Tips på lysrör för juwels 120cm T5 rör som INTE lyser pissgult

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

    Tips på lysrör för juwels 120cm T5 rör som INTE lyser pissgult

    Ja precis som rubriken lyder- Är det bara Juwels Day light rör som lyser starkast/mest? Kan påpeka att mina favoritrör är Hagens Power Glo och Sylvanas Aquastar....
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    #2
    Om jag fattat rätt så är Juwels rör anpassade för Juwels ramper, men Seras rör är också 120 cm. Kanske detta kan vara något?

    Sera Blue sky Royal. 1200mm/54 watt. Intensivt dagsljus (12000 kelvin) för söt och saltvattensakvarium. Färgåtergivningsnivå 1B (mycket bra).
    12000 K, 1100 Lumen 550 lux vid 40 cm


    Kommentar

    • doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1607

      #3
      Tack för infon Pabbe! Söders Zoo i Gävle hade 2st Sylvana Aquastar på 54w och 120cm långa hemma Kostade dock 299st men vilken skillnad på ljus det blev ! Ska kika på den du länkade till då den verkar intressant-

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        #4
        Ok, jag såg att vissa, som Sylwania, tillverkar för Juwels längder.
        Vad bra, jag funderar på att skaffa en dimbar T5-ramp. Aquastar ligger ju på 10000k och jag har blandat det ( T8 ) med Aqua-Glo (18000k) och ibland Philips Aquarelle (10000k). Så jag är lite nyfiken på Seras, som placerar sig lite emellan kanske, om jag skaffar T5, då jag kan tycka 18000k är lite väl och Aquastar lite mesigt, särskilt efter en tids användning så tycker jag det bleknar snabbt och nästan börjar likna Grolux.

        Kommentar

        • Christer5
          Användare
          • December 2012
          • 155

          #5
          Juwels T5 Day Light tycker jag är bra och håller färg och styrka bra.

          Kommentar

          • Bagge
            Användare
            • December 2014
            • 15

            #6
            Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Doohan eller någon annan, är det inte någon som råkar ha lite bilder på olika ljus till sina T5 Juwel ramper? Är också ute efter något som inte är pissgult utan ger ett mer blått ljus, tror det är high Lite Day i nu. Det är väl bara Sylvania som gör T5 rör som passar förutom Juwel? Funderar på att kombinera Sylvania Coralstar med Juwel Color. Kanske blir för blått?

            Kommentar

            • Dashivas
              Användare
              • October 2013
              • 245

              #7
              Ursprungligen postat av Bagge
              Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Doohan eller någon annan, är det inte någon som råkar ha lite bilder på olika ljus till sina T5 Juwel ramper? Är också ute efter något som inte är pissgult utan ger ett mer blått ljus, tror det är high Lite Day i nu. Det är väl bara Sylvania som gör T5 rör som passar förutom Juwel? Funderar på att kombinera Sylvania Coralstar med Juwel Color. Kanske blir för blått?


              Letade bara lite snabbt borde finnas högre watt samt högre k för vitare/blåare ljus
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • Bagge
                Användare
                • December 2014
                • 15

                #8
                Ja det där borde ju passa. Är det så mycket bättre med LED då? Du råkar inte ha någon bild på hur belysningen ser ut i ditt kar? Har letat runt lite men är svårt att hitta några bra bilder med jämförelse på hur olika rör ser ut i karen. Sen blir ju foton kanske inte helt rättvisande heller.

                Kommentar

                • Dashivas
                  Användare
                  • October 2013
                  • 245

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bagge
                  Ja det där borde ju passa. Är det så mycket bättre med LED då? Du råkar inte ha någon bild på hur belysningen ser ut i ditt kar? Har letat runt lite men är svårt att hitta några bra bilder med jämförelse på hur olika rör ser ut i karen. Sen blir ju foton kanske inte helt rättvisande heller.
                  Har själv inte lysrör.
                  Tycker det blir snyggare ljus av ledchip .

                  Får skuggor på botten av fiskarna även så små dom kardinaltetror.
                  Sen blir det ett snyggt skimmrande ljus från ytrörelsen.
                  Har 6500k dvs kallvitt.
                  Kan tyvärr inte ta bilder då det bara blir ett ljussken så blir ingen bra bild.


