Synspila

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Hej

Vill bara kolla med er!
    Tycker ni att det är vettigt att ha ett Guldsöms par och mitt Synspila par i en 540 liters burk???

Har fått lite kommentaren att det ev är för trångt att ha ett Synspila par i ett 540 liters!

Nu står jag inför kval, och framtidsplaner!
    För jag vill ha dem kvar!!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

Leijonmarie:
      Jag tycker att ett Synspila par går att ha i ett 540, däremot fungerande sällskap törs jag i nuläget inte ha nån åsikt om.

Att ett 540 är för litet för ett fullvuxet Synspila par tycker jag endast om dom måste bråka om revir, någon lika stor opponent är inte tal om i ett 540.

Men ett fullvuxet par med några mindre ciklider som inte utgör hot på paret går nog bra, det är ungefär vad jag själv håller på med i nuläget.

Har förresten skaffat 4 nicaraguenser för att senare ta bort förhoppningsvis 2.

Hade du tänkt att ha bara ett synspila par och guldsöm par i 540n eller?

Mvh Jari

Kommentar

• Lejonmarie
        Användare
        • April 2003
        • 429

Ja det är det som är frågan!
        Men jag är oxå väldigt sugen på att driva upp mitt Guldsöms par som idag är rätt små!
        Drömmen skulle vara att ha just guldsöm + Synspila paret i 540 liters karet!

Men då blir det kanske för lite plats?
        Fajt?
        Eller?

Jag sålde idag mina ciklider i mitt 170 liters kar, men dessa ciklider är ju såå sotra så det hjälper inte så mycekt. Har i och för sej just nu placerat Guldsömarn där för att de ska få lite lugn och jag ska försöka att protein mata upp dem lite extra!

Är sen sugen på ett hantel par, men de kan jag i så fall bara ha ett tag i 170 liter innn de växer ur det och då måste ajg köpa ett störra, då är frågan ska jag köpa ett 500 liters eller ks ajg köpa ett 700 liters och flytta över synspilorn aoch gGulsömarna dit, men jag vet inte riktigt om jag har möjlighet till detta! Kanske.. ska fundera!
        Därför vill jag planera redan nu och tänak till, framåt!![:p]
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Jag tror att Guldsömarna skulle funka ett bra tag med Synspilorna och att dom inte bryr sig speciellt mycket om varandra på grund av storleksskillnaden.

Jag har själv hållit på o meckat med alla möjliga ciklider i storlek 7-15 cm och dom jag varit tvungen att ta bort har varit just för att dom inte funkat sinsemellan, synspilorna har aldrig blivit hotade, det blir som 2 divisioner liksom.

Möjligen kan det bli lite knorr vid eventuella lekar, men nog skulle jag prova, är det nåt jag kommit fram till så är det just att med ciklider från den här världsdelen så vet man aldrig, de skiljer så mycket individuellt ochså.

Jag tycker det låter som bra utsikter att dom skulle kunna samsas i ditt 540 just med tanke på storleksskillnaden.

Mvh Jari

Kommentar

• Lejonmarie
            Användare
            • April 2003
            • 429

Ok!
            Då kör jag med det så får vi se vad framtiden utvisar.

Nicagurensen tycker jag oxå är trevlig, har faktistk en ensam hona!

Man måste testa sej fram det är det enda rätta, tack för att svaren!

Marie
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Hoho min synspila har börjat bli galen, han hatar mina citrinellum och jagar alla utom den största hela tiden. Ja trodde de skulle vara relativt snälla
              fish r friend

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

Min är inte heller direkt nån hygglig prick, nu när Doviina leker i båda ändar av karet så tillåts han och Maculcadorna bara vara mitt i karet, det tycker han inte om!!! Han jagar Maculicadorna som bara den, tror inte det funkar så här i längden, några av Maculicadorna ser lite slitna ut.....
                Dock verkar han tåla ganska mycket, när han kommer för nära Doviina far honorna ut och slår till honom, det ser ganska våldsamt ut, men det bekommer honom inte så mycket....
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

citat:Ursprungligen skickat av orm

Hoho min synspila har börjat bli galen, han hatar mina citrinellum och jagar alla utom den största hela tiden. Ja trodde de skulle vara relativt snälla
                  Dom kan om dom vill!

