Synspila

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

De gånger jag har haft nicaraguense så har jag tyckt att den varit lite väl manisk i att jaga andra fiskar. Annars så är fisken i sig en ädelsten, med en hona som är vackrare än hanen.
    Det sista paret lekte också ett antal gånger, men jag såg aldrig några yngel. Efter ett tag så tröttnade hanen på honan och jagade livet ur henne. Fisken är inte så hemskt aggressiv men de fiskar som den klarar av får som sagt finna sig i att bli jagade hela tiden.
    Detta är mina erfarenheter. Andra har kanske en avvikande uppfattning.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

Skulle det gå o släppa i nån vieja art i mitt stora kar??

Kommentar

• Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

Skulle det gå o släppa i nån vieja art i mitt stora kar??

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

jinnarparen: tackar för dina erfarenheter!

Ska nog försöka hitta ett Nicaraguense par i någorlunda storlek. Är det någon som har? Hör av dig!

Jag har alltid haft en bild av mina Synspilor som alldeles för snälla, näst intill töntiga vad gäller beteendet men idag så visa hanen prov på "störst går först".

Har länge noterat att mina ancistrus 6 st runt 8cm inte är rädda för några fisk när dom är närgångna, Synspila hanen har ibland varit tvungen att bita till på den där vickande stjärtfenan som är så retfull på ancistrusarna.

Men idag som så många ggr förr så närmar sig hanen en ancistrus i slow motion och malen tar ingen notis, den har inte lärt sig att vara rädd för sysnpilan men denna gång suger han in malen och simmar iväg i ilfart och har den i munnen några minuter innan den börjar rysta sönder stackarn och helt enkelt kalasar i sig den tillsammans med honan.

När det bara var huvet kvar plockade jag bort den, om tillfälle ges så kan visst denna växtätare glufsa i sig en fisk ; )

Hoppas de andra ancistrusarna har lärt sig nåt.

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

jinnarparen: tackar för dina erfarenheter!

Ska nog försöka hitta ett Nicaraguense par i någorlunda storlek. Är det någon som har? Hör av dig!

Jag har alltid haft en bild av mina Synspilor som alldeles för snälla, näst intill töntiga vad gäller beteendet men idag så visa hanen prov på "störst går först".

Har länge noterat att mina ancistrus 6 st runt 8cm inte är rädda för några fisk när dom är närgångna, Synspila hanen har ibland varit tvungen att bita till på den där vickande stjärtfenan som är så retfull på ancistrusarna.

Men idag som så många ggr förr så närmar sig hanen en ancistrus i slow motion och malen tar ingen notis, den har inte lärt sig att vara rädd för sysnpilan men denna gång suger han in malen och simmar iväg i ilfart och har den i munnen några minuter innan den börjar rysta sönder stackarn och helt enkelt kalasar i sig den tillsammans med honan.

När det bara var huvet kvar plockade jag bort den, om tillfälle ges så kan visst denna växtätare glufsa i sig en fisk ; )

Hoppas de andra ancistrusarna har lärt sig nåt.

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

De gånger jag har haft nicaraguense så har jag tyckt att den varit lite väl manisk i att jaga andra fiskar. Annars så är fisken i sig en ädelsten, med en hona som är vackrare än hanen.
              Det sista paret lekte också ett antal gånger, men jag såg aldrig några yngel. Efter ett tag så tröttnade hanen på honan och jagade livet ur henne. Fisken är inte så hemskt aggressiv men de fiskar som den klarar av får som sagt finna sig i att bli jagade hela tiden.
              Detta är mina erfarenheter. Andra har kanske en avvikande uppfattning.
              Vilka fiskar hade du Nicaraguensen gick med under den tiden du beskriver?
              Det skulle vara intressant med fler erfarenheter kring nicaragua cikliden, beskrivning kring nämnda ciklid brukar handla om att den är "relativt fredlig" , men jag är fullt medveten om att det ändå kan vara hur som helst med den saken, dom är ju individer..

Går det att skilja kön i yngre ålder? eller är det en grupp för utparning som gäller?

Mvh Jari

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jag hade nicaraguaciklider för en tid sedan, ungfiskar, jag fick ut ett par men de hann aldrig leka, de var på väg flera gånger men en stor ancistrus envisades hela tiden att brassa in i deras grotta då utgrävningen började bli klar. Hur som helst så är de väldigt vackra enligt min mening och beteendemässigt så är de väldigt annorlunda mot åtminstone de andra centralamerikanare som jag har provat. Precis som jinnarparen så noterade jag att de inte var så aggressiva rent generellt men att de var ovanligt aktiva för att vara en centralamerikanare och att de gillade att jaga runt de andra fiskarna i karet utan synbar anledning. Det var kul i början eftersom karet livades upp rejält men blev snart bara stressigt och jobbigt att titta på. I naturen så har jag läst att de lever tillsammans med bl.a Parachromis dovii och det kanske är så att det krävs rejält stora och aggressiva arter för att hålla nicaraguacikliderna i schack.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Ok , så det går o skönja en röd tråd här, den gillar att jaga allt o alla, intresssant 2 som beskriver samma sak.

Men det är väl som vanligt att man får testa o se om det går, för det går ju inte att undvika att fatta tycke för den här fisken.

FI: "Missa inte mitt bildarkiv!" står det i din profil men det hade jag tydligen inte gjort, fanns ju minsann bilder på Nicaraguan, fina bilder på en fin fisk!

Vad skulle tänkas vara att föredra? Ett större par eller några mindre med tanke på min konfiguration:
                  Synspila par stora
                  Maculicauda 1st 10 cm
                  Asfraci 1st 12-13 cm

Mvh Jari

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

min synspila ratar sallad och grönsaker men mumsar i sig oxhjärta och foderfisk med stor aptit. va ere för galen köttätare jag fått tag på?
                    fish r friend

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

citat:Ursprungligen skickat av orm

min synspila ratar sallad och grönsaker men mumsar i sig oxhjärta och foderfisk med stor aptit. va ere för galen köttätare jag fått tag på?
                      Precis ! Men jag tror att Synspilor snabbt vänjer sig vid köttig mat och blir därmed en vaneätare. Den gillar det den får oftast, i mitt fall och gissar jag även hos dig mestadels foder baserat på kött.

I naturen så äter dom väl mest växter.

Det här med malar och Synspila hemma hos mig verkar inte vara nån kombination över huvud taget, den stora gibbin spöade han brutalt, de små ancistrusarna ska visst ätas opp, suck!

Mvh Jari

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

jarinen: Jo du verkar ha råkat ut för riktiga malhatare du, man kan säkert ha olika tur med olika fiskar men chokladmalar och ancistrusar är malar jag själv tycker fungerar bra med större ciklider. Ancistrusar verkar ju inte vara någon höjdare för dig, kanske om de hade varit större, men chokladmalar kanske du skulle prova? Se i så fall till att skaffa ganska stora rackare på närmare 15cm med välutvecklade hullingar på sidorna, är de små så slutar de förmodligen på samma sätt som dina små ancistrusar.
                        En rejäl plecostomus kanske också skulle fungera, de ska tydligen vara tåligare än gibbicepsar och de har ju inte den där höga ryggfenan som alltid brukar se lite skamfilad ut.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Vad heter chokladmalen?

Kan inte hitta nåt på benämningen " chokladmal ".

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Silly me!

Tog för givet att Chokladmalen var en L mal, hittade den och den verkar intressant, men den tar inga alger dock va?

Mvh Jari

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

nä inga alger. däremot allt som går in i munnen.
                              fish r friend

Kommentar

• Moga_
                                Användare
                                • September 2003
                                • 98

Tror dere må være forsiktig med å fore synspilum med kjøtt. iallefall hvis dere bruker oksehjerte. Det kan ødelegge tarmsystemet deres som er beregnet på insekter og planterester.
                                Det er for tungfordøyeligt og kan skape problemer.

Kommentar

Arbetssätt...