                  Som jag skrev blir det ingen bra bild


                  vänster sida sitter 1 grolux 2 aquastar på 58w st.
                  På höger sida sitter ett 100w ledchip på 6500k
                  Senast redigerad av Dashivas; 22 December 2014, 08:53.
                  http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                  Kommentar

                  • Bagge
                    Användare
                    • December 2014
                    • 15

                    #10
                    Ja det är nog svårt att få en bra uppfattning hur det ser ut i verkligheten.

                    Kollade lite mer på din länk och det där var ju T8 storlek på rören. Hittade tyvärr inget som verkar passa en Juwel T5 ramp på 1200mm.

                    Kommentar

                    • Dashivas
                      Användare
                      • October 2013
                      • 245

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bagge
                      Ja det är nog svårt att få en bra uppfattning hur det ser ut i verkligheten.

                      Kollade lite mer på din länk och det där var ju T8 storlek på rören. Hittade tyvärr inget som verkar passa en Juwel T5 ramp på 1200mm.
                      Är övertygad om att det finns dock så får man leta.
                      Har aldrig riktigt sökt utan var bara en snabb letning så lägger man lite tid att söka så hittar man nog det.
                      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bagge
                        Ja det är nog svårt att få en bra uppfattning hur det ser ut i verkligheten.

                        Kollade lite mer på din länk och det där var ju T8 storlek på rören. Hittade tyvärr inget som verkar passa en Juwel T5 ramp på 1200mm.
                        Tipsade om detta högre upp i tråden:
                        Sera Blue sky Royal. 1200mm/54 watt. Intensivt dagsljus (12000 kelvin) för söt och saltvattensakvarium. Färgåtergivningsnivå 1B (mycket bra).
                        12000 K, 1100 Lumen 550 lux vid 40 cm



                        Borde vara nåt ditåt du söker

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • September 2006
                          • 1805

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dashivas
                          Har själv inte lysrör.
                          Tycker det blir snyggare ljus av ledchip .

                          Får skuggor på botten av fiskarna även så små dom kardinaltetror.
                          Sen blir det ett snyggt skimmrande ljus från ytrörelsen.
                          Har 6500k dvs kallvitt.
                          Kan tyvärr inte ta bilder då det bara blir ett ljussken så blir ingen bra bild.


                          Som jag skrev blir det ingen bra bild


                          vänster sida sitter 1 grolux 2 aquastar på 58w st.
                          På höger sida sitter ett 100w ledchip på 6500k
                          Kan 6500 k verkligen ge kallvitt? Kallvitt brukar ligga på runt 12000K.
                          6500 k brukar ge något mellan varmvitt och dagsljus väl?

                          Kommentar

                          • Dashivas
                            Användare
                            • October 2013
                            • 245

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pabbe
                            Kan 6500 k verkligen ge kallvitt? Kallvitt brukar ligga på runt 12000K.
                            6500 k brukar ge något mellan varmvitt och dagsljus väl?
                            Mig veterligen räknas 6500k som kallvitt och varmt 2500-3500 sen neutralt va 4500k i alla fall när man söker på ebay.
                            Oavsett så är ju 12k ännu kallare och blåare ljus
                            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                            Kommentar

                            • Bagge
                              Användare
                              • December 2014
                              • 15

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dashivas
                              Är övertygad om att det finns dock så får man leta.
                              Har aldrig riktigt sökt utan var bara en snabb letning så lägger man lite tid att söka så hittar man nog det.
                              Hittar inget men kan ha fel. Har letat en del efter bra rör till Juwelramp och själva problemet är väl att Juwel gör sina T5-rör i en längd som annars mest används för T8 (antar att det är för att tvinga Juwel ägarna att köpa deras egna rör). Hade tidigare bara hört talas om att Sylvania börjat göra T5 rör i den längden.

                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              Tipsade om detta högre upp i tråden:
                              Sera Blue sky Royal. 1200mm/54 watt. Intensivt dagsljus (12000 kelvin) för söt och saltvattensakvarium. Färgåtergivningsnivå 1B (mycket bra).
                              12000 K, 1100 Lumen 550 lux vid 40 cm



                              Borde vara nåt ditåt du söker
                              Perfekt, ska lägga en beställning direkt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...