Mvh Jari

Kommentar

• mrgreed
                    Användare
                    • July 2002
                    • 494

>Mattias
                    Hjälper inte Doviihanen till vid leken?

Mvh
                    Danne

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

APAPAPAP! inte hijacka den här tråden ni har en egen tråd där det bara skrivs om dovii (parachromis)
                      fish r friend

Kommentar

• Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

Tja

Har stökat om lite i mitt 540 men synspila paret är förståss kvar, går just nu där ensamma och ser lite förvånade ut över att inte små jaga nån annan haha.
                        Sen så ska synspilorna gå med Guldsöms paret, det har funkat bra så jag kör på den mixen ett tag till.

Mitt par har varit rätt fredliga hela tiden, kanske för att de har storleken på sin sida, hanen har passerat 20 cm!
                        Han börjar få mer och mer puckel och den börjar bli maffig.

Hmm problem med malar har jag inte heller haft, jo det förstås jag köpte små Ansistrus gold och fudnerade vart de tog vägen i början, köpte fler och jag har sedan dess inte hittat dem... De ligger nog i Synspila hannens mage!
                        Annars funakr det bra, jag har en blandning av malar, Gibicepsen fungerar bra, plecon är något hårdare på ytan har jag fått höra än ansistrusen. Men bara Ansistrusen kommer upp i storlek så går det bra.
                        Köpte en Panaque nigrolineatus "royal Pleco" helcool [8D] idag och det går jättebra. Men de är ju såå olika våra Synspilor och verkligen olika personligheter, härligt![:p]
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                          Användare
                          • April 2003
                          • 429

Nu har hanen börjat att uppvakta honon lite försiktigt och jag ser att han börjar förberda sej, gräver lite och vill vara när henne hela tiden

Kanske kanske så har de nu fått lugn och ro när de är ensamma i 540 liters karet.

Jag söker tips på hur man går till väga för att ev lyckas få en kull.

Förra gången de försökte så blev det romkorn på en sten, efter några dar så var hälften borta (uppätna) och sedan så försvann alla.

Nu går de ensam i karet och då borde förutsättningaran vara helt andra.

Kan jag göra nått, ska jag göra nått??
                          ;-) LejonMarie
                          540L Vieja synspila
                          500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                            Användare
                            • April 2003
                            • 429

LEK PÅGÅR! [:p]

Nu vaktar mitt Synspila par i skifft troget på BTN modulen där rom kornen sitter. Jag såg detta igår så det är färskt. I går kväl så satt jag en lampa utan för akvariumet för att inte malarna skulle var där och käka!
                            Jag har loika sorters malar, bla. Choklad mal, Gibicips, Ansistrus, Pleco, "Royal Pleco" och ett gäng Corodoras.

TIPS: vad kan jag mer göra för att lyckas få en kull med småttingar!??[?]
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Hej!

Kul att du har lek igen! , med så många malar tror jag antingen att nån mal råkar riktigt illa ut eller att i värsta fall någon lyckas kalasa i sig romen.

Vi får hoppas att dom klarar att få upp en kull denna gången och kom ihåg, håll oss underrättade om vad som sker, vill veta allt om synspilans beteende vid lek.

Vem som vaktar och om hanen är en feg familjefar som drar vid minsta strul och så som ibland beskrivits?

ps. Samtliga malar skulle få utrymma karet om jag hade ditt läge,men det är jag det.

Återigen kul att dom leker!

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Nu har jag haft mina 4 Nicaraguense i en månad ungefär och det funkar bra och jag har nog fattat rejält tycke för den här cikliden.

Så numera består populationen av:

1 Tomocichla asfraci
                                2 Vieja Synspila
                                1 Vieja Maculicauda
                                4 Hypsoprys Nicaraguense

det här känns som något som kommer att fungera, man har ju meckat en del det sista halvåret med fisk, dock så har Tomocichlan visat prov på det ökända lynnet emellanåt, kanske börjar den bli könsmogen.

Ibland läxar han upp Maculicaudan nåt ruskigt , den hinner helt enkelt inte undan, nån snabbare fisk än Tomon har jag aldrig sett.

Har varit inne på det här med att mina Synspilor ändrat både färg och form i en annan tråd på de här 7 månaderna som jag haft dom.

Nu har jag uppdaterat min Zoon med både Synspila och Nicaraguense bilder, slå gärna en bläng vet jag!

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...