky Royal. 1200mm/54 watt. Intensivt dagsljus (12000 kelvin) för söt och saltvattensakvarium. Färgåtergivningsnivå 1B (mycket bra).
                            12000 K, 1100 Lumen 550 lux vid 40 cm


                            http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1709&page=1
                            Om det är för växter hade jag inte gått så högt upp i spektrat som 12k då det blir för ljussvagt.

                            Spelar egentligen ingen roll vilken färg ljuset har, det som är viktigt är lumen och 1100 lm som det ovan har är väldigt lite. Jag hade valt något som ger minst det dubbla.

                            6500k är dagsljus och jag upplever det som gulaktigt i ett akvarium men jag har två rör där jag blandar det ihop med 8000k. Vilket ger ca 2500 lm per rör och ganska vitt ljus.

                            Rekommenderar Osrams rör, jag har tex detta.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...