Fisktips till 155l sydamerika!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • westafrica
    Användare
    • March 2014
    • 320

Fisktips till 155l sydamerika!

Som överskriften lyder! Så söker jag lite tips på invånare till ett kar som står halvtomt här hemma

Tack på förhand
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Jag är i samma läge med ett 160 liters. Fast mitt är helt tomt. Vad finns nu i burken?

Det finns jättemycket fina firrar som passar i en burk i den storleken. Jag har suttit och kikat och dreglat i tråden med SA-bilder. Apistogramma finns det många olika arter av. Laetacara curviceps , kurvcikliden är fin, Laetacara dorsigera också. Ja det finns många men jag låter nog dom mer erfarna SA-nördarna fylla på med fler
    Senast redigerad av Erik Österlund; 11 November 2014, 18:44. Anledning: La till fråga +redigera namn

Kommentar

• Mats Bryzell
      Användare
      • March 2012
      • 231

Halloj!
      Skulle bara vilja chima in med Erik Österlund om Laetacara dorsigera - en riktigt trevlig ciklid (bland många andra), som skulle kunna fungera fint i ditt 155-literskar (om förutsättningarna är goda, givetvis).
      Senast jag tryckte in den här filmen i en tråd, på ett annat forum, så gick själva tråden upp i rök, och försvann helt... Hoppas inte det händer här också!
      Nåväl; här är en liten filmsnutt på ett dorsigerapar med yngel, i ett 112-literskar.
      (...och nej, honans lilla sår på huvudet är inte HIH! )

Kommentar

• westafrica
        Användare
        • March 2014
        • 320

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj!
        Skulle bara vilja chima in med Erik Österlund om Laetacara dorsigera - en riktigt trevlig ciklid (bland många andra), som skulle kunna fungera fint i ditt 155-literskar (om förutsättningarna är goda, givetvis).
        Senast jag tryckte in den här filmen i en tråd, på ett annat forum, så gick själva tråden upp i rök, och försvann helt... Hoppas inte det händer här också!
        Nåväl; här är en liten filmsnutt på ett dorsigerapar med yngel, i ett 112-literskar.

Mycket fina! Tål att tänkas på

Kommentar

• Mats Bryzell
          Användare
          • March 2012
          • 231

Ursprungligen postat av westafrica
          Mycket fina! Tål att tänkas på
          Do so! Det finns ju så många andra... bara att fundera kring hur karet skall vara beskaffat inredning- och fiskmässigt, och sedan utgå från det!

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Härlig film Mats

Har du märkt att dom hoppar om dom blir skrämda? Det finns beskrivet i artregistret att dom kan hoppa upp på flytvegitationen om dom blir skrämda (och där blir dom ett lätt byte för fåglar). Jag ska inte ha täckglas nämligen och är orolig för att dom hoppar ur.

Kommentar

• Mats Bryzell
              Användare
              • March 2012
              • 231

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Härlig film Mats

Har du märkt att dom hoppar om dom blir skrämda? Det finns beskrivet i artregistret att dom kan hoppa upp på flytvegitationen om dom blir skrämda (och där blir dom ett lätt byte för fåglar). Jag ska inte ha täckglas nämligen och är orolig för att dom hoppar ur.
              Jag skulle inte vilja säga att jag sett det beteendet direkt... Men, det finns en tendens hos dom att hålla sig i de övre regionerna av karet när fara (eller skall vi säga när man "donar" i karet en smula) är på gång.
              Till skillnad från många andra, mindre ciklider, som gärna håller sig i undervegetation när "fara" uppstår - håller sig dorsigerorna till blad- och växtverk vid ytan.
              Som alltid handlar det om hur karet är inrett (... jag är ju så infernaliskt intresserad av detta...) och har man inte förutsättningar - i hela karet - så kilar de nog neråt i karet när de blir skrämda, om det inte finns skyddsvegetation i de övre delarna.
              Det var intressant att du tog upp detta - jag har inte funderat närmare på om just dorsigera är "hoppare" - men tror nog att man kan köra öppna kar, om bara "skyddet" finns där.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Du rekommenderar alltså flytväxter eller liknande?

Sorry för trådkapning!

Kommentar

• Mats Bryzell
                  Användare
                  • March 2012
                  • 231

Du rekommenderar alltså flytväxter eller liknande?
                  Ja, det kan vara en idé - eller att bygga karet med rötter, grenar och "vanliga" växter (här funderar vi vanligvis på Anubias och "java" i olika former) högt upp i karet, så att ytan blir "nära" den övriga inredningen.

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Okej, ja det var planen med just dom två växterna i olika nivåer på grenar och stenar. Tack för tips, nu ska jag inte kapa mer, hoppas att det är till nytta även för Westafrica!

Kommentar

• Mats Bryzell
                      Användare
                      • March 2012
                      • 231

Okej, ja det var planen med just dom två växterna i olika nivåer på grenar och stenar. Tack för tips, nu ska jag inte kapa mer, hoppas att det är till nytta även för Westafrica!
                      Japp!

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Jag har kikat runt lite mer nu och kan tipsa om några till arter som känns intressanta, tycker jag iaf

Nannacara anomala , Krobia xinguensis , Cleithracara maronii

Nyckelhål har jag varit sugen på länge men jag är lite orolig att dom är för skygga, men annars diggar jag dom av någon anledning

Biotodoma cupido gillar jag också jättemycket men den kanske vill ha lite större burk?

Ja det var några fler tips, jag håller ändå på och klurar själv så då kan jag lika gärna dela med mig!

Kommentar

• westafrica
                          Användare
                          • March 2014
                          • 320

Jag har kikat runt lite mer nu och kan tipsa om några till arter som känns intressanta, tycker jag iaf

Nannacara anomala , Krobia xinguensis , Cleithracara maronii

Nyckelhål har jag varit sugen på länge men jag är lite orolig att dom är för skygga, men annars diggar jag dom av någon anledning

Biotodoma cupido gillar jag också jättemycket men den kanske vill ha lite större burk?

Ja det var några fler tips, jag håller ändå på och klurar själv så då kan jag lika gärna dela med mig!
                          Man tackar för tipsen, mjo jag hade tänkt o de som så att hela karet ska kretsa kring ett lågt antar fiskar (helst lekpar men tills dess liten grupp) och sen beroende på vad jag väljer för ciklid att ha som centrum, tänkte jag ha ett gäng av någon mindre tetra så som rödmun/vinkel/citron + en liten grupp på 3 ancistrus!

Kommentar

• westafrica
                            Användare
                            • March 2014
                            • 320

Tankarna går allt ifrån microgeophagus till apistogramma till dvärg crenicichlor, karet ska även vara planterat och innehålla flytväxter

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Ja fjärilarna är ju också jättefina, såg att dom hade inne riktigt fina på Akvarielagret när jag var där i måndags. Jag vill också ha någon tetra, rödmunstetra är jättefin men jag har inte bestämt mig än..

Crenicichla regani är ju rätt fin, frågan är om burken räcker, och då kan man ju glömma tetrorna iaf så det blir ju en beslutsångest som försvinner

Kommentar

Arbetssätt...