Sällskap till blå ciklid ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Sällskap till blå ciklid ?

Har vissa planer på ett par blå ciklid i ett 253 liters. Funderar på lämpligt sällskav av icke ciklider, dvs
    ev bottenfiskar,stimfiskar etc, Har ni några förslag ?
  • Måns
    Användare
    • March 2003
    • 31

Odessabarber tror jag hade varit snyggt, helt fel biotop men funkar nog utmärkt. Ancistrusmalar och siamesiska allätare för att ta hand om algerna. Kanske någon ungfödare till detta.

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Ursprungligen postat av Måns
      Odessabarber tror jag hade varit snyggt, helt fel biotop men funkar nog utmärkt. Ancistrusmalar och siamesiska allätare för att ta hand om algerna. Kanske någon ungfödare till detta.
      japp, någon barb funderar jag på, varför inte odessa, tror de flesta tetror blir för små.....

Kommentar

• Cichlid-Power
        Användare
        • November 2006
        • 253

Hei HåkanM, du kan nesten ha hva som helst som selskap til Blå cichlidene, de er snille, men selvsagt ikke så små fisk at de blir sett på som mat, Blå cichlidene viser igen tegn på aggresivitet kun når det er egg og yngel på gang. Om du ønsker Tetra så finnes det mye å velge i.

Kommentar

• olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

Hej!

Jag tycker praktbarben är för stirrig. Den far runt överallt hella tiden. Snygg och trevlig i övrigt men väldigt jobbig att titta på.

Jag föreslår att vara biotopriktig och kombinera med Brillianttetra från området kring Valenciasjön, Venezuela. De blir rätt stora och är grymt snygga. rörliga men inte stirriga.

Chaetostoma tycker jag är skitcoola malar och det finns ett otal arter från detta område. De kommer in regelbundet från Colombia till bra priser för att vara L-malar. De ska också vara bra algätare.

Pansarmal skulle jag vilja föreslå C. venezuelanus eftersom de är så snygga. Jag tror visserligen att deras utbredningsområde ligger lite längre söderut på los Llanos men ändå. Annars är ju C. aeneus ett bra budget alternativ.

Lite lägre temperatur (23°C ?) och bra cirkulation på vattnet upskattas säkert av ovanstående + att det går att ha en del växter också då.

mvh

Